Készült: 2024.09.19.03:09:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

186. ülésnap (2001.02.13.), 139. felszólalás
Felszólaló Perlaki Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:32


Felszólalások:  Előző  139  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PERLAKI JENŐ (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Miniszter Úr! A lakosság életminőségét erősen befolyásolja a környezeti elemek minősége, kiváltképp a beszívott levegő minősége. A levegőben levő szennyező anyagok legnagyobb része napjainkban a közúti közlekedésből ered. Sajnos, egyre növekszik a légúti megbetegedések száma, és minden ötödik daganatos megbetegedés oka a közlekedésből eredő légszennyezés. Rendkívül szomorú, de a csecsemőhalálozás aránya is akár kétszer akkora a legszennyezettebb belvárosi kerületekben, mint a tisztább levegőjű helyeken.

A káros anyag kibocsátásának szabályai hazánkban elmaradnak az Európai Unió szabványaitól, de ezeket a magas értékeket is jelentősen túllépi nagy számú jármű kibocsátása. Gyakran látunk az utakon erősen füstölő, elhasználódott, vagy helytelenül beállított motorral közlekedő járműveket. A füstölést számos tényező befolyásolja, az üzemanyagtól a szabványig. A legelső lépés azonban a levegő minőségének javításában, ha a jelenlegi határértékek betartatását segítik elő a hatóságok.

Különösen fontos a környezetvédelmi felülvizsgálatot igazoló lap, az úgynevezett zöld kártya kitöltésének, kibocsátásának szabályszerűsége, a forgalomban, valamint az autóbusztároló-helyeken való ellenőrzés, a szabálysértések felfedése, megbüntetése és a javításokra való kötelezések elvégzése, a mozgó gázelemzők téli-nyári működőképességének biztosítása, a megfelelő számú mérőkocsi folyamatos mérése, illetve az, hogy egyszerűsített eszközök kerüljenek forgalomba, hogy a gépjárművek tulajdonosai a jelentősebb határérték-túllépések miatt felelőssé tehetők legyenek.

Ezek mind-mind fontos elemei a hatékony fellépésnek, és a létszámkapacitás szűkösségét szolgáltató cégek bevonásával is fel lehet oldani. Az osztrák módszer is járható, amikor a szakszervizbe kíséri a motoros rendőr a szennyezőt, és ott végzik el a mérést, és ha lehetséges, akkor a javítást is. Ha nem, akkor a szükséges intézkedéseket megteszi.

Mindezen okokból kérdezem a miniszter urat, hogy milyen intézkedéseket tervez a közeli jövőben a gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátásának jelentős csökkentésére, hogyan kívánja megoldani a forgalomban való kiterjedt ellenőrzést, mikorra érjük el, hogy az európai minőségű levegőt szívhassa a magyar lakosság közútjainkon.

Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 




Felszólalások:  Előző  139  Következő    Ülésnap adatai