Készült: 2024.04.26.07:19:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

207. ülésnap (2001.05.10.), 246. felszólalás
Felszólaló Balsay István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:05


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz-Magyar Polgári Párt területfejlesztési csoportja és szakértői áttanulmányozták az elmúlt időszak területfejlesztési politikájának, a területfejlesztési koncepció hatásainak, érvényesülésének értékeit. Számunkra a területfejlesztés az országra és térségeire kiterjedő társadalmi, gazdasági és környezeti területi folyamatok figyelése, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási irányok meghatározása - erről szól a törvény egyik szakasza is. Nagy szomorúsággal hallottam azokat az észrevételeket és kritikákat, amelyek az elmúlt tíz-tizenegy év vagy hat év folyamatairól kormányzati ciklusok tekintetében vagy egyes megtett kétéves intézkedések tekintetében várnak reakciókat és várnak előrelépéseket.

Különösen fontos, hogy a parlamentben, ahol a vitának helye van, néhány alapkérdésben konszenzusra jussunk, azokban a nemzeti kérdésekben és értékekben, amelyek a magyar társadalom, de minden közép-európai társadalom és nemzet számára létkérdés. Ez pedig a felemelkedés. A felemelkedésnek különböző eszközei vannak, és ezen eszközök egyike - nem a kizárólagos eszköze - Európa újraegyesítése, hogy kikerüljünk abból a gazdasági kényszerhelyzetből, amelybe az elmúlt időszakban kerültünk. Ennek különböző lehetőségei, céljai és elvei, intézményrendszere van, amelyet a magyar területfejlesztési politika, törvények, parlamenti határozatok az elmúlt időszakban összefogtak.

A területfejlesztés tehát egy folyamat, amelyet megfigyelni, befolyásolni, ellenőrizni szükséges. Nekünk, magyaroknak is fel kell venni azokat az elveket, intézményeket - ezeket alkalmazni kell, el kell sajátítani -, amelyekkel az Európai Unió már csatlakozott országai eredményesen fejlesztik gazdaságukat, társadalmukat. Az elmúlt időszak legfontosabb kérdése a Fidesz-Magyar Polgári Párt szerint a területfejlesztésben a területi egyenlőtlenségek mérséklése volt. Erre irányult az előző kormányzat politikája is, de megítélésem szerint néhány területen a válságjelenségeket, a válsággócokat az előző időszakban nem sikerült lokalizálni. A Fidesz-Magyar Polgári Pártnak és a kormánynak sikerült a területi egyenlőtlenségek néhány tekintetében előrelépést nyújtani: különösen a Balassagyarmat-Békéscsaba-vonaltól nyugatra eső térségekre, már a Duna vonalán is átlépett, egyértelműen kimutatható a fejlődés. A dél-dunántúli határ menti területeken még stagnálás mutatkozik, de kristályosodási pontszerűen az ország keleti részében is a nagyvárosi agglomerációkban elindult egy társadalmi-gazdasági fejlődés.

Miben mérhetők ezek a fejlődések? Elsősorban az infrastruktúrában. Néhány képviselőtársam feledékeny, amikor a szennyvíz-, ivóvíz-, egészséges ivóvízzel való ellátásnak nem a kétéves, hanem annál meghatározóbb időszakra visszanyúló eredményeiről kell beszélnünk. Természetes, hogy a szennyvizek tisztítása, gyűjtése és kezelése tekintetében rengeteg tennivalónk van, ami ma beláthatatlan nagyságrendben, több ezer milliárd forintban teszi próbára a magyar társadalom, a magyar költségvetés, a mindenkori kormány és parlament teljesítőképességét. Nem vagyunk egyedül, hiszen a Phare-, a SAPARD- és az ISPA-lehetőségek e tekintetben is lehetőséget adnak a programot készíteni tudó, makacsul, konokul ezeket végrehajtani képes települések, térségek és régiók számára.

Látható előrelépés van az infrastruktúra-fejlesztésben, a telefóniában, az informatika áramlásában. Az intelligens városok, intelligens megyék, régiók programjainak ismeretében szembeszökő az az igyekezet, ami az innováció térbeli kiterjesztésével az informatika területén Magyarországon, Európában és az egész világon megmutatkozik, de Magyarországon a kelet-magyarországi részekben is. Továbbá látható az a fejlődés, ami a megközelíthetőség, elérhetőség tekintetében beindult. Ez először egy tízéves, majd egy hétéves felgyorsított kormányprogramban meghatározza a gyorsforgalmi utak, az autópályák, az autópályává fejleszthető utak, az elkerülőutak rendszerét. Heroikus erőfeszítés ez, hiszen egyeztetnünk kell az európai ügyeket a nemzeti ügyekkel és a regionális kérdésekkel. Számíthatunk a közlekedés-infrastruktúra fejlesztése területén is a felzárkóztatásra, különösen a regionális repterek, valamint a vasúthálózat korszerűsítése terén.

Szembeszökő az a változás is, amelyet néhány képviselőtársam lebecsül. A tárgyilagosság kedvéért az elmúlt időszakban elfogadott kétéves költségvetésből néhány gondolatra hadd hívjam fel közgazdász, költségvetésben, gazdaságpolitikában érdekelt képviselőtársam figyelmét.

 

 

(16.50)

 

A gazdasági szerkezetátalakítás, munkahelyteremtés, beruházásösztönzés tekintetében a szociális és foglalkoztatási problémák kezelése, a támogatási célprogramok, fejezeti előirányzatok, például a gazdaságfejlesztési célelőirányzat két év alatt a polgári kormány idejében 15 milliárd forintról 20 milliárd forintra nőtt. Elindítottuk a regionális gazdaságépítési célelőirányzatot, amely az előző időszakban nem szerepelt, nem is szerepelhetett, hiszen a regionális intézményrendszer kialakítása a polgári kormány időszakára esik, arra az időszakra, amikor a sokat bírált területfejlesztési törvény, valamint jelentős koncepcióváltás következtében valóban kialakítottuk a regionális intézményrendszer lényegét, s elindultunk azon az úton, amely a kohéziós és a strukturális alapok megszerzését teszi lehetővé. Téves azoknak az interpretálása, akik nem ismerik a regionális programokat, akik csak koncepcióról beszélnek. Igenis, a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács a közeljövőben fogadja el a fejlesztési programját, a többi régió már elfogadta a saját fejlesztési programját, és többszöri egyeztetést követően ezek szerves módon beépülnek a Gazdasági Minisztérium és a Földművelésügyi Minisztérium által összefogott stratégiai programokba. A változás tehát egyes területeken szembeszökő.

Ilyen változásról beszélhetek ennek az anyagnak a birtokában és a Phare-ügyekért felelős miniszter tájékoztatása alapján az elmúlt időszakban a Phare-ügyekben is. Nagyon lényegesnek tartom, hogy az 1996. és 1997. évi programok lényegében befejeződtek, és nagyon sok tekintetben sikerült az előző kormányzati időszak néhány nem sikeres programját átmenteni és befejezni, valamint az 1999-es és a 2000-es programok szerződéskötései megtörténtek, és látható az is, hogy 2001-re a polgári kormány érvelése és intézkedései eredményeképpen mind a hét tervezési-fejlesztési-statisztikai régióban beindulhatnak azok a kezdeményezések, amelyek - a programkészítés, a stratégiai programok begyakorlása, valamint ezek célba juttatása - az addicionális képességek javítását szolgálják.

Meg kell emlékeznem néhány olyan területről is, amelyet én sem tartok kielégítőnek, hiszen ez egy folyamat, amit megfigyelnünk, befolyásolnunk, ellenőriznünk, kontrollálnunk kell. Olyan ez, mint amikor a gyermekét figyeli az anya, és az ő fejlődése érdekében igyekszik a legjobbat, a legkedvezőbb tulajdonságait, képességeit és készségeit kialakítani. Tehát mindannyiunknak erre kell koncentrálnunk.

Előző nap tárgyalhattunk - több parlamenti párt képviselőcsoportja tárgyalhatott - az Európa Tanács küldöttségével, tárgyalhattuk és megismerhettük a nemzeti fejlesztési terv egyes részleteit, elemeit, és láthatjuk azt az igyekezetet, amellyel mind a Phare-, mind a SAPARD-, mind az ISPA-támogatások tekintetében az európai normáknak igyekszik a köztársaság és a polgári kormány megfelelni. Azt tartom fontosnak, hogy a második sorban az infrastrukturális egyenlőtlenség kiegyenlítésével sikerült valamelyest oldani a Budapest-központúságot - például 1700 kutatóhely több mint 40 százaléka Budapesten volt -, intő jel azonban az, hogy az ország keleti részében is erősítenünk kell az egyetemeken-főiskolákon képzettek megmaradását, helyben maradását.

A területfejlesztési politika tehát nem két évre, nem is négy évre, hanem hosszabb időszakra szól. A Fidesz-Magyar Polgári Pártnak az az érdeke, hogy a soron következő törvényekben, parlamenti határozatokban rámutasson azokra a hiányosságokra, amelyek elősegíthetik a tárgyalásokat, egyes fejezetek lezárását, ebben a beszámolóban pedig hű képet kapjunk, ne csapjuk be magunkat, de ismerjük el azokat az eredményeket, amelyeket az elmúlt tíz évben az egyes kormányok elértek. A polgári kormány teljesítménye e tekintetben megítélésem szerint kimagasló, és minden lehetőség és adottság megvan ahhoz, hogy jó programok mentén, tárgyalások következtében Magyarország 2004. január 1-jén a csatlakozási szerződést aláírhassa, és sokkal gazdagabb lehetőségek birtokában elindulhasson egy kiegyenlítettebb társadalmi-regionális fejlődés útján.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai