Készült: 2024.09.18.23:50:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2019.11.19.), 32. felszólalás
Felszólaló Dr. Szabó Tünde (Fidesz)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZABÓ TÜNDE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Ahogy hallhattuk, a T/8040. számú törvényjavaslat egyrészt a tárgyieszköz-beruházás, -felújítás jogcímen jóváhagyott sportfejlesztési programoknál a látványcsapatsport-támogatáson felül szükséges önrész biztosítására vonatkozó szabályokat tartalmaz, másrészt a több ütemben megvalósuló beruházások üzembe helyezésének az időbeli korlátját kívánja módosítani. És tudjuk, a sportlétesítmények fejlesztése a teljes sportágazat tekintetében kiemelt jelentőségű, hiszen ezen területen belül megjelenik mind a verseny, az utánpótlás-nevelés, a szabadidősport kiszolgálása. És 2010 óta a kormány bizony több olyan programot indított el, amely ezen területeket kívánja segíteni és támogatni, mint például a látvány-csapatsport támogatási rendszere, a tanuszoda-fejlesztési program, a kiemelt sportegyesületek vagyonkezelésében álló sportlétesítmények fejlesztése, a nemzeti szabadidős és egészségsportparkok vagy akár a kézilabdamunkacsarnok-fejlesztési programok; valamint olyan sportlétesítmény-fejlesztéseket indíthattunk el, amely szinte valamennyi sportágat támogat és kiszolgál. Hiszen jól tudjuk, hogy a sport finanszírozása 2010 előtt komoly hiányt szenvedett, ami nagy kihívást jelentett, és erre a helyzetre teremtett olyan megoldást a látvány-csapatsport támogatási rendszere, amely ezáltal ki tudja szolgálni a sportágakat.

A kijelölt látvány-csapatsportágak támogatására fordítható taofelajánlásoknak köszönhetően a magyar sport anyagi helyzete óriásit változott, amelynek eredményeként nemcsak az igazolt sportolók száma nőtt, hanem az új és felújított sportlétesítmények száma is jelentősen növekedett. És mindannyian érzékelhetjük, hogy a látvány-csapatsportágak növekvő népszerűsége kedvező hatást gyakorol az életmódminták alakítására, a fiatal generációk sportban történő részvételének előmozdítására, amellyel szélesíthetjük az utánpótlás-nevelést és a szabadidősport társadalmi bázisát, amely kiemelt népegészségügyi célokat is szolgál.

És tudjuk, hogy a látvány-csapatsportágak társadalmi szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bírnak, hiszen az utánpótlás-nevelési programok közvetlenül is hozzájárulnak a felnövekvő nemzedékek körében az egészséges életmód megalapozásához, ugyanakkor a sport közösségi identitását és közösségteremtő erejét is jelentősen támogatják.

A kormány célja a továbbiakban is a látványcsapatsport-támogatási program fenntartása és támogatása, éppen ezért a benyújtott törvényjavaslat megoldást nyújt az ingatlanfejlesztésre irányuló tárgyieszköz-beruházás, -felújítás jogcímen jóváhagyott sportfejlesztési programoknál a szükséges önrész biztosításához.

A beruházások megvalósítása az amatőr és hivatásos sportolók, a civil lakosság, a diákok és az egyetemisták számára biztosítja a sporttevékenység végzésére alkalmas helyszíneket, és javítja a sportszolgáltatásokhoz történő hozzáféréseket, hiszen tudjuk, hogy a beruházások befejezése jelentősen javult az elmúlt időszakban a települések sportinfrastruktúrájában. Ezáltal fejlődik a térségekben a minőségi versenysport, az utánpótlás-nevelés és a szabadidősport kiszolgálása és háttere is; valamint olyan közösségi célú feladatok ellátására is alkalmasak ezek a létesítmények, amelyek biztosítására jelentős igény van.

Az ingatlanfejlesztésre irányuló tárgyieszköz-beruházás, -felújítás jogcímben jóváhagyott sportfejlesztési programok megvalósításának sokszor akadálya, hogy a támogatott szervezet nem rendelkezik a látványcsapatsport-támogatáson felül szükséges önerő tényleges összegével. Emiatt tervezett beruházások maradhatnak el, illetve a folyamatban lévő fejlesztések nem tudnak folytatódni vagy befejeződni.

(10.50)

Éppen ezért a látványcsapatsport-támogatás 2011-es indulása óta évente több kérelem érkezik az egyes minisztériumokhoz, amelyekben a már jóváhagyott sportágfejlesztési programmal rendelkező támogatott szervezetek az önerőhöz szükséges forrás biztosításához kérnek támogatást. Ezek az igények azonban nem tervezhetők előre, és jelentősen meghaladják a központi költségvetésben e területen lévő forrásokat. Ezért is fogalmazódott meg az az igény, hogy egy generális megoldás szükséges a szakmai igények kezelésére.

A társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény idei évi júliusi módosítása már megteremtette a lehetőséget arra, hogy a 300 millió forint értéket meghaladó sportcélú ingatlanberuházással rendelkező amatőr sportszervezet és a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány jóváhagyott sportfejlesztései program esetében a létesítményfejlesztések százszázalékos támogatási intenzitás keretében tudjanak megvalósulni. Ez a lehetőség a látvány-csapatsportágakban működő országos sportági szakszövetségeknél is ugyanúgy indokolható, figyelemmel arra, hogy a 2019-es és ’20-as, illetve a korábbi támogatási időszakok esetében a módosítás körülbelül 10-12 sportágfejlesztési programot érint. S mindemellett a beruházások üzembehelyezésére megállapítható határidő kitolása a többi és több ütemben megvalósuló beruházások helyzetét kívánja segíteni és könnyíteni. Előfordul ugyanis, hogy egy nagyberuházás akár három támogatási időszakban is szerepel mint jóváhagyott tétel.

Tisztelt Országgyűlés! Összességében megállapítható, hogy a törvényjavaslat elfogadásával jelentősen tudjuk könnyíteni a sportági szakszövetségek országos csapatsportágában a hat látvány-csapatsportág munkáját, szakmai munkájának az előmenetelét. Ennek megfelelően a kormány támogatja a T/8040. számú törvényjavaslatot, amelyhez én is kérem a tisztelt Ház támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai