Készült: 2024.09.19.00:03:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

217. ülésnap (2009.06.15.), 211. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:25


Felszólalások:  Előző  211  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! A 9818. számú törvényhez 8. számon módosító indítványt nyújtottunk be, amelynek az a célja, hogy a forgalmi érték fogalmát akképpen pontosítsuk, hogy a vagyontárgyat terhelő adósságok kerülhessenek figyelembevételre.

Arról van szó, hogy ha valakinek van egy 50 millió forintos ingatlanja, de van rajta egy 40 millió forintos hitel, akkor nyilván a vagyona nem tekinthető 50 millió forintosnak, szemben azzal az ingatlannal, ahol tehermentes vagyontárgyról beszélünk.

A 9. számú módosító indítványunk arról szól, hogy bárki vehessen ingatlanja után a kormány eredeti szándékai szerint 30 milliós értékhatárig kedvezményt igénybe, de csak egyetlen ingatlan után. Ha egynél több ingatlanja van, akkor mindet kelljen bevallania értéktől függetlenül, és csak egy 30 millió forint alatti értékű ingatlanra vonatkozzon az a mentesség vagy kedvezmény, amit a kormány javasolt.

(19.30)

A 10. pontban javaslatot tettünk - kapcsolódóan ahhoz a javaslatunkhoz, hogy általános ingatlanadóról legyen szó - arra, hogy magánszemélyek esetében a személyi jövedelemadót, cégek esetében pedig a helyi iparűzési adót le lehessen vonni a vagyonadóból. Erre azért van szükség, mert az SZDSZ eredeti javaslata szerint vagyonadóra, ingatlanadóra elsősorban azért van szükség, hogy az adózatlan jövedelmek gazdái a kimutatható vagyontárgyuk, ingatlanuk után fizessenek adót - ez van a magánszemélyek esetében. Cégeknél pedig azért tartanánk fontosnak a helyi iparűzési adó egy részének elengedése mellett az ingatlanadó bevezetését - tehát mindenféle ingatlanra szektorsemlegesen -, mert úgy gondoljuk, hogy ezzel a helyi iparűzési adó hozzáadottérték-büntető jellege csökkenthető. Másrészt pedig a vállalkozás szempontjából holt ingatlanok kerülnének nagyobb mértékben adózás alá, mint a működő ingatlanok, kevésbé érné meg ilyen vállalkozás szempontjából halottnak tekinthető ingatlanokat tartani, hiszen azok után adót kellene fizetni, és kisebb mértékben kellene csak a működés során elért árbevétel után helyi iparűzési adót fizetni.

A 12. módosító indítványunknál arra teszünk javaslatot, hogy az ingatlan tiszta értéke adózzon az adósságok levonása után, ahogy ezt korábban említettem, de kivetéses módon történjen az adófizetés. A kormány jelenlegi álláspontja szerint az ingatlan tulajdonosa valamilyen egészen furcsa, a valódi piaci értéket minden bizonnyal jelentősen torzító és nyomon követhetetlen módon volna rákényszerítve arra, hogy meghatározza a saját ingatlanjának értékét. Ezzel hihetetlen ingatlanpiaci értékelési anomáliákkal nézhetünk szembe, a jóhiszemű adózó sem tudhatja pontosan, hogy milyen értékről kell neki számot adnia. Annak érdekében, hogy ez a jogbizonytalanság elkerülhető legyen - ugyanúgy, mint egyéb adónemek esetében -, a kivetéses jelleget javasoljuk az önkéntes bevallás módszertana helyett.

A 13. módosító indítványunkban a vállalkozások tulajdonában lévő ingatlanok esetében a forgalmi érték fogalmát javasoljuk bevezetni, szintén annak érdekében, hogy ha vállalkozásoknál is sor kerül ilyen adóztatásra, akkor ott se a piaci értékmeghatározás valamiféle misztikus módja legyen az irányadó.

A 14. pontban egy olyan módszerre teszünk javaslatot, hogy csak egy ingatlan legyen mentes az adó alól 30 millió forintig, és amelyik viszont adózik -30 millió forint feletti ingatlanokról van szó -, ott 30 millió forint alatt kedvezményes kulccsal adózzon az ingatlan. Ez a módosító javaslatunk azt célozza, hogy ne legyen olyan mértékű ugrás az ingatlanok esetében, hogy 30 millió alatti ingatlan nulla, 30 millió feletti ingatlan pedig 0,35 százalékos kulccsal adózik. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek véletlenül éppen pár ezer, pár százezer forinttal haladja meg az ingatlanja a 30 milliót, akkor ott sok tízezres adófizetési kötelezettsége keletkezik, míg ha sikerül neki éppen 30 millió alá belőnie az ingatlan értékét, akkor pedig nulla adófizetési kötelezettség keletkezik. Ez elkerülhető - vagy legalábbis kisimítható ez az anomália - akkor, ha 30 millió forint alatt nulla vagy esetleg kompromisszumos javaslatként, mint ahogy azt a módosító javaslatunk próbálja, kedvezményes adókulcsot alkalmaz a törvény.

A 15. pontban arra teszünk javaslatot, hogy nemcsak a lakóingatlan, hanem minden ingatlan legyen tárgya a vagyonadónak, mégpedig értékhatár nélkül. Ez nyilván más szemléletet tükröz, itt elsősorban azt a szándékunkat szerettük volna megjeleníteni, hogy a lakóingatlanokon kívül például a telkek is adózzanak.

Utolsóként említeném azt a javaslatunkat, amely az önkormányzati adóhatóságnak vallatná be a vagyonadót, és szintén az önkormányzati adóhatóság szedné be. Itt tudnék utalni arra a módosító indítványra, amit a helyi iparűzési adónál megtettünk. A helyi önkormányzatokat érdekeltté kell tenni, a helyi önkormányzatok kivetésben hatékonyabbak lennének. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) A helyi önkormányzatok hatékonyabban tudnák beszedni ezt az adót.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  211  Következő    Ülésnap adatai