Készült: 2024.04.26.12:05:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

263. ülésnap (2005.11.08.), 104. felszólalás
Felszólaló Tatai-Tóth András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:36


Felszólalások:  Előző  104  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TATAI-TÓTH ANDRÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A rendelkezésemre álló idő sajnos nem elég arra, hogy arra a sok valótlanságra, amit az imént Pósán képviselő úr felsorolt, egyenként válaszolni tudjak, egyszerűen azt kell mondanom, hogy a képviselő úr tájékozatlan, valótlan adatokkal traktálta az Országgyűlést, és így az ország nyilvánosságát is. Nem igaz, hogy csökkent az államilag finanszírozott felsőoktatási helyek száma, hanem nőtt a kormányzati ciklusban. Nem igaz, hogy csökken a kollégiumi férőhelyek száma, hanem nő. (Közbeszólás a Fidesz soraiból.) És soha olyan felújítási program nem zajlott le a magyar felsőoktatás infrastruktúrájában, mint amely folyamatban van. A többire ki sem térek, hiszen nem lenne lehetőségem arra, hogy szólni tudjak mindazokról az oktatásban elért eredményekről, amelyeket az elmúlt években a Medgyessy-Gyurcsány-kormány vezetése alatt az ország elért.

Mindenekelőtt szeretném leszögezni, utalva az előttem szóló polgármester úr rendkívül pesszimista megnyilvánulására: amíg a polgári kormány 2002-es költségvetési előirányzata az államháztartást illetően az oktatás területén 717 milliárd forint volt, addig a 2005-ös államháztartási előirányzat 70 százalékkal több, 1217 milliárd forint. (Közbeszólás a Fidesz soraiból.) 500 milliárd forinttal többet tervezett a jelenlegi kormány az oktatási feladatok ellátására, és ennyivel többet fordít a magyar ifjúság, a gyerekek és a fiatalság nevelésére, mint az önök sokat emlegetett polgári kormányzata.

Kérdezem akkor, hogy jogos-e ez a pesszimista hang. Jogos ez a felháborodás? (Babák Mihály: Jogos!) Nem jogos! Uraim, önök a negatívumokat olyan formában nagyítják fel, ami vállalhatatlan.

Szeretnék néhány szót szólni a közoktatás tartalmi megújulásáról, az alapkészségek kiemelt jelentőségének az oktatási rendszerbe iktatásáról. Az idegen nyelvi programról olyan megvetően szólt Pósán úr, ennek ellenére a magyar fiatalok nyelvtanulási lehetőségei lényegesen nőttek a világ-nyelv programmal azzal, hogy a 8. osztály után egy évet kapnak az idegen nyelv és az informatika elsajátítására. Soha ilyen lehetősége nem volt a magyar fiataloknak. A kétszintű érettségi bevezetésével pedig olyan feladatot teljesítettünk, amely az oktatás középpontjába a készség-, képességfejlesztést állítja a lexikális tudás és a magolás helyett.

A pedagógusok rendkívül fontos szereplői az oktatásnak, hiszen az ő munkájuk révén valósulhat meg a fiatalok nevelése.

Hölgyeim és Uraim! A jelenlegi kormányzat intézkedései nyomán, amíg 2001-ben 100 093 forint volt egy magyar pedagógus átlagos bére, 2005-ben 183 634 forint, 83 százalékkal magasabb bért kapnak a pedagógusok. (Babák Mihály: Ki fizeti őket?) Nincsenek túlfizetve. Engedjék meg, hogy úgy mondjam, hogy nem vagyunk túlfizetve mi, pedagógusok. Ugyanakkor hazugság azt mondani, hogy nem jobb feltételek között végezhetjük ma a fiatalság nevelését, mint az önök kormányzata alatt.

Tehát nagyobb szerénységet, uraim, amikor kritizálják hangos szóval mindazt, amit nem ez a kormány és nem ezek a kormánypártok… - hanem a magyar társadalom, a magyar dolgozó emberek munkája révén tudunk több forrást fordítani az oktatásra. Tehát őket illeti meg köszönet.

Folytathatnám a sort azokkal az intézkedésekkel, amelyek az esélyegyenlőség során bekövetkeztek, hiszen az esélyegyenlőség érvényesítésében az oktatási rendszernek rendkívül nagy feladata van. Az ingyenes tankönyvellátást megoldottuk a rászorultaknak. Az Útravaló ösztöndíjprogrammal segítjük azokat, akik hátrányos helyzetüknél fogva nem tudnak olyan módon bekapcsolódni az oktatásba, ahogyan a jobb anyagi helyzetben élő családokból érkezett gyermekek. Az Arany János tehetséggondozó program folytatásával és kiteljesítésével segítjük a kistelepüléseken élő gyerekek továbbhaladását. Külön kiemelt támogatást biztosítottunk az évek során a kistelepüléseken élő gyerekek egyéb oktatási feladatainak az ellátására. És folytathatnám a sort, de a miniszterelnök úr lehetőséget adott arra, hiszen szólt a felsőoktatásról, szólt a szakképzésről, hogy ezekről ne beszéljek.

Én megköszönöm az ellenzéknek, hogy lehetőséget adott arra, hogy a Magyar Országgyűlésben néhány mondatot szóljunk arról, hogy az elmúlt 3-4 évben mit ért el ez az ország, mit ért el ez a társadalom a közoktatás és általában az oktatás területén.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  104  Következő    Ülésnap adatai