Készült: 2024.09.19.15:50:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 6. felszólalás
Felszólaló Zsigó Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:25


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZSIGÓ RÓBERT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! Sok mindent elárul a mai politikai vitanap címe: "A fogyasztó mindenekelőtt - a közműszolgáltatások helyzete". Nyugodtan kijelenthetjük, hogy fontos nap ez a hazai fogyasztóvédelem szempontjából, hiszen az ország nyilvánossága előtt ejthetünk szót erről a napról napra egyre fontosabbá váló területről. Szívem szerint viszont azt mondanám, hogy a vitanap elsősorban nem a fogyasztóvédelem szempontjából, hanem a fogyasztók szempontjából fontos, hiszen az ő érdekükben hozunk döntéseket, az ő érdekükben működtetünk intézményrendszert. A célunk az, hogy a fogyasztói jogok minél szélesebb körben ismertek legyenek, a magyar fogyasztók egyre tudatosabban tudjanak kiállni saját érdekeik mellett, s ehhez megfelelő segítséget kaphassanak.

Tisztelt Ház! A kormányváltást követően a hazai fogyasztóvédelem területén szemléletváltás történt. Ehhez kapcsolódik, hogy mind az emberek, mind a vállalkozások részéről elemi igény mutatkozik a meglévő rendszerek továbbfejlesztésére és a korábban nem megfelelő hatékonysággal működő folyamatok átszervezésére. A 2010-es kormányváltás óta a gazdasági nehézségek, a Gyurcsány-Bajnai-kormányoktól örökölt terhes körülmények ellenére sokat tettünk a hazai fogyasztóvédelem megerősítésére a fogyasztók érdekében. Engedjék meg, hogy ezek közül néhányat felsoroljak. A fogyasztóvédelem megjelent Magyarország Alaptörvényében. Az Alaptörvény M) cikk (2) bekezdése a következőt írja: "Magyarország biztosítja a tisztességes gazdasági verseny feltételeit. Magyarország fellép az erőfölénnyel való visszaéléssel szemben, és védi a fogyasztók jogait."

A kormány jóváhagyta Magyarország negyedik középtávú, 2014-ig szóló fogyasztóvédelemi politikáját. A fogyasztóvédelmi politika végrehajtásához szükséges kormányhatározat a következő három területen ír elő kormányzati intézkedéseket: a fogyasztóvédelem állami intézményrendszerének fejlesztésére, a békéltető testületek szerepének erősítésére, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületekkel való együttműködés új alapokra helyezésére. A legtöbb vélemény szerint az e területen történt intézkedések segítik a fogyasztói jogok megerősödését. A hazai fogyasztóvédelem alapjogszabálya, a fogyasztóvédelemről szóló törvény átfogó módosítása is megtörtént, amely a fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezésére hivatott békéltető testületi eljárásra, a panaszkezelési és ügyfélszolgálati szabályokra, a közérdekű keresetindításra, továbbá a Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárására vonatkozó rendelkezéseket érintette.

(9.20)

Az Országgyűlés elfogadta a termékek piacfelügyeletéről szóló törvényt. A törvény célja, hogy a forgalomba szánt és a már forgalomban lévő, a közösségi jog hatálya alá tartozó, élelmiszernek nem minősülő termékek megfeleljenek az egészség, a biztonság és más közérdekű vonatkozó követelményeknek, továbbá egységes keretet biztosítson a piacfelügyelet számára.

Megtörtént a Fogyasztóvédelmi Tanács újraszervezése. A Fogyasztóvédelmi Tanács feladata a javaslatok kormányzati munkába történő becsatornázása, valamint a kormányzati fogyasztóvédelmi politika, a fogyasztói érdekek és a szakmai teljesíthetőség összehangolása.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság a vállalkozásokat partnernek tekintő jogalkalmazási politikát vezetett be. A Fogyasztóvédelmi Hatóság folyamatosan vezette be az új rendszert, amely során a kisebb súlyú, azonnal kijavítható jogszabálysértések esetén eltekintett a bírság kiszabásától, helyette figyelmeztette a kereskedelmi egységet a hiányosságok pótlására.

Bevezetésre került a jogszabályi előírásoknak teljeskörűen megfelelő vállalkozások részére a pozitív lista és a fogyasztóbarát tanúsítási rendszer, amelynek célja, hogy a vállalkozások közül kiemelje a jogkövető magatartáson túli eszközökkel a fogyasztók bizalmát és elégedettségét növelő cégeket. E rövid felsorolásból is látszik, hogy az elmúlt két esztendőben fontos döntések születtek a fogyasztóvédelem területén.

Tisztelt Képviselőtársaim! A fogyasztóvédelem igen széles területet fed le. A mai vitanap fő témája a közműszolgáltató cégekkel kapcsolatos kérdések megvitatása. Ugyan nem téma az árszabályozás kérdése, vagy legalábbis ezen a területen nem a legfontosabb téma, de engedjék meg, hogy röviden említést tegyek erről a területről. Emlékszünk még, ugye, 2002-ben Lendvai Ildikó lassan mondta: nem lesz gázáremelés. 2010-ben Szanyi Tibor is azt állította, hogy az MSZP nem akar gázáremelést.

A Gyurcsány-Bajnai-szövetség idején a rezsiköltségek az egekbe szöktek. 2002-2010 között a szocialista-liberális kormányok 15 alkalommal emelték a gáz árát. A Bajnai-féle fájdalmas csomagot az emberek pénztárcája bánta. Amellett, hogy csökkentették a szociális kiadásokat, a nyugdíjakat, a béreket, a családtámogatásokat, drasztikusan megnövelték a rezsiköltségeket. 2001-ben még a háztartások 10 százaléka, 2010-ben pedig már 19 százaléka költötte jövedelmének több mint egyharmadát lakásfenntartásra.

Amíg a gáz ára 2002-2010 között 206,3 százalékkal nőtt - jól hallották: 206,3 százalékkal -, 2010 óta alig 9 százalékkal. Az áram ára 2002-2010 között több mint 97 százalékkal nőtt, 2010 óta mindösszesen 2,4 százalékkal.

A Gyurcsány-Bajnai-kormányok szinte minden esetben a közműszolgáltató cégek érdekeit képviselték a fogyasztókkal szemben. Hagyták, hogy ezen cégek visszaéljenek az erőfölényükkel. Hagyták, hogy a profitéhségüket a magyar fogyasztókra terheljék. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a családok helyzete nagymértékben romlott a kormányváltást megelőző 8 esztendőben.

Emellett a fogyasztói jogok a fogyasztóvédelem megerősítése területén sem voltak igazán eredményesek. Sem az ügyfélszolgálatok megfelelő működtetésére, sem a fogyasztók által átlátható, érthető számlakép érdekében, sem a mérőóra-leolvasások rendszerének az emberek szempontjából megfelelő módon történő működtetésében nem álltak a fogyasztók pártjára.

Tisztelt Ház! A nemzeti együttműködés kormánya első intézkedései között moratóriumot rendelt el a közüzemi díjak emelésére. A kormány megakadályozta, hogy a közműszolgáltató cégek visszaéljenek erőfölényükkel, és profitéhségük következtében a fogyasztókra terheljenek minden költséget. A kormány határozott szándéka, hogy a lakosság kiadásainak egyre nagyobb részét kitevő rezsiköltségek emelkedését a rendelkezésére álló összes eszközzel megfékezze. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy megvédjük a magyar családokat.

Tisztelt Képviselőtársaim! A fogyasztóvédelem területének megerősítése, valamint az árszabályozás területén elért eredmények ellenére sok még a tennivalónk. El kell érnünk, hogy a magyar fogyasztók egyre tájékozottabbak legyenek saját jogaikat illetően; tudatosan és eredményesen képviselhessék saját és közösségük érdekeit. Meg kell erősítenünk a fogyasztók jogait a közműcégekkel kapcsolatos ügyekben is. Nap mint nap hallunk a médiában olyan esetekről, amelyek arról tanúskodnak, hogy a közműcégek különböző trükkökkel kihasználják az emberek kiszolgáltatottságát. A fogyasztóvédelmi bizottság ülésein is több olyan témát tárgyaltunk, amelyek ilyen eseteket próbáltak feltérképezni.

Meglátásom szerint a közeljövőben több problémára is megoldást kell találnunk. Nagyon fontosnak tartom, hogy sikerüljön csökkentenünk a különböző adminisztrációs terheket. Gondolok itt a gáz- és villanyóra-átírásra, a különböző készülékek cseréjével kapcsolatos ügyintézés határidejére vagy a családok által igénybe vehető kedvezményekhez kapcsolódó adminisztrációs kötelezettségek egyszerűsítésére.

El kell érnünk, hogy az ügyfelek, a felhasználók számára az eddig különdíjas szolgáltatások is ingyenessé váljanak. Ilyen például az egyes dokumentumok, igazolások másolatának kiadása. Tovább kell folytatnunk azt a már megkezdett politikát, amely megakadályozza az indokolatlan áremeléseket, megvédi a családokat a mértéktelen tehernövekedéstől.

Régóta probléma a számlaképek ügye. El kell érnünk, hogy a közműszolgáltató cégek olyan számlát küldjenek ki az ügyfeleknek, amelyeken el is lehet igazodni; amelyekből az ügyfél számára kiderül, hogy mennyi a fogyasztása, mennyit és mikor kell fizetnie. Olyan előírásokat kell bevezetnünk, amelyek megoldást jelentenek, valódi megoldást jelentenek ezen problémára.

Rendezni kell az ügyfélszolgálatokkal kapcsolatos problémákat is. Fontos, hogy elérjük, az egyetemes szolgáltató köteles legyen a települések többségén olyan, az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiséget biztosítani, ahol lehetséges a panaszfelvétel; ahol esetlegesen felmerülő kérdéseikre érdemi választ kaphatnak; ahol az információs anyagok hozzáférhetőek lesznek. Ha egy szóval akarom jellemezni, el kell érnünk, hogy a szolgáltató cégek valóban szolgáltassanak.

Az emberekkel beszélgetve kiderül, hogy sok gond van a mérőórák leolvasásával is. Közösen megoldást kell találnunk arra, hogy a felhasználók csak annyit fizessenek, amennyit fogyasztottak. Kötelezni kell a közműszolgáltató cégeket, hogy ne évente, hanem ettől gyakrabban legyenek kötelesek leolvasni a mérőórákat, és egyeztessenek a felhasználókkal a nekik is megfelelő leolvasási időpontról.

A felhasználók szolgáltatásból történő kikapcsolását is megfelelően kell szabályoznunk. Nem fordulhat elő, hogy adminisztratív, bürokratikus indokokra hivatkozva kapcsolják ki családoknál a fűtést vagy a világítást. Egyértelműen rendeznünk kell a szolgáltató és a fogyasztó közötti elszámolási viták eljárási rendjét.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az elmúlt két és fél esztendőben sokat tett a fogyasztói jogok megfelelő érvényesülése, valamint a fogyasztók széles körének tájékoztatása terén. Emellett meg kell erősíteni a Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzési jogosítványait azért is, hogy a szolgáltatók érezzék, nem tehetnek meg az emberekkel azt, amit akarnak. A fenti intézkedések megtételéhez, a fogyasztók érdekében végzett munkához mindenki segítségére szükség van. Csak akkor tudunk előbbre lépni, eredményesek lenni a területen, hogy ha képesek leszünk partnerei lenni egymásnak.

Tisztelt Országgyűlés! A Gyurcsány-Bajnai-kormányok nem szolgálták a fogyasztók érdekeit, és szinte minden esetben a közműszolgáltató cégek mellé álltak. A saját hibás döntéseik következményeit pedig szinte kizárólag a magyar emberekre, a magyar fogyasztókra, a családokra terhelték. A nemzeti együttműködés kormánya minden rendelkezésére álló eszközzel megvédi a magyar fogyasztók érdekeit; megfékezte a rezsiköltségek mértéktelen emelkedését; megerősítette a fogyasztók érdekeit védő hatóságokat, szervezeteket; megszervezte és megerősítette a fogyasztók tájékoztatását.

A Fidesz-frakció partnere kíván lenni a kormánynak, hogy a továbbiakban is olyan intézkedéseket hozzunk, amelyek segítik a magyar fogyasztók jogainak erősítését, a közműszolgáltató cégek profitéhsége ellenében.

(9.30)

Mi minden esetben a fogyasztók, a magyar emberek érdekeit fogjuk képviselni, a családok oldalára fogunk állni.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai