Készült: 2024.04.26.04:38:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

213. ülésnap (2009.05.25.), 40. felszólalás
Felszólaló Deák Istvánné (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:06


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEÁK ISTVÁNNÉ (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! Az oktatási rendszer átfogó célja, hogy megszakítsa a születési egyenlőtlenségek átörökítésének láncát, mindenki számára egyenlő lehetőséget biztosítson képességei, tehetsége kibontakoztatására.

Ennek alapján az iskolarendszer eredményességének fontos, bár nem egyetlen és kizárólagos indikátora a diákok képességeinek, teljesítményének mérhető alakulása. Unalomig ismételt tény, hogy az ezredfordulóra diákjaink az élmezőnyből a középmezőnybe csúsztak vissza a teljesítményüket tekintve a világ ranglistáján. Méghozzá azért, mert bár lexikális tudásuk átlagon felüli, gyengék a megtanultak gyakorlati alkalmazásában, a tárgyi tudás mellé nem minden esetben társul azoknak a készségeknek, képességeknek a megfelelő szintű fejlettsége, ami ezeknek az ismereteknek a felhasználásához szükséges.

A kormány az elmúlt hét évben jogszabályi módosításokkal, egymásra épülő szakmai fejlesztési programokkal és az intézményrendszer rugalmasabbá tételével számos lépést tett a probléma orvoslására, a magyar oktatási rendszer versenyképessé tételére. Az utóbbi hónapokban mégis egyre többször halljuk, olvasunk olyan cikkeket a médiákban, amelyek a közoktatás teljesítményének folyamatos romlásáról tájékoztatnak, ezzel a meghozott reformintézkedések kudarcát sugallják. Olykor egymásnak is ellentmondóak ezek a következtetések, amelyeket ugyanazokból az adatokból vonnak le.

Miniszter Úr! Igazak ezek a híresztelések? Kérem, adjon tájékoztatást a közelmúlt mérési eredményeiről és az ezekből kiolvasható tendenciákról. A mérési eredmények az iskolákban elvégzett munka színvonalának fontos és értékes fokmérői, de csak akkor, ha a tanulságokat megfelelő szakmai értékelés alapján vonjuk le, és azokra megalapozott, összefüggő intézkedések formájában adunk választ.

Mindezek alapján kérdezem miniszter urat, hogyan szerepeltek a magyar diákok az elmúlt évek nemzetközi közoktatási felméréseiben, milyen tendenciák olvashatók ki ezekből az eredményekből, milyen tanulságok szolgáltak a közelmúlt hazai kompetenciamérései kapcsán. Milyen segítséget kaphatnak a kormányzattól a rosszabbul teljesítő iskolák oktatási színvonaluk javítására, és vannak-e már számszerű eredményei az elmúlt évek reformintézkedéseinek?

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai