Készült: 2024.04.27.19:37:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2011.04.01.), 82. felszólalás
Felszólaló Tasó László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:22


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TASÓ LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! A 112., 113., 115. és 120. javaslatokkal kapcsolatban szeretnék hozzászólni, néhány gondolattal az önkormányzati fejezetben leírtakhoz és a nemzeti vagyont érintő fejezetben leírtakhoz szólok hozzá. Elsősorban szeretném megállapítani azt - és elmondani véleményként -, hogy a önkormányzati rendszer, mondjuk úgy, hogy helyben hagyása az Alaptörvény tervezetében azt jelenti, hogy a leendő új alaptörvény elfogadja és megerősíti azt a változást, amely 1989 után, '90-től kezdődően a helyi közügyek gyakorlására - és a közhatalom gyakorlására is egyben - helyben hagyja meg a lehetőséget. Az elmúlt napokban nagyon sokan bírálták az Alaptörvényben e fejezetet, és ezzel kapcsolatban megjegyezték, hogy az önkormányzati rendszer önmagában nem képes arra, hogy betöltse a funkcióját, és sokan bűnbaknak kiáltották ki az önkormányzati szférát.

A mondandóm végén szeretnék erre majd kitérni, de előtte a javaslatokkal kapcsolatban szeretném elmondani a hozzászólásomat. A 112. javaslatban konkrétan arról van szó, hogy szeretné a javaslat előterjesztője azt kérni, hogy az Alaptörvény rendelkezzen afelől, hogy valamennyi kötelezően átadott önkormányzati feladatra az állam százszázalékos garanciát vállalva nyújtsa a fedezetet. Összességében ennek az irányával egyetértek én magam is, viszont figyelembe kell venni azt is, hogy a száz százalék mit jelent ilyen esetben. Tudjuk, hogy több önkormányzat eltérő adottságok között működik Magyarországon, és nagyon sok önkormányzatnak van más feltételrendszere, mások a helyi bevételek, másképpen tudja ellátni a rá kötelezően rótt tevékenységi köröket. Nos, hogyha valahol egy jól menő önkormányzatnál, ahol sok a helyi bevétel, hozzá tudnak tenni még a normatívához bőségesen, mondjuk, dupláját vagy éppenséggel még attól is többet, és ennek a százszázalékos lefedettségét kérni, nem lenne semmiképpen sem szerencsés. Mivel az eltérő adottság ezt nem teszi lehetővé, igazságtalan lenne mindenkinek száz százalékban gondolkodva megadni az állami központi költségvetési forrásokat. Tehát ezért is, ez a javaslat részemről sem támogatandó.

A másik javaslatban - a 113-asban - azt javasolja az előterjesztője, hogy ne legyen lehetőség arra, hogy az önkormányzati szféra tagjait kötelező társulásba és kötelező tevékenység ellátásába kényszerítsék bele. Nos, az a helyzet, hogy az önkormányzati szféra 1989-től kezdődően - hiába ígérték a kerekasztalnál - nem kapta meg azt a támogatást, amellyel valóságosan gazdálkodhatna. Nagyon kevés önkormányzat kapott a vagyoni elemekből, az állami vagyonból nagyon kevesen részesültek, így mondhatjuk azt, hogy 300 önkormányzaton kívül gyakorlatilag nincsen több önkormányzatnak valóságos gazdálkodásra lehetősége.

E tekintetben viszont minden polgármester és képviselő törekszik arra, hogy a lakosságot helyben tartsa, és a rárótt kötelező tevékenységet pedig minél magasabb színvonalon ellássa. Ilyenkor a polgármesterek, az önkormányzati vezetők erőn felül is bevállalnak dolgokat, csak annak érdekében, hogy a települések ne néptelenedjenek el, és ne menjenek el a községek, falvak és városok lakosai. Ilyen esetben, ha megpróbálják, alkalmanként azzal is szembesülni kell, hogy nem bírják finanszírozni a vállalt tevékenységüket. Nos, hogyha értelmesen és valóban partneri viszonyok keretei között az önkormányzatokat mégiscsak megirányítják, és arra kötelezik, hogy lássanak el kötelezően ellátandó dolgokat, akkor úgy gondolom, hogy ez a lehetőség meg kell hogy maradjon. Az önkéntes társulásnak, amelyet egyébként törvény szabályozhat, mindenképpen helye van a jövő közigazgatásában, az önkormányzat tevékenységi köreiben és az önkormányzati rendszerben is. Tehát azt gondolom, ezért nem jó semmiképpen, hogyha kivesszük a társulás lehetőségét.

A 115. javaslatban, Lázár János és Harrach Péter urak javaslatában egy könnyítést olvashatunk, ez arról szól, hogy nem köti mereven az elsődleges tervezet az önkormányzatok kötelezettségvállalásait kormányhivatali vagy vármegyei hivatali engedélyhez. Ez mindenképpen üdvözlendő, hiszen azt gondolom, hogy ha ez benne maradt volna a tervezetben, és így kerül elfogadásra, akkor megbénult volna maga az önkormányzati rendszer. Tehát egyértelműen örülök annak, hogy az alkotmányügyi bizottság is támogatta, és azt gondolom, valamennyi érintett önkormányzat egyetért ebben.

A 120. javaslatban a nemzeti vagyonnal kapcsolatban a képviselő úr javasolja, hogy 1988-ig nyúljanak vissza, ellenőrizzék, felügyeljék, vizsgálják meg, és tegyenek lépéseket a korábbi szerződések megsemmisítésére esetlegesen, vagy az elkobzás történjen meg. Szívünkből szól alkalmanként, amikor arra gondolunk, hogy az állami vagyont nagyon sokan úgy használták föl, amiből nem az állam és a közössége részesült, hanem csak néhány ember. Szívünk szerint jó lenne támogatni ezt a javaslatot, de az felborítaná az egész gazdálkodási rendszert az országban. Az a baj, hogy sajnos ki vagyunk téve a pénztőke egyes elemeinek mi is, nem kerülhetjük el azt, ha figyelembe vesszük a körülöttünk lévő pénzügyi helyzetet. Ha most Magyarországon megindul egy ilyen vendetta vagy leszámolás visszamenőlegesen huszonvalahány évvel kapcsolatosan, akkor azt gondolom, Magyarországról mindenki el fog menekülni. Sajnáljuk ezt egyébként, mi is szívesen nyúlnánk vissza néhány nagyon komoly és láthatóan problémákat is sejtető akcióhoz. Tudjuk, hogy a magyar állami vagyon 91,5 százalékát elherdálták, inkább odaadták, mint eladták. Szívesen tennénk ilyen lépéseket, de nem teszi lehetővé a mostani helyzet. Talán majd lesz idő, amikor ez önmagából kiforr, talán majd lesz idő, amikor majd az élet rendezi a sorokat. Bízom benne, hogy az élet nagy mókamester, és ezt a helyére tudja majd tenni.

Összességében mindenképpen azt látom, hogy az önkormányzati rendszer megerősödése attól függ majd, hogy milyenek lesznek majd a következő hónapokban előterjesztésre kerülő sarkalatos törvények. Azt gondolom, hogy azokban kell majd meghatározni a korábbi tapasztalatok alapján a következő évek együttműködési lehetőségeit. Szerintem az önkormányzati szféra elég erős Magyarországon, meg tudja védeni az érdekeit.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai