Készült: 2024.05.17.19:58:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2004.09.20.), 272. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:27


Felszólalások:  Előző  272  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Szeretném megköszönni a kormány, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nevében azokat a hozzászólásokat, amelyekkel gazdagították az M6-os autópálya eddigi rövid történetét, és amelyekkel megítélésem szerint jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy ez a beruházás minél előbb megkezdődhessen, és az igénybe vevők örömére minél előbb meg is valósulhasson.

Köszönöm a szubjektív, empatikus, kicsit visszaemlékező hozzászólásokat, köszönöm a szakszerű elemzést kinek-kinek, és külön szeretném megköszönni Pichler Imrének azt, hogy ő még a szórakoztatást is magára vállalta ebben a kései órában. Azért mondom, hogy szórakoztatást, mert olyan stílusbravúrt hajtott végre, hogy úgy kritizálta a kormányt, ezen belül a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, hogy csak jót tudott mondani az M6-os autópálya-projekttel kapcsolatban az éppen tárgysorozatban lévő országgyűlési határozati javaslatról.

(20.10)

Csak jót tudott mondani, hiszen etalonként használta, ehhez mért minden mást, hogy ez milyen jó, milyen olcsó, ez is benne van, ez is ilyen jó, az is olyan jó, akkor a többivel milyen nagy baj lehet. Tulajdonképpen indirekten elismerését fejezte ki ehhez a projekthez, amit én köszönök neki, ugyanakkor engedje meg, hogy néhány gondolat erejéig, bár nem szorosan kapcsolódik az M6-oshoz, de képviselő úr felvetette, hadd reagáljak az egyéb ügyekre. De akkor mi van a többi üggyel, ha ezt így meg lehetett csinálni?

Elsősorban azt szeretném leszögezni, hogy az a kritika, ami a két évvel ezelőtti nyári, először meghívásos, majd téli közbeszerzési tendert illeti, az azért érdekes, mert egy olyan helyzetben vettük át az autópálya-építés irányítását, amikor már kész szerződés volt. Az előző közlekedési miniszter úr által jegyzett kész szerződés volt a Vegyépszerrel annak a négy szakasznak a kivitelezésére vonatkozólag. Ez a szerződés bő 20 milliárd forinttal drágább összegről szólt, mint amiről végül is a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megállapodott a négy kivitelezővel, akiket később a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés gyanújával elmarasztalt. Azért érdekes a dolog, mert arról egy szava nincs a képviselő úrnak, hogyan is zajlott ez akkor korábban, mikor nem volt verseny. Volt egy kiválasztott beszállító, aki diktálta az árakat. Utána - igaz, a miniszter által először kezdeményezett meghívásos eljáráshoz képest - változtak az árak, amire részben egyébként meggyőző magyarázatot lehet adni, csak ennyire részletesen nem akarok belemenni, de a végső ár így is jelentősen olcsóbb volt, mint az előző kormányzat alatt már praktikusan megkötött szerződés. Ezt azonban szerencsére nem kellett életbe léptetni, mert a bankgaranciát nem tudta szállítani a Vegyépszer, tehát volt ok, hogy visszalépjen az új kormány attól a szerződéstől.

Tehát miért nem merül az fel? És a képviselő úr azt mondja, hogy ez a négy autópálya-szakasz határozta meg a benchmarkot, a viszonyítási alapot, hogy hogyan áraznak a kivitelezők a magyar autópálya-építés kapcsán. Nem, képviselő úr, az előző négy év során kialakult vegyépszeres ár határozza meg azt a benchmarkot, amihez képest, lehet, hogy kis lépésekkel, de azért sikerült lejjebb és lejjebb szorítani a kivitelezési árakat! (Tóth István: Kétszeresére felemelni!) Ezek jó szövegek, de természetesen nem igazak, úgyhogy felesleges (Tóth István közbeszólása.) belelovalnia magát, képviselő úr, hiszen már a múltkori országgyűlési vitában is konkrét adatokat soroltam fel. Mind egytől egyig arra vonatkozott, hogy olcsóbbak a mostani árak, mint a korábbi árak voltak. (Tóth István tapsol.) Tehát ez a szöveg jól hangzik, csak nem igaz, ez az apró probléma van vele. (Tóth István: Matematika!) De olyan helyen kell ezt mondani, ahol nincs ott egy olyan ember is, aki tudja, hogy mennyibe került négy évvel ezelőtt az autópálya, meg mennyibe kerül most. (Közbeszólások a Fidesz padsoraiból.) Ott nyugodtan lehet mondani, hiszen ott lelkes meghallgatásra találnak ezek a bekiabálások. Itt sajnos az a helyzet, hogy vannak néhányan, akik pontosan tudják, mennyibe került akkor, és azt is tudják, most mennyibe kerül. Tehát azt szeretném csak újból elmondani, hogy az én megítélésem szerint, ha valaki elfogadja, hogy ez az M6-os autópálya-projekt egy jó megoldás az adott feladatra (Tóth István: Nem jó megoldás!), akkor bármilyen kellemetlen, tulajdonképpen el kell ismerni, hogy valamit azért tettünk, hogy lejjebb szoruljanak az árak. Tehát ugyanazzal a lendülettel állítani, hogy ez jó, most a legújabb jó, de a korábbiak rosszabbak, és ebből az következik, hogy semmit sem tettünk azért, hogy jobbá tegyük a korábbi dolgokat, szerintem nehezen lehet.

Ezért visszakanyarodnék arra, hogy megköszönöm a képviselő urak hozzászólását, a nyílt vagy a burkolt támogatását, és kérem, hogy a továbbiakban is kísérjék figyelemmel ezt a beruházást és az összes többit. Mindenfajta kérdésükre, felvetésükre igyekszünk választ adni.

Végül, bár itt nem került szóba, szeretném elmondani, hogy kaptunk egy levelet a Németországi Szövetségi Köztársaság budapesti nagykövetétől. Engedjék meg, hogy ezt az alkalmat felhasználva a nyilvánossággal is ismertessem, hogy mi van ebben. Azért szeretném ezt a lehetőséget felhasználni, mert nemcsak magával a projekttel kapcsolatban érkeztek kifogások, hanem a nyertes konzorcium egyes tagjait is súlyos vádak érték. Tehát idézek. “A szövetségi kormány köszöni az ön - mélyen tisztelt miniszter úrnak, Csillag Istvánnak szól a levél - következetes magatartását, amelyet az elmúlt hetek példátlan médiakampánya ellenére az M6 autópálya-projekt megbízásának odaítéléséről hozott döntéskor a Bilfinger Berger vezette német-osztrák konzorcium javára tanúsított. A Bilfinger Berger, mint ahogy ön is tudja, nemzetközileg elismert és világszerte tevékenykedő építkezési vállalat. A szövetségi kormány szempontjából semmilyen indok nem áll fenn, hogy kételkedjünk a vállalat teljesítőképességében a megcélzott szerződés megvalósításával kapcsolatban. Ezen túl biztosíthatjuk önt, hogy a szövetségi kormány előtt semmilyen olyan korrupcióval kapcsolatos szabálytalanság nem ismeretes, amely az elmúlt években a Bilfinger Berger cég kizárásához vezetett volna Németországban mély- és magasépítési megbízások odaítélésénél. A vállalat ezen kívül már évek óta szervezeti biztonsági intézkedéseket hoz, hogy megelőzze az egyes munkatársak hibás magatartását. A szövetségi kormány ezért bízik abban, hogy a Bilfinger Berger által vezetett konzorcium javára történő megbízás odaítélésével kapcsolatban minden aggályt sikerült eloszlatni, és a magyar kormány által hozott döntéshez a Magyar Országgyűlés is beleegyezését adja.ö Búcsú és aláírás: Seiler-Albring, a Németországi Szövetségi Köztársaság budapesti nagykövete.

Remélem, hogy ezzel a levéllel megnyugtató zárópontot tehetünk egy olyan vita végére is (Dr. Répássy Róbert közbeszólása.), amely szerintem méltatlan volt ehhez az eljáráshoz, így most már csak a munkára és a tényleges projekt megvalósítására tudunk koncentrálni.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  272  Következő    Ülésnap adatai