Készült: 2024.04.26.07:47:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

250. ülésnap (2012.12.17.),  59-65. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:46


Felszólalások:   49-58   59-65   65-73      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A képviselő úr a választ elfogadta. Tisztelt Országgyűlés! Baja Ferenc, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Milyen okok vezettek oda, hogy a jó állam működésének minőségét alapvetően meghatározó elektronikus közigazgatás új rendszerének bevezetésére ebben a kormányzati ciklusban már nem kerül sor?" címmel.

Baja Ferenc képviselő urat illeti a szó.

DR. BAJA FERENC (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A közigazgatási eljárási törvényt 2011-ben módosította a jelenlegi kormánykoalíció kormányzati előterjesztésre. Ennek a módosításnak egyik meghatározó eleme volt az addig hatályban lévő, az elektronikus közszolgáltatásokról szóló törvénynek a hatályon kívül helyezése.

Az ellenzék, a szocialisták véleménye és a saját véleményem is az, hogy hiba volt ezt az elektronikus közszolgáltatási törvényt megszüntetni akkor, semmi értelme nem volt annak, hogy egy jól működő rendszert önök romba döntöttek. Nem volt sem oka, sem indoka, de természetesen a kormánykoalíció megteheti azt, hogy a meglévő, már jól működő rendszereket is szanálni próbálja. Ugyanakkor, ha már egyszer ez a döntés megszületett, akkor nyilvánvalóan a magyar állampolgárokat és a magyar intézményrendszert föl kell készíteni erre az új helyzetre, hogy nincs elektronikus közszolgáltatási törvény, helyette a Ket.-ben, a közigazgatási eljárási törvényben kell szabályozni az elektronikus közszolgáltatást is.

Én magam is többször megkérdeztem, hogy hogyan áll ez a típusú előkészítés. Egy azonnali kérdés keretében a miniszter úr azt válaszolta nekem akkor, hogy semmilyen probléma nem lesz a felkészüléssel, látszólag úgy tűnt, hogy hatékonyan működik majd ez a típusú felkészítés. Ráadásul nem oly régen az informatikai és távközlési albizottság keretei között tekintettük át a felkészülést, és az ön kollégái is és a kormány más kollégái is azt mondták, hogy teljesen rendben van a felkészülés, mindennel készen lesznek, készen lesznek az elektronikus szabványok, fel lesz készítve az egész közigazgatás arra, hogy a közigazgatási eljárás keretei között ez év január 1-jétől bevezessék az új szabályozást. Ehhez képest - derült égből villámcsapásként - az elmúlt hetekben önök arról tájékoztatták a tisztelt Házat, hogy lényegében kitolják ennek az elektronikus ügyintézésnek a bevezetését a választások idejére, vagyis a következő kormánynak az idejére, amire az én megítélésem szerint semmilyen stabil biztonság nincs, hogy az akkor is megvalósulhat majd. Ráadásul ott arra hivatkoztak, hogy az európai uniós forrásokat nem tudták időben felhasználni - hogyan terveztek akkor a kormányban, ha nem sikerült jól megtervezni az uniós felhasználást és ehhez képest a közigazgatási bevezetést?

Ehhez képest azt szeretném önöknek javasolni immáron, hogy mivel megbukott a közigazgatási eljárási törvénybe integrált elektronikus ügyintézés, térjenek vissza oda, hogy hozzunk létre közösen új elektronikus közigazgatási közszolgáltatásról szóló törvényt. Befejezésül azt is szeretném megkérdezni, államtitkár úr, hogy ha nem vezetik be ezeket a jogszabályokat, akkor miért kapott az eGOV Tanácsadó Kft. 24 millió forintot pontosan ennek a feladatnak a végrehajtására.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ami a végét illeti annak, amit ön mondott a kifogásolt tanácsadó kft.-vel kapcsolatban: először kötöttünk ezzel a céggel bármifajta megbízást, ugyanakkor bizonyára ön sem vonja kétségbe a kompetenciáját, hiszen 2009-ben éppen az ön által felügyelt és vezetett MEH EKK is tanácsadói szerződést kötött vele, méghozzá az önkormányzati szektornak szóló szakmai ajánlások kidolgozásával bízta meg. Tehát bizonyára ön is egyetért azzal, hogy a cég alkalmas ennek a feladatnak az ellátására.

A kormányprogramban foglalt intézkedések elindításakor azonban jóhiszeműen úgy terveztük, hogy a közigazgatás modernizációjával és az elektronikus szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos jogi szabályozás után gyorsabban tudunk a gyakorlati megvalósítással is haladni. A probléma tehát nem a jogi szabályozásban, hanem a gyakorlati előkészítettségben van.

A határidő-módosításokra a 2005 és 2010 közötti szakaszban az e-közigazgatási és kormányzati informatikai intézkedések és az ottani munkamódszerek miatt volt alapvetően szükség. Ezek közül csak az egyik az ügyfélkapunak a rendszere, amelynek számos alrendszere megvalósulásakor a fejlesztések nem tettek eleget a minimálisan elvárható szakmai követelményeknek, például a megfelelő dokumentálásnak. Hiányoznak az alapvető műszaki és logikai rendszerelvek, meggondolatlanok, szigetszerűek a fejlesztések, és ez gátja az interoperabilitás megvalósításának, az ügyfélbarát szolgáltatások fejlesztésének.

Az alapvető, egyszer már befejezettnek mondott funkciók életre keltéséhez további fejlesztéseket kellett hozzátennünk. Az ügyfélkapu még kézbesítésre sem alkalmas, ugyanis a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről szóló 2009. évi LII. törvény volt a legnagyobb gátja ennek. Az ügyfélkaput önök teljesen érthetetlen módon arra sem készítették fel, hogy a nemzetközi szabványoknak megfelelő, biztonságos azonosítást garantáló eszközökkel elérhetővé tegye az ügyeket. Ezeket a fejlesztéseket így most nekünk kell elvégeznünk, pontosan azért, hogy megteremtsük a valódi online ügyintézés minden feltételét. Ezen fejlesztések keretében az internetes bankolás világából már jól ismert, a piacon is széles körben elterjedt többlépcsős, SMS-alapú azonosítás segítségével komoly, joghatásokat kiváltó, érzékeny személyes adatokat is tartalmazó jogügyletek használatához tesszük alkalmassá az ügyfélkapu rendszerét.

A kormányhivatal és járási rendszer kialakítása szintén kulcsfontosságú a közigazgatás modernizációja szempontjából. Felhívom a tisztelt képviselő úr figyelmét azonban arra, hogy ez nem merül ki az elektronizálásban, számos más szempontot is szükséges figyelembe vennünk. A szervezés és a végrehajtás óriási feladat, amire az előző kormányok egyszer sem vállalkoztak nyolc esztendő alatt, pedig jól ismerték ennek a szükségességét, de mindösszesen odáig jutottak, hogy alkotmányos alapon az Alkotmánybíróság megsemmisítse a közigazgatási jogszabályaikat a megyei közigazgatási hivatalokkal kapcsolatban.

A 2011. decemberi Ket.-módosítás, az elektronikus ügyintézésről szóló X. fejezet elkészítése és az ahhoz tartozó, ön által az informatikai és távközlési albizottság ülésén többször is méltatott végrehajtási rendeletek 2012. áprilisi elfogadása vitathatatlan eredmény. Az elektronikus ügyintézés megvalósításához szükséges jogi eszközök megteremtésével önöknek is megvolt erre minden esély, mégsem éltek ezzel. Folyamatosan úgy vásároltak informatikai eszközöket, hogy tisztában voltak vele: ebből nem lesz valódi ügyintéző felület, minden egyes újabb, rossz helyen és rossz irányba végrehajtott fejlesztéssel rontottak a magyar e-közigazgatás helyzetén, újabb korlátokat állítva önmaguk és a későbbi kormányok útjába.

(14.50)

Ehhez képest igyekszünk a lehető leggyorsabb eredményeket felmutatni, de ehhez nem elbukott (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) projektekre, mint az önök EFER rendszere, hanem valós, megalapozott projektekre van szükség. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Kérdezem a képviselő urat, hogy elfogadja-e az államtitkári választ.

DR. BAJA FERENC (MSZP): Nem fogadom el a választ, elsősorban azért nem, mert az elektronikus közszolgáltatásról szóló törvényt be kell majd vezetni. Az a jogi út, amelyet járni kívánnak, járhatatlan. Ez az egyik oka, amiért nem fogadom el.

A másik: természetesen a kompetenciáját nem kérdőjelezem meg az eGOV Kft.-nek, de azt igen, hogy miért fizetnek 25 millió forintot arra, amely munkát egyébként nem kell elvégezni, hiszen az elkövetkezendő időszakban ilyen típusú ügyintézés nem lesz.

Befejezésül: azt is szeretném világossá tenni, hogy elfogadhatatlan ellenzéki képviselőként, gondolom, a kormánypárti képviselőknek is, hogy nem egy egységes kormányzati álláspont van. Engem nem érdekel, hogy a fejlesztések hol maradtak el. Önök a jogszabályokat megalkották. A kormány egységesen felel azért, hogy a végrehajtás is rendben legyen, de nincs rendben. Továbbmegyek, a járási hivatalok, amelyeket ma a miniszterelnök úr felavatott, internet- és ügyfélkapu-kapcsolat nélkül jönnek létre. Jelenleg bevezetnek egy olyan elektronikus rendszert, amelynek semmilyen műszaki feltétele (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) nem valósul meg január 1-jétől, ezért nem fogadom el a választ.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e az államtitkári választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 193 igen szavazattal, 64 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Németh Zsolt, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Blokkolható lesz a Facebook is?"címmel.

Németh Zsolt képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   49-58   59-65   65-73      Ülésnap adatai