Készült: 2024.09.26.09:52:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2003.09.08.),  278-290. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita folytatása és lezárása
Felszólalás ideje 44:51


Felszólalások:   252-278   278-290   290-296      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Mivel több felszólaló nem jelentkezett, megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra, illetve magára a részletes vitára következő ülésünkön kerül sor.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes agrártárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájának folytatása és lezárása. Az önálló indítványt T/4060. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/4060/1., 3. és 4. számokon kapták kézhez a képviselők.

Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek, az ajánlás szerinti 10-10 perces időkeretben. Megadom a szót az írásban előre jelentkezett képviselőknek, először Gőgös Zoltán képviselő úrnak, MSZP-frakció.

 

(Az elnöki széket dr. Dávid Ibolya, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

GŐGÖS ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az egyes agrártárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló törvényjavaslat egy terület, konkrétan a szőlő- és bortermeléssel kapcsolatos nyilvántartási rendszer átalakítását tartalmazza.

Jövő év májusától egy sor uniós rendelet fogja szabályozni például a szőlő-bor ágazatot, és a jelen törvénymódosítások, a bortörvény, valamint a hegyközségi törvény módosítása is azért szükséges, hogy intézményi, szervezeti oldalról megteremtse a közösségi rendeletek zökkenőmentes alkalmazásának feltételeit. A kormány által beterjesztett törvényjavaslat tartalmát tekintve alkalmas ennek a célnak az elérésére.

Az általános vita lehetőségét kihasználva néhány olyan aktuális problémára szeretném ráirányítani a figyelmet, amely nagyon fontos ahhoz, hogy termelőink az új kihívásoknak megfeleljenek. A világ bortermelésében az elmúlt években olyan változások következtek be, amelyek Európát új kihívások elé állították és állítják, amelyeket a magyar termelők sem hagyhatnak figyelmen kívül.

A piacon megjelent egy sor olyan termelő ország, amelyek olcsó áraikkal komoly konkurenciát jelentenek az európai, így a magyar termelőknek is. Ez a piacvesztés azzal a következménnyel járt, hogy a termőterületek erősen lecsökkentek. Azt is látjuk, hogy ebben a versenyben csak a hatékonyabb, korszerűbb technológiák tudnak majd versenyezni egymással. Ez Magyarország esetében az elmúlt időszakban konkrétan azt eredményezte, hiszen már érezzük nagyon régóta ezt a fajta piacvesztési problémát, hogy a termőterület 130 ezer hektárról 93 ezer hektárra csökkent.

A fogyasztási és a vásárlási szokások változása miatt, amelyek nálunk is a nagy áruházláncok irányába terelik az értékesítést, megkövetelik az integrációt ezen a területen is.

 

 

(21.50)

 

Az jól érzékelhető, hogy az említett piaci pozícióveszés miatt az EU szabályozása minden területen a mennyiségi szemlélet helyett a minőségi termék-előállítást teszi első helyre. Ezt a szemléletet támasztja alá az a szabály is, hogy új szőlőterület az Unióban is csak nagyon minimális mértékben alakítható ki. Ez a mi esetünkben konkrétan azt jelenti, hogy az Unió tagjaként annyi szőlőterülettel fogunk rendelkezni, amennyivel oda belépünk. Az uniós szabályozás ezen részének részletes ismertetésétől most eltekintenék, de azt megjegyezném, hogy az újratelepítési jog nem vonatkozik az elhanyagolt ültetvényekre, amelyeket oly gyakran láthatunk manapság.

A másik megjegyzésem az lenne, hogy az Európai Unió által biztosított támogatás a hegyvidéki területeken várhatóan nem fedezi majd a telepítés költségeit. Ez is egyfajta új kihívást jelent számunkra. Az uniós támogatások igénybevétele szempontjából kiemelendő, hogy a jövőben nem a hegybíró, hanem a kifizető ügynökség engedélyezheti a szőlő telepítését és kivágását. Ezt a módosítást az indokolja, hogy a magyar termelők igénybe vehessék a támogatásokat a jövőben is. A támogatási kérelmeket viszont továbbra is a hegybíróhoz kell majd benyújtani, aki a kérelmeket szakmai véleménnyel ellátva fogja az engedélyező hatóság felé felterjeszteni.

Nagy jelentőségűnek tartom a törvényjavaslat azon rendelkezéseit, amelyek a szőlőültetvény-kataszterrel kapcsolatosak. A támogatásokhoz ugyanis ennek alapján csak úgy lehet hozzájutni, ha megbízható és pontos nyilvántartások állnak rendelkezésre minden ültetvényről. Ismeretes, hogy 2001-ben a Központi Statisztikai Hivatal felmérte az ország valamennyi gyümölcsösét és szőlőterületét. Ennek eredményeként minden 500 méternél nagyobb, tehát árutermelőnek minősülő szőlőültetvényről, valamint azok használóiról részletekbe menő pontos nyilvántartás áll a Központi Statisztikai Hivatal rendelkezésére. Mindezek alapján igényként fogalmazódik meg, hogy a hegyközségek információs rendszere is tartalmazza mindazokat az adatokat, amelyek a KSH rendelkezésére állnak, mert a hegybírók csak így tudnak megalapozott javaslatot tenni a telepítési ügyekben, a származási bizonyítványok csak így lehetnek megalapozottak.

Évek óta számos rendelkezés született a szőlő-bor ágazatra vonatkozóan annak érdekében, hogy a bortörvény rendelkezéseinek maradéktalanul érvényt lehessen szerezni, és teljes mértékben kiküszöbölhető legyen az ellenőrizhetetlen eredetű, hamisított borok forgalomba hozatala. Sajnos, a rendszer mégsem teljesen zárt, hiszen a vendéglátóhelyeken, a kiskereskedelemben ma is jelennek meg olyan termékek, amelyek bornak egyáltalán nem nevezhetők. Azt hiszem, valamennyiünk véleménye szerint mondhatjuk, hogy ez egy tarthatatlan állapot itt, az európai uniós csatlakozás előtt. Ez a tisztességes termelők megélhetését veszélyezteti, ráadásul kiszoríthatja a jó minőségű borokat a piacról, nem is beszélve az ilyen folyadékok egészségkárosító hatásáról. Ezért szükséges a jövedéki szabályok olyan módosítása, amely szigorú felügyelet alá helyezné a nagy mennyiségű cukor forgalmazását. Csak jelezni szeretném, hogy ebben körvonalazódik egy négypárti megállapodás, amely reményeink szerint a törvénykezésbe beillesztve meg fogja oldani ezt a problémát a közeljövőben.

A világ tendenciáit figyelembe véve óvnék mindenkit attól, hogy a minőségi termelés helyett a támogatásokra koncentráljon. Véleményem szerint a haszonnak alapvetően a bor értékesítésekor kell keletkezni, a támogatások csak a versenyhátrányok mérséklésére hivatottak. Ezért a borkultúra fejlesztése, az idegenforgalmi lehetőségek jobb kihasználása, a megfelelő marketingmunka megkerülhetetlen ezen a területen. Örök igazság, hogy a bort a pincénél lehet a legjobb haszonnal értékesíteni. Ehhez azonban elengedhetetlenek olyan infrastrukturális fejlesztések, amelyek a borútrendszer korszerűsítését segíthetik. Ehhez szükség lesz az EU-támogatások igénybevételére is és további állami pénzek bevonására, mert a hegyközségek önerőből nem képesek ilyen infrastrukturális fejlesztésekre.

Összefoglalnám: az előttünk álló törvényjavaslat a szervezeti változásokat megfelelően kezeli, de a magyar borok piaci pozícióinak erősítése valamennyiünk feladata. A gazdák helyzetbe hozása közös érdek, ebben segíthet ez a törvény, ezért kérem valamennyi képviselőtársam segítő támogatását.

Köszönöm szépen a figyelmüket.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Írásban előre jelentkezett felszólalásra Karakas János képviselő úr, az MSZP képviselőcsoportjából. Önt illeti a szó.

 

KARAKAS JÁNOS (MSZP): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezen a viszonylag késői órán nem akarom nagyon húzni az időt, ezért csak néhány kiegészítést tennék ehhez az általános vitához.

Gőgös képviselőtársam lényegében vázolta az előttünk lévő törvénycsomag különböző módosítási irányait. Az egyik ilyen a szőlő- és borgazdálkodásról szóló törvény módosítása, ami talán kicsit szűkebbnek tűnik. Sokan vetették fel, hogy ennél sokkal többet kellene hogy tartalmazzon, de mindannyian tudjuk, akik figyelemmel kísérjük a törvényhozás folyamatát, hogy egy új bortörvény késő őszi előterjesztése várható, ami remélhetőleg ezeket a felvetéseket is meg fogja oldani.

Szeretném a jelen lévő kevés képviselő figyelmét felhívni - és kérem, aki tudja, adja tovább -, hogy ezen megnyitott paragrafusok alapján van lehetőség arra, hogy kibővítsük a borvidék és jó bortermőhelyi besorolásban szereplő községek számát. Ezzel mintegy lehetőséget is tudunk biztosítani arra, hogy minél több megfelelő szőlőterülettel és termőhellyel rendelkező terület kerülhessen be és kapjon lehetőséget például hegyközség alapítására is, és valahogy jobban csatolódjon be az általános rendezésbe.

Ami ténylegesen új fogalom itt, az újratelepítési jog kérdése. Szeretném Gőgös Zoltán képviselőtársam figyelmét felhívni a tárgyi tévedésére. Az újratelepítési jog, ha szerepel a statisztikában, az elhanyagolt szőlőre is érvényes. Ami viszont erre az esetre nem érvényes, az az, hogy szerkezetátalakítás, különösen kivágási támogatás címén viszont nem vehető figyelembe, vagy nem kapható akkora összeg, mint amire jó néhányan esetleg spekulálnak. Tehát a KSH felmérése szerint, illetve kibővítve a '96. május 1-je óta történt telepítésekkel növelt területre vonatkozik az újratelepítési jog.

Néhányan joggal észrevételezték, hogy itt igazából szerepel az AIK, olyan intézmény is, amely megszűnt. Ezt, gondolom, képviselőtársaimmal közösen tudjuk korrigálni. Illetve kicsit pontosítani kell ezek alapján az egyes intézményrendszerek egymásra építését, illetve ezeknek a jogosultságát.

Mindenféleképpen többen vetették fel, és talán majd ezt a részletes vitában kell bőven kifejtenem, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség kapcsán az kaphat csak származási bizonyítványt, aki ennek eleget tett. Néhányan felvetik ennél lényegesen komolyabb büntetés lehetőségét is, én akár a pénzbeni büntetés kérdését is megfontolandónak tartom.

Szerepel ebben a csomagban a hegyközségi törvény módosítása is. Hozzá kell tennem, hogy joggal, hisz a hegyközségek '94. évi megalapítása óta újabb és újabb tapasztalatok és kérdések merülnek fel, amelyeket mindenféleképpen folyamatosan rendezni és tisztázni kell. Jónak tartom, hogy egy kicsit a közigazgatási szakvizsga, tehát a megfelelőség oldaláról is foglalkozik a törvény ezzel a módosítások kapcsán; illetve a tisztségviselő-választás vagy a hegybíró feladatainak a pontosítása kapcsán is próbálja az eddigi tapasztalatokat beépíteni.

Hasonló módon a hegyközség működését is egyre inkább át kell hogy hassa a minőséget segítő termelés és az ehhez kapcsolódó termelési szabályozások, a fajtától kezdve akár a mustfok, illetve termésmennyiség meghatározásáig is.

 

(22.00)

 

Amit én egy picit ebben hiányolok, és gondolom, a hozzáértők ezzel jó néhányan egyet is értenek, hogy kicsit általánosnak tartom a megfogalmazását, azt, hogy költségvetési támogatásban kell részesíteni a hegyközségeket, hiszen leosztott feladatokat látnak el, illetve valahol egy kicsit azt, hogy a hegybírók jövedelmet kaphatnak, de hogy mennyit és hogyan, lehet, hogy nem e törvényben kell majd meghatározni, viszont úgy érzem, a figyelmet mindenféleképpen fel kell hívni a megfelelő javadalmazásra.

Ebben a nagy csomagban szerepel még a gyümölcstermesztésről szóló '70. évi törvényerejű rendelet módosítása is, ami látszólag egy kicsikét kilóg a rendszerből, de egyes gyümölcsfajoknál szintén ültetvénykatasztert kell vezetni, ebből adódóan nem volt más lehetőség, mint ehhez a csomaghoz hozzácsapva, így aztán nemcsak szőlővel foglalkozik az előterjesztés.

Még egy, ami nagyon fontos, az első, bevezető részekben említett újratelepítési jog ültetvénykataszter-vezetéseinek kérdéseinél, hogy a 2000. évi KSH-felmérés törvényes felhasználhatóságát ebben a csomagban igyekszik az előterjesztés rendezni; számomra egy kicsit meglepő módon, hiszen tulajdonképpen úgy oldjuk meg a kérdést, hogy minden megkérdezettnek hozzá kell járulnia ahhoz, hogy szerepelhessen az adata, ugyanakkor benne van az is, hogy ha ennek nem tesz eleget, akkor záros határidőn belül eleget kell tennie. Érdekes dolog, valahol az adatvédelem kérdése számomra egy kicsikét faramuci, de ha ez a jogszerű megoldás, akkor legyen ez.

Gőgös képviselőtársam a hamisítás kapcsán belefonta a jövedéki törvény módosításának az igényét is ebbe a kérdéskörbe. Remélem, ehhez kapcsolódóan nemcsak a jövedéki, hanem egyéb területen is bizonyos intézkedések sora fog megszületni. Sőt, a magam részéről kérem az államtitkár urat, hogy a hamisítások megelőzése, visszafogása érdekében az FVM szűkös keretéből, akár még az idei keretből is kapjon az OBI plusz pénzügyi támogatást, hogy vissza tudjuk fogni nemcsak a drasztikus hamisítást, hanem azt is, ami például a túlcukrozásból adódó hamisítás. Hiszen ne feledjük, jövő májustól uniós tagként nagyon kemény verseny lesz a magyar piacért is, nem csak mi fogunk harcolni az uniós piacért, és ennek érdekében mindent meg kell tennünk. Tehát gondolom, hogy a későbbi bortörvényben is hasonló szigorítások várhatók ennek érdekében, illetve úgy érzem, nekünk, törvényhozóknak is kell tennünk valamit ezért.

Összességében úgy érzem, hogy nagy általánosságban eleget tesz ez a csomag azoknak a módosítási igényeknek, amelyeket az uniós csatlakozással kapcsolatban kötelességünk megtenni. Remélem, hogy további törvények, illetve ennél sokkal, de sokkal fontosabb, hogy megfelelő rendeleti háttér is, kapcsolódnak majd ehhez a törvényhez, illetve a későbbi törvényekhez.

Köszönöm a figyelmet.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Az írásban előre jelentkezett felszólalók sorának végére értünk. Ismételt felszólalásra Kékkői Zoltán kért lehetőséget, és nyomógombbal Font Sándor képviselő úr jelezte felszólalását.

Először Kékkői Zoltán képviselő úrnak adom meg a szót.

 

KÉKKŐI ZOLTÁN JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A két törvény, a bortörvény és a hegyközségi törvény módosítását magában foglaló, előttünk fekvő törvényjavaslat címében is jelzi, hogy jogharmonizációs célú módosításról van szó - kezdtem a felszólalásomat az általános vita megkezdésekor.

A nyár folyamán megnéztem interneten az Országgyűlés 2003. évi ülésszakára vonatkozó törvényalkotási programját. Ebben a következőt olvastam a 42. pontban. “Szőlőtermesztésről és borgazdálkodásról szóló törvényjavaslat. Nagy terjedelmű szabályozás, a benyújtás időpontja 2003. november. Parlamenti előadó az FVM. A szabályozás célja a szőlő- és borágazat keret jellegű, az európai uniós normáknak megfelelő szabályozása.ö Felvetődött bennem, akkor mi szükség van arra, hogy a T/4060. számú, az egyes agrártárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló törvényben most tárgyaljuk a szőlőtermesztésről és borgazdálkodásról szóló törvényt. Lehet, hogy csak véletlen egybeesés a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról szóló 1997. évi CXXI. törvény címével.

A jogharmonizációra két elvárás is kényszeríti az előterjesztőt: az egymással összefüggő törvények között szükségessé vált jogharmonizáció és az EU-csatlakozás által megkövetelt EU-jogszabályokhoz való illeszkedés igénye. A benyújtott törvénytervezet ezen kettős jogharmonizációs igény mindkét elemével kapcsolatban hiányérzetet szül. Most talán még aktuálisabb, amit a vita megkezdésekor mondtam. A hiányérzet nemcsak bennünk, képviselőkben fogalmazódik meg, hanem hiányérzete van az ágazatban dolgozóknak, és hiányérzete van az ágazat szakmai és érdekképviseleti szerveinek is.

A szakmának ugyanis volt egy alapvető, jogos igénye, egy szakmai konszenzus, ami az összes érintett tárca által korábban elfogadásra került. Ez a szakmai alapvetés azt tartalmazta, hogy az ágazatot érintő három, talán most már négy törvény - a bortörvény, a hegyközségi törvény és a jövedéki törvény, és a tervezett új törvény - módosítására éppen a jogharmonizáció érdekében egyszerre kerüljön sor. A szakma és a közigazgatás a három törvény egyidejű, a szőlő- és borágazat jogi feltételrendszerének átfogó korszerűsítéséhez szükséges módosítására az előterjesztések tervezeteit elkészítette. A novemberi tárgyalásra elkészített tervezetről nem ismerem a szakma véleményét.

Próbáltam megfejteni, hogy mi lehet az oka annak, hogy most is tárgyaljuk a szőlőtermelésről és borgazdálkodásról szóló törvényt, és novemberben újból az Országgyűlés elé fog kerülni. Az egyik ok lehet, amit bizottsági ülésen is és most is Karakas képviselő úr mondott, hogy mivel a borvidéki bortermőhelyi felsorolást tartalmazó törvény módosítása nem született meg idejében, nem tudtak beadni telepítésre pályázatot azok a települések, amelyek az eredeti felsorolásban nem szerepelnek. Szükséges lenne ezt valamilyen formában rendezni, például a miniszter hatáskörébe tenni, és ez biztos, hogy helyesebb lett volna, hogy a telepítést ezeken a területeken is még ebben az évben el tudják végezni. Ugyanis az ültetvénytelepítések támogatásának feltételei, illetve az ellenőrzés rendje szerint borszőlő telepítéséhez támogatás csak borvidéki bortermőhelyi területekre, meghatározott települések határának a szőlőtermőhelyi kataszterében, a I., II., II/1. osztályú, az alföldi szőlőtermőtáj borvidéki bortermőhelyi települések I., II/1., II/2. osztályú minősítéssel regisztrált területeire adható, az adott termőhely telepítésére engedélyezett fajta ültetési anyagának használata esetén.

Vagyis, ha a törvény októberig elfogadásra kerül, akkor azok is pályázhatnak még telepítésre, akik nem tudtak beadni pályázatot azokon a településeken, amelyek az eredeti felsorolásban nem szerepeltek. Az EU-csatlakozás előtt, még az idén utoljára a szőlőtelepítési lehetőséget kihasználhatják. Ha ez az oka, még elfogadható is lenne. Csak az nem érthető, hogy miért nem a jelenlegivel kerül megtárgyalásra a novemberre tervezett törvény.

Elmondtam, hogy a jövedéki törvény fellazítása a borhamisítóknak kedvezett. A módosítás úgy törölte el a kötelező zárjegyet, hogy a két liter alatti, már a nem kannás kategóriába tartozó műanyag palackokra is megszüntette a zárjegy kötelezettségét. Nem véletlen, hogy a jövedéki törvény módosítása óta statisztikailag bizonyíthatóan megszaporodott a borhamisítás Magyarországon. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa internetes honlapján a következőket javasolja, idézem: “Javasolja a palackozott borok nyakán megjelenő bormárkajegy bevezetését. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és az Állami Nyomda Rt. a nagy múltú borhagyományokkal rendelkező magyar borvidékek iránt érzett felelősségtől vezérelve a bortermelő ágazat arculatának megőrzése, a borminőség biztosítása és a borhamisítás megakadályozása érdekében megállapodásban határozták meg a bormárkajegy gyártásának és forgalmazásának a feltételeit. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa fővédnökséget vállal az Állami Nyomda Rt. által gyártott és forgalmazott márkajegyek használata felett.ö - idézet vége.

 

(22.10)

 

A javaslatból kiemelném a következőt: a borhamisítás megakadályozása érdekében is szeretné bevezetni a HNT a palackozott borok nyakán megjelenő bormárkajegyet. A mostani módosító javaslatok közt nem szerepel, de javaslom a novemberben a Ház elé kerülő törvényt előkészítőknek a szőlőtermelésről és borgazdálkodásról szóló törvény 44. § b) és c) pontjának felülvizsgálatát a hamisítások csökkentése érdekében.

A következő olvasható az említett paragrafusokban: a meghatározott termőhelyről származó minőségi bor származásában és minőségében száz százalékban, a fajta és évjárat vonatkozásában 85 százalékban megfelel az elnevezésének és jelölésének; a c) pontban: az egyéb természetes bor legalább 70 százalékban az elnevezésének, jelölésének megfelelő származású, fajtájú, minőségű és évjáratú; szénsavas bor elnevezésben a termőhelyre vagy a szőlőfajtára utaló jelölés akkor alkalmazható, ha az alapbor legalább 85 százalékban a jelzett termőhelyről és szőlőfajtából származik.

Villányban a borhamisítások megelőzése érdekében a bortörvény adta lehetőséggel élve elkészítették a villányi borvidék eredetvédelmi rendszerének tervezetét. A törvény alkalmazásában védett eredetű bor az a meghatározott termőhelyről származó minőségi vagy különleges minőségű bor, amelyet a termőhelyre ajánlott szőlőfajtából eredetvédett termőhelyű ültetvények legalább 17, illetve 19 tömegszázalékos, természetes eredetű cukrot tartalmazó terméséből készítettek, és a termőhelyre jellemző tulajdonságokkal rendelkezik. A védett eredetű bor termelésének szakmai szabályait a hegyközség rendtartásában foglalt előírások alapján a miniszter rendelettel adja ki. A villányi borvidékre tervezett borkategóriák: védett eredetű bor prémium, védett eredetű bor classic, tájbor és asztali bor. Az új rendszerrel a meghatározott termőhelyről származó minőségi borok gyakorlatilag megszűnnének a borvidéken, mivel minden ahhoz kapcsolódó fajta és abból készült cuvée a villányi védett eredetű bor classic kategóriába kerülne. Ezzel az eredetvédelmi rendszerrel próbálják megakadályozni, hogy minőségi villányi megnevezéssel hozhassanak forgalomba olyan cuvée-ket, amelyeknek alig van közük a borvidék boraihoz. Az eredetvédelmi szabályozás lényege, hogy a villányi néven forgalomba hozott bor minősége kibírjon minden kritikát, a fogyasztó biztos lehessen abban, hogy nem csapják be.

Felszólalásomat most is, mint az általános vita megkezdésekor egy idézettel szeretném befejezni, ezúttal Victor Hugo-t idézném: “A legnemesebb boroknak is van seprűjük.ö Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Font Sándor képviselő úrnak, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjából.

 

FONT SÁNDOR (MDF): Köszönöm szépen a szót. Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Technikai tárgyú törvénynek tűnik mindaz, amiről most vitatkozunk, én mégis nagyon szeretném, ha - akiket érdekel ez a téma - tényleg a magyar borászat jövőjét is belelátnánk ebbe a törvénybe, hiszen lehetőséget ad, hogy erről is beszéljünk. Természetesen nagyon fontos, hogy az uniós felkészülésnek megfeleljünk, és az onnan esetlegesen hozzánk érkező támogatást a magyar gazdálkodók, a borászatban érdekeltek tudják fogadni. Én úgy gondolom, hogy ez az egyszerű szakmai minimum, amit az illetékes minisztériumnak elő kell készíteni. De ha már egy törvényhez hozzányúlunk, akkor érdemes azzal is foglalatoskodni, ami a hétköznapok borászait, szőlőtermelőit bántja, és itt hallhattunk már a mai felszólalások kapcsán valóban a hétköznapok dolgaival foglalkozók érdekei szerinti felszólalást, akár Gőgös Zoltánét vagy Kékkői Zoltánét láttam kormánypárti és ellenzéki oldalról.

Visszaidézve vagy részben megerősítve őket, úgy tűnik, hogy a magyar borászat komoly problémája a tisztaság, az eredet és annak a védelme. Én nagyon örültem, hogy kora tavasszal az egyik indítványom hatására a parlament mezőgazdasági és ezt megelőzően a költségvetési bizottsága is foglalkozott a cukor forgalmazásának a szabályaival, azt viszont nagyon sajnálom, hogy ez az elmúlt hat hónap nem volt arra elegendő, hogy ebben érdemi lépés történjen. Ma újra biztató támogatást hallottam, hallgattam itt újra találkozva képviselőtársaimmal és személyesen átbeszélve ezt a kérdést. Magyarul: azt mondom, amit az olaszok régebben, hogy ha a cukor forgalmazásában nem teszünk, nem tesz az aktuális kormányzat rendet, akkor hátrányba, súlyos hátrányba fognak kerülni mindazok, akik balga módon, becsületes borászként, nagy mennyiségű szőlőterülettel rendelkezve próbálnak meg ma Magyarországon borászkodni. Nyilvánvaló, hogy ez az asztali és középkategóriájú minőségi borokra vonatkozik, nem a csúcsminőségű, palackonként több ezer forintos borokra; ott nincs ilyen veszélyérzet, ott már valóban a minőség az egyedüli fokmérő.

Ugyanígy a kora nyári beszélgetéskor, ami megtörtént, javasoltuk, hogy bizony-bizony a jövedéki termékek tekintetében - és a bor is, tudjuk, az előző kormány időszaka óta bevezetett jövedéki besorolás miatt szintén ide tartozik - az úgynevezett napi zárás kérdését változatlanul nagyon fontosnak tartjuk. Súlyos hiba volt a kormányzat részéről a tavaly nyári döntés, amiben eltörölték a bor vonatkozásában a zárjegyet, és azóta a palackos borokon, tehát a kétliteres PET-palackon sem kell zárjegy. Nem csoda, hogy a hegyközségi nemzeti tanács szakmai, becsületbeli és érzelmi okok miatt kénytelen minden más eszközt megragadni, hogy saját úton próbálja megjelölni, hivatalossá tenni, hogy mi az a minőség, az a garancia, ami egy palackban rejlik, tehát valami jelzést adni, ha már önök a kormányzati többség birtokában eltörölték a borzárjegyet. Az nemcsak egy garancia volt esetlegesen a nemkívánatos minőség megjelenésével szemben, hanem egy rang mindazoknak a termelőknek, akik kiragaszthatták a zárjegyet, és valamelyes garanciát adhattak a benne lévő minőségre.

Amivel szintén nagyon egyetértek, és az államtitkár úr szíves figyelmébe ajánlanám: talán 1990 óta nem oldódott meg az Országos Borminősítő Intézet sorsa, pontosabban az, hogy ma is ugyanaz az Országos Borminősítő Intézet, ami volt régen, és messze nem képes ma már ellátni a feladatát a tekintetben, ami az ellenőrzést illetné. Egyetértek az itt előttem felszólaló képviselőtársaimmal: bizony-bizony nem kell hozzá nagy ész, hogy ha a 150-200 forintos palackos bort levesszük a polcról, azt érdemes megvizsgálni, hogy hogyan lehet abban bor nevezetű termék, mert az előállítási költség, a palackköltség, a címkeköltség, a dugó költsége lehetetlenné teszi, hogy abban egy jobb minőség legyen - és akkor nem sértek meg ezzel, remélem, senkit sem. De az OBI alkalmazotti létszáma olyan kevés ma, hogy örülnek, ha a termelőktől bejuttatott termékek minősítését el tudják végezni - hallatlanul borsos áron, de ez egy dolog -, tehát egyáltalán, a minimális feladatoknak eleget tesznek, nemhogy a területen kijárva, tehát a boltokba, élelmiszer-üzlethálózatokba bemenve próbavásárlást tartani, és ezek után önként levizsgálni egy-egy terméknek a minőségét - mondom, már az ár lehetne az első rosta alapja, hogy mi is az, amit a vevőnek próbálnak eladni.

Az egész borászatnak nagyon komoly kérdése a jövedékiadó-kérdés, amit itt hallhattunk. Tudom, adótörvény, de mégis, a borászatra súlyosan kihat. Lehet, hogy műhelytitok, de mégis így történt, amit most elmondok: 1999-2000-ben, amikor a jövedéki körbe besorolásra került a bor, tíz forinttal javasolta a kormány a jövedéki adó nagyságát egy literre vonatkoztatva. Ekkor Zsikla Győző, Kerényi János és jómagam elég sokat küzdöttünk, és közös indítványt nyújtottunk be, hogy öt forint legyen a jövedéki adója a bornak - ezen indítvány miatt ma öt forint a bor jövedéki adója.

 

(22.20)

 

Ezt sikerült megértetni az akkori kormányzati szereplőkkel, és volt egy hallgatólagos megállapodás, mégpedig amiatt, hogy tudtuk, Európában Franciaország kivételével a bortermelő országokban a bor jövedéki adója nulla forint. Tehát mi a tíz forintról azért vittük le öt forintra, hogy közelítsünk az Európában szokásos nulla forinthoz; ott is jövedéki termék a bor, vagy ilyen típusú besorolású, de nulla forint az adója.

A hallgatólagos megállapodás pedig arról szólt, hogy a '98-2002-es időszakban hagyjuk a bort ötforintos jövedéki adóval, és csak utána nyúlunk hozzá a jövedéki adó kérdéséhez, csökkentés felé irányozva a módosítást. Ez volt, mondom, egy hallgatólagos megállapodás akkor a parlamenti képviselők és a kormány között. Mi ezt betartottuk, és nem gondoltuk azt, hogy a jelenlegi kormány pedig azon mesterkedik, hogy lehet az ötforintos jövedéki adóból 12 forintot vinni, mert a Pénzügyminisztérium előterjesztésében jelenleg, ugyan tudom, műhelymunka, tehát majd mondhatják, hogy ez még nem végleges, de 12 forint szerepel. Ez még áfával kibővül, tehát 15 forint lesz csak a nyers adótartalma. Szóval, ekkora jövedelemtartalmat az esetleges hamisítóknak talán nem szabadna adni, mert a becsületes borászat végképp tönkremegy.

Ami a mostani előterjesztésbe a Magyar Demokrata Fórum részéről indítvány bekerül, csak a szakmai szempontok alapján kezdeményezett indítványokat próbáltuk meg képviselőként is továbbítani. Ettől egyetlenegy indítvány az eltérő, mégpedig az, amelyben a teljes magyar borászati vertikumot, a borvidékek rendszerét szeretnénk új alapokra helyezni. Közismert, 22 borvidék van Magyarországon, ami mintegy 95 ezer hektár szőlőterületet fed le. Franciaországban, Olaszországban egy borvidékhez néha százezer hektár tartozik. Tessék elhinni, képtelenség a magyar bort 22 borvidék esetén reklámhordozóra fölvinni, vagy netán ennek imázst vagy eladóteret keresni. Ma jó néhány olyan csekély szőlőterülettel rendelkező borvidék van a 22 között, aminek kevesebb a szőlője, mint az Alföldön néhány magángazdának. Ez a valós helyzet.

Természetesen ezeknek a borvidékeknek igen-igen nehéz feladat a piaci viszonyoknak megfelelni. Ezért indítványoztam a borvidékek teljes újjáalakítását hat borvidékre, amelyek közül ötöt jelenleg már az egyes érintett borvidékek küldöttei egyesületi formában megvalósítottak. Ezeket most fel is sorolnám, mert lényegesnek tartom, a teljes indítványunk leglényegesebb mondanivalója. Majd aztán meglátjuk, hogy esetlegesen a novemberi beterjesztésnél ez kiforrhat-e egy végső változattá, de a kezdő lépést meg kell tenni.

Az 1. borvidék a Duna borrégió lenne elképzelésünk szerint, amelybe a csongrádi, a hajós-bajai és a kunsági körzet tartozna. A 2. borvidék a felső-magyarországi borrégió lenne, amelybe a bükkaljai, az egri körzet és a mátraaljai körzet tartozna. A 3. borrégió maga Tokaj egy személyben, a tokaji körzettel. A 4. borrégió a pannon borrégió, amely a pécsi körzetet, a szekszárdi körzetet, a villányi körzetet, a tolnai körzetet tartalmazná. Az 5. borrégió a balatoni borrégió - mondom, ezek már megalakult egyesületi formában működő borrégiók, csak most törvényi szintre szeretnénk emelni -, amely a badacsonyi körzetet, a balatonfüredi, csopaki körzetet, Balaton-felvidéki körzetet, a somlói körzetet, a Balaton melléke körzetet tartalmazná. Végül az úgynevezett észak-dunántúli borrégió lenne a 6. borvidék, amely az ászár-neszmélyi körzetet, az etyek-budai körzetet, a móri körzetet és pannonhalmi körzetet, valamint a soproni körzetet tartalmazná. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Kérek szépen minden szakmához értő képviselőtársamat, gondolkozzanak el ezen, tanulmányozzák, és egy kiforrott változattal talán végső formába lehetne önteni, úgy gondolom, a novemberi újabb bortörvény módosításakor.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Kétperces felszólalásra kért lehetőséget Karakas János képviselő úr.

 

KARAKAS JÁNOS (MSZP): Köszönöm, elnök asszony. Együtt örülhetünk annak, hogy Villányban megszületett az első tisztességes szabályozás. Kékkői úr örömét, mondjuk, egy kicsit ronthatja, hogy azért be kell vallani, nem véletlenül született meg Villányban is, ahol igazán jó minőségű borok vannak, de esetenként a túlcukrozás egyes termelőknél ott is napi gyakorlat, tehát jogos önvédelem volt a tisztességes termelők részéről. Mint ahogy Font Sándor joggal büszkélkedhetett volna, mondjuk, a Frittmann testvérek hasonló jellegű javaslatával is (Font Sándor: Nem fért bele az időbe!), amit remélhetőleg tényleg a HNT jó gondolatával, további kezdeményezésekkel lehet majd szélesíteni.

Ígérem Font Sándornak, hogy a cukorforgalmazással kapcsolatos albizottsági ülést immáron összefoglalva és ismételten számon kérve a minisztériumokon meg fogom tenni. És a másik részről tényleg megfontolandónak tartjuk a magam részéről és a frakció nagyon sok szakértője részéről is a napi zárás bevezetésének kérdését.

A zárjegy kapcsán hadd mondjam, hogy bizonyos garanciát adott, ez tény, viszont nagyon drága garanciát adott, hisz önmagában a rendszer maga, a zárjegy, az ellenőrzés, a zárjegyforgalmazás kérdése majdnem fölemésztette a jövedéki adó teljes összegét, tehát közel öt forintba került. Ez nem azt jelenti, hogy szakmailag jómagam például egyet tudnék érteni, mondjuk, az öt forintról 12 forintra emeléssel, hisz valahol ez a műhelymunka során úgy hangzott el, hogy az áfacsökkentés ellentételezéseként írták meg a Pénzügyminisztériumban. Remélem, hogy mivel az áfa nem változik, valamilyen formában azért ez nem bevételnövelő tételként szerepel.

Még azt kell mondanom, hogy azt sem nagyon tudnám elfogadni, főleg az alföldiek és az asztali bort termelők védelmében, hogy költségnövelő tényezőként, ami egyben a gazdaságosságot, a nyereségességét csökkenti (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hogy így emelkedjen, esetleg úgy, hogy vissza is származtatják egyéb célokra, hasonlóan Franciaországhoz, a jövedéki adót. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) De majd le fogunk ülni, és meg fogjuk közösen beszélni az ülés után.

Köszönöm.

 

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Megkérdezem, kíván-e még valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Megkérdezem az államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra.

 

DR. SZANYI TIBOR földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök asszony, talán egypár reflexió csupán, ebben a késői órában, azt hiszem, megkönnyítjük az életünket. Én természetesen azt gondolom, hogy ennek a törvénynek sok-sok - most a bortörvényre gondolok alapvetően - módosítását fogjuk még átélni az elkövetkezendő esztendőkben. Én tényleg azt szeretném kérni, különösen Font képviselőtársunk felszólalására reagálva, hogy a szakmai munkából tényleg vegyük ki ezeket a sallangokat. Én megértem, hogy mindig, amikor szocialista kormány volt vagy van, akkor az ön javaslatai milyen sikeresek, de ezekkel a javaslatokkal kár volt szünetet tartani akkor, amikor önök voltak kormányon, és meg kellett volna oldani azokat a problémákat, amelyeket most egyébként a fejünkre tetszik olvasni. Na mindegy...

Tulajdonképpen azt gondolom, alapvetően itt egy nagyon konstruktív együttműködés körvonalai bontakoznak ki. Ha valami, elnök asszony, ha valami, akkor egészen bizonyosan a bor a magyar agrárium zászlóshajója lehet itthon és külföldön is egyaránt. Azt gondolom, hogy ezt a nemzeti értékünket minden szinten, mindenáron meg kell védelmezni, és ilyen körülmények között, azt hiszem, egy tartós figyelemmel az Országgyűlés hasznos szolgálatára lehet a szakmának.

Ami pedig itt elhangzott korábban Karakas képviselőtársam fölvetésében, szeretném elmondani, hogy ha talán egy másik megbízatásomra is szabad hivatkoznom, mint vidékpolitikai kormánymeghatalmazott is az egész vidékpolitikát érintő sarkalatos kérdésnek tartom azt, hogy ebben a kérdéskörben könyörtelen ellenőrzés legyen. Rengeteg embernek az élete, rengeteg embernek a munkája, mi több, az egész magyar agrárium nemzetközi hírneve forog kockán, amennyiben itt ebben a kérdéskörben nem teszünk rendet, és én azt hiszem, hogy ez már egy olyan feladat, ahol valóban egy nagyon komoly nemzeti egységet kell felmutatni.

Köszönöm szépen, elnök asszony.

 

 

(22.30)

 

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára következő ülésünkön kerül sor.

 

Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik a nemzeti lovas programot előkészítő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat részletes vitája. Az önálló indítványt H/4101. számon, a bizottságok ajánlásait pedig H/4101/4. számon kapták kézhez képviselőtársaim.

Indítványozom a módosító javaslatok számára, a szabályozás terjedelmére és céljára figyelemmel, hogy a részletes vita egy szakaszból álljon. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e ezzel az indítvánnyal. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés az indítványt elfogadta.

Megnyitom a részletes vitát az ajánlás 1-4. pontjai alapján. Felhívom figyelmüket, hogy a Házszabály a részletes vitában kizárólag a módosító javaslathoz vagy a módosító javaslattal érintett részhez teszi lehetővé a hozzászólást. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs ilyen jelzés.)

Miután írásban előre senki nem jelezte a felszólalási szándékát, megkérdezem Göndör István képviselő urat, hogy az előterjesztő jogán kíván-e felszólalni.

 




Felszólalások:   252-278   278-290   290-296      Ülésnap adatai