Készült: 2024.04.26.10:35:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (2003.11.11.), 24. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:39


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY, a Fidesz képviselőcsoport álláspontjának ismertetője Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy én is szóljak néhány szót a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség frakciójának módosító indítványairól, és összefoglaljam azt is, hogy a vita mostani szakaszában hol tartunk.

Hadd kezdjem talán azzal, hogy az adótörvények elfogadása után annyiban mindenképpen más helyzet van, hogy a Fidesznek is át kell gondolnia módosító javaslatait, hiszen ezzel a döntésével a parlament meghatározta a 2004-es költségvetés bevételi oldalát. A Fidesz módosítócsomagjai között ugyanis volt egy olyan rész, amely a versenyképesség javítását tűzte ki célul. Szerettük volna elkerülni, hogy adóemelésre kerüljön sor 2004-ben. Ez sajnos nem sikerült, hiszen a kormánypártok eltökéltek voltak az adóemelésben. Ezzel nyolc év után először újra nő az újraelosztás mértéke és újra nő a jövedelemcentralizáció mértéke, azaz az állam többet von el a lakosságtól, a vállalkozóktól, mint a korábbi években.

Nézzük végig röviden tételesen, hogy mely pontokon nő az adóteher 2004-ben! A magánszemélyek szempontjából az egészségügyi hozzájárulás mértéke 3 százalékról 4 százalékra nő. Megszűnik a nyugdíjjárulék adókedvezménye. Tudjuk jól, hogy ez legalább 1 százalékponttal növeli az emberek, a bérből élők elvonási mértékét. A költségvetés ettől a tételtől 80-100 milliárd forintot remél. A járulékplafon mértéke, tehát az a mérték, ameddig kell fizetni egészségügyi hozzájárulást vagy egészségbiztosítási járulékot, a minimálbér háromszorosára nő a kormánydöntés következtében. A lakáshitel adókedvezménye a korábbi ígéretekkel és állításokkal szemben jelentősen csökken, 240 ezer forintról csökken 120 ezer forintra, ami azt jelenti, hogy egy lakáshitelt igénybe vevő család zsebéből 10 ezer forintot vesz ki a kormányzat, hiszen 120 ezer forinttal kisebb adókedvezményt tudnak csak igénybe venni. Ráadásul a kedvezmény igénybevételének az időtartama is csökken maximum öt évre. Emlékezzünk vissza, a korábbi ígéretek arról szóltak, hogy a bérlakásépítés támogatására, a lakáshitel-kedvezmények megtartására kerül sor, ezt ígérte Medgyessy Péter miniszterelnök. Az adótörvények szavazása után kiderült, hogy ezzel ellentétben cselekszik a kormány, csökkenti több mint 200 ezer, lakáshitelt igénybe vevő család kedvezményét, sőt a lakásépítkezések területén a telek áfáját nulláról 25 százalékra növeli január 1-jével.

Ugyancsak parlamenti döntés után vagyunk az általános forgalmi adó tekintetében, ahol 25 százalékra növekszik a villamos energia áfája, 15 százalékra emelkedik a gáz, a szén, a tűzifa általános forgalmi adójának mértéke, tehát energiában jelentős adóemelésre kerül sor, ugyanúgy, mint ahogy alapvető élelmiszerek esetében; tej-, kenyértermékekről van itt elsősorban szó.

Nagyon sokan próbáltak hatni a kormánypárti képviselőkre, így mi magunk is abban a tekintetben, hogy ha valóban támogatni kívánják a családosokat, akkor a pelenka áfamértékét ne növeljék. Nos, ez sem következett be. Hiába írt levelet a Nagycsaládosok Országos Egyesülete minden parlamenti képviselőnek, hiába ígérték azt a szocialista frakcióban, hogy átgondolják ezt a döntést, 15 százalékra növelték a döntésükkel a pelenka áfatartalmát. Ugyancsak nőni fog a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények adótartalma is. Összességében az alapvető élelmiszerek, az energia és a gyógyszerek áfatartalmának növekedése egy nyugdíjasháztartástól 44 ezer forintot vesz el, ennyit vesz ki a zsebükből ez az adózási döntés.

A jövedéki adónál a bor adója 40 százalékkal nő. Ma olyan miniszterelnök van, aki a koktélokat kedveli, inkább koktélpárti. Nos, ez a szőlő- és bortermelőknek rossz hír, hiszen jelentős adótétel-növekedés következik be. De még ez is semmi ahhoz képest, ami a dohánytermékek adójánál megvalósul, itt ugyanis 44 százalékkal nő az adó mértéke. (Dr. Kis Zoltán: Jó!) Államtitkár úr azt kiabálja itt be nekem közben, hogy ez helyes. Nos, lehet, hogy sokunkat nem érint a dohánytermékek áfájának a növekedése, de ez tévedés, államtitkár úr, hiszen tudjuk jól, hogy az infláció mértékét, a pénzromlás mértékét bizony ez is növelni fogja. Hiába egészségkárosító a termék, önmagában az adónövekedés nagyon sok más termék árára is hatni fog.

Adóköteles lett az életbiztosítások hozama, megszűnik a befektetési adóhitel, az örökösödési és ajándékozási illeték mértéke jelentősen nő, és úgy tűnik, hogy az autóstársadalom, tehát az autóval rendelkezők is célpontjai a következő évi adóemeléseknek, hiszen emelkedik a gépjárműadó 40 százalékos mértékben; ez jóval felette van a tervezett infláció mértékének. Regisztrációs díjat vezet be a kormány, azaz a külföldről behozott gépjárművek után szintén jelentős tehernövekedés van, és duplájára nő a cégautók adója a vállalkozók számára. Úgy tűnik, az autóstársadalom nem kedvelt kategóriája a kormánynak és a kormánypárti képviselőknek.

A cégautók adójával már érintettem a vállalkozásokra nehezedő terheket, de szeretném még folytatni ezt a sort, hiszen a fejlesztési adókedvezmény mértékét 20 százalékkal csökkenti az adótörvények módosítása után a kormány. Két új adót is bevezet az MSZP-SZDSZ-többség, környezetterhelési díj és energiaadó kerül bevezetésre, ami szintén a vállalkozásokat fogja érinteni. Ugyancsak kellemetlen lépés a vállalkozások tekintetében, hogy az állami támogatás után nem igényelhető a jövőben vissza az általános forgalmi adó mértéke. Ez 30 milliárdot jelent a költségvetésnek, de sajnos 30 milliárd mínusz a vállalkozók számára.

Ugyancsak parlamenti döntés után vagyunk már, emelkednek a cégbejegyzés díjai is. Egy betéti társaságnál ez 30 ezerről 50 ezerre, egy kft.-nél, részvénytársaságnál pedig 60 ezer forintról 80 ezer forintra fog növekedni, nehezítve a vállalkozások megindulását.

Mindezt azért kívántam képviselőtársaimnak elmondani, hogy emlékezzünk arra, mi volt a korábbi ígéret: olcsó állam, takarékos állam. Nos, ezeken keresztül azt látjuk, és a számok is azt igazolják vissza, hogy bizony ez egy egyre drágább állam, egyre többe kerülő állam, amely nem kíván ilyen módon takarékoskodni.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz indítványai valóban számosabbak voltak, mint a múlt esztendőben. A múlt esztendőben 1200 indítványt nyújtottunk be, most 1400 benyújtására került sor. Mindenekelőtt szeretnék arra emlékeztetni, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy itt valami őrületes számról volna szó. Ha a Fidesz-képviselőkre osztom vissza, ez képviselőnként, írd és mondd, nyolc módosító indítványt jelent. Eltúlzottnak érezzük tehát a házelnök asszonynak azokat a szavait, amelyek arról szólnak, hogy itt valamiféle ellenzéki obstrukció forogna fenn, vagy valamilyen végveszélybe került volna a parlament működése. Tisztelt Házelnök Asszony! Ne becsülje le az apparátus működését! Mint ahogy világosan be is bizonyosodott az elmúlt héten: a parlamenti bizottságok tudták kezelni ezt a fajta módosítócsomagot. S ha ön soknak érez képviselőnként nyolc módosító indítványt, akkor azt gondolom, önnek más elvárása van a parlamenti képviselőkkel szemben, mint a választóknak. Azt gondolom, a választók szempontjából helyesen jártak el a képviselők, amikor az indítványaikat megfogalmazták iskolaépítésre, kórházfelújításra vagy éppen egészségügyi intézmények karbantartására.

A Fidesz indítványainak három csoportja volt. A három csoport közül az egyikről már beszéltem: ne legyen adóemelés, a versenyképességünk lehetőség szerint javuljon. Az adóemelést sajnos nem sikerült megakadályoznunk, a kormánypártok az adóemelés mellett döntöttek. De továbbra is fenntartjuk azokat az indítványainkat, amelyek beruházásra, vállalkozások támogatására, útfenntartásra és -fejlesztésre, bérlakásépítésre, vasútfejlesztésre tesznek javaslatot. Úgy gondoljuk, hogy ezek az indítványok valóban segítenék a versenyképesség javítását, a vállalkozások működését.

A másik csoportja az indítványainknak humánpolitikai jellegű: egészségügyi, oktatási, környezetvédelmi, ifjúságpolitikai, családtámogatási indítványokról van szó. Ezekben sok olyan pont van, amely azt gondolom, a kormányoldal számára is támogatható.

(9.10)

Az indítványok harmadik része pedig az önkormányzatokat érinti. Az elmúlt hetek vitáiban már többször elhangzott, hogy körülbelül 150 milliárd forint hiányzik az önkormányzati rendszerből. Nem mi mondtuk, nem az ellenzéki pártok képviselői mondták, hanem kormánypárti polgármesterek mondták ezt el. Ehhez képest most pusztán 30 milliárd forint átcsoportosításával kívánja a kormány orvosolni ezt a problémát. A mi indítványunk az iskolák, egészségügyi intézmények, létesítmények, védőnői szolgálat és így tovább fenntartására az önkormányzatokon keresztül 137 milliárd forintot céloz meg.

Milyen forrásai vannak ezeknek az indítványoknak? Két forrása van. Egyrészt a bürokrácia ennek a forrása, hiszen az állam, miközben takarékosságról beszél, magával szemben, úgy tűnik, egészen bőkezű; napirend előtt már volt szó a söjtöri ebédről, a mandulával töltött angolnáról. Nos, nem hiszem, hogy egy takarékos kormány, egy takarékos állam valóban így kell magával törődjön, még akkor sem, ha a kormányszóvivő erre azt mondja, hogy ez volt a legolcsóbb megoldás. Ebben azért vannak kételyeink. Azt azonban mindenképpen kifogásoljuk, hogy a következő esztendőben is félmilliárd forintot kíván a kormány a Miniszterelnöki Hivatalon keresztül kommunikációs - tehát píár- és reklámdolgokra - fordítani. Itt nyilván nincs szó másról, mint a kormány öntömjénezéséről, önreklámról. Mi azt gondoljuk, hogy ennek az összegnek fontosabb helye van a fogyatékkal élők szervezeteinél, fontosabb helye van a mozgáskorlátozottak, a siketek, a vakok, az értelmi fogyatékosok, a fogyatékosok sportja és a szervátültetettek szervezeteinek támogatásánál. Ha önök úgy gondolják, hogy nem, akkor erről majd a parlamenti szavazás során képet fogunk kapni, de mi úgy látjuk, hogy ennek a pénznek valóban jobb helye lenne ezeknél az egyesületeknél.

Államtitkár úr az elmúlt héten tett egy olyan nyilatkozatot, hogy a Fidesz indítványainak szerinte kérdéses a fedezete. Nos, tisztelt államtitkár úr, ha ön valóban Veres János és nem Háry János kíván lenni, akkor azt gondolom, felül kell vizsgálnia ezt a kijelentését. Ön azt mondta, hogy csak 1 milliárd forint van. Én mindjárt mondok önnek a módosító indítványaim közül fejből egy olyan indítványt - annyi sincsen, most azt mondja -, amelyik biztos, hogy meggyőzi. Itt van a Gripen vadászrepülőgépek utántöltője: 2 milliárd forintot kívánunk innen átcsoportosítani. Én megértem, hogy ön ragaszkodik az utántöltőkhöz, megértem - azaz nem értem meg -, hogy egy olyan országban, ahol a vadászgép határsértés nélkül nem tud megfordulni, ön 2 milliárdot kíván fordítani utántöltőkre. (Zaj és közbekiáltások.) De szerintünk - azért már engedjen meg egy megjegyzést a közbekiáltások ellenére is - jobb helye lenne ennek az egyházi támogatásoknál, jobb helye lenne ennek a Nagycsaládosok Országos Egyesületének támogatásánál, jobb helye lenne ennek a fekvőbeteg-ellátásnál vagy éppen az özvegyi nyugdíjak emelésénél. Azt gondoljuk, hogy ez helyesebb cél, bár ha ön ragaszkodik a píár félmilliárdhoz és ragaszkodik az utántöltőkhöz, akkor ez nyilván egy más szemlélet, de mi azt gondoljuk, hogy inkább erre kellene ezt a pénzt fordítani.

A másik vitapontunk a kormánnyal kapcsolatban az infláció kérdése. Mi valóban kételkedünk abban, hogy ilyen mértékű adóemelések után valóban csak 5,5 százalék lesz a jövő évi infláció. De nemcsak mi kételkedünk ebben, tisztelt államtitkár úr, ebben kételkedik a közgazdászszakma, az elemzők, a kutatók, és bizony kételkednek benne azok is, akik ezzel hivatalból foglalkoznak. A jegybank inflációs prognózisa jövőre 6,5 százalék, a KSH elnöke 7,5 százalékról beszél. (Göndör István: Járai évi 3 százalékot tévedett!) Nincs ma olyan elemző és kutató, aki ne magasabb inflációt várna a következő esztendőre. Mi ebből a szempontból hitelesebbnek fogadjuk el a jegybank prognózisát, az elmúlt években mindig ez állt legközelebb a valósághoz, és ebből a szempontból ezzel számolunk. Ezek tehát az indítványaink forrásai.

Azonban valóban van olyan indítványunk is, amelyik nem tartalmaz fedezetet, de ez az MSZP korábbi választási ígéreteit tartalmazza, tisztelt államtitkár úr. Önök ígértek 800 kilométer autópályát. Önök ígérték azt, hogy a ciklus végére egynegyedére - nem egynegyedével, hanem egynegyedére - csökkentik a parlagfűvel szennyezett területek arányát. Önök ígérték azt, hogy biztosítják a fedezetet az osztatlan közös földtulajdon rendezésére. Önök ígérték azt, hogy a szövetkezeti üzletrészre is biztosítják a pénzt. Hol vannak ezek a pénzek, államtitkár úr? Egy fillér nincs ezekre a következő évi költségvetésben! Önök ígérték azt az ápolónőknek, hogy hűségjutalomra is lesz pénz. Hol van ez a pénz, államtitkár úr? Mint ahogy ön nem tud erre válaszolni, ugyanúgy nem tudott erre válaszolni Kökény Mihály miniszter sem, amikor egy egészségügyi intézményt felkeresett.

Összességében tehát fönn kell tartanunk ezeket az indítványainkat, fönt fogjuk tartani a Fidesz módosító javaslatait, és fönntartjuk az önök által korábban tett ígéretek indítványait is, mert azt gondoljuk, hogy önöknek szembesülni kell ezekkel az ígéretekkel, hiszen az emberek, a lakosság ezen ígéretek alapján szavazott önöknek bizalmat.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai