Készült: 2024.04.26.11:06:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

250. ülésnap (2005.10.03.), 43. felszólalás
Felszólaló Dr. Magyar Bálint (SZDSZ)
Beosztás oktatási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:49


Felszólalások:  Előző  43  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MAGYAR BÁLINT oktatási miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársam! A kistelepülések felzárkóztatása több módon lehetséges, és ezek közül az egyik út a kistérségi összefogás erősítése, ösztönzése.

A kistérség a szolgáltatások területén lát el kiegyenlítő szerepet. Az Oktatási Minisztérium stratégiai célként, alapelvként fogalmazza meg az oktatás területén, hogy meg kell teremteni annak feltételeit, hogy a kistelepüléseken élő tanulók is felvételi nélkül juthassanak el a 18 éves korig tartó tankötelezettség végéig, a középiskola elvégzéséig. Ennek megvalósítása érdekében több lépés is történt az elmúlt években, illetve történik most is.

A száz lépés program egyik fontos pontja például az egységes iskola megteremtése közös pedagógiai programokkal, amely ilyen oktatási utakat jelöl ki az ilyen diákok számára is. Az erőfeszítések eredményeként az ország 168 kistérségében már 152 többcélú kistérségi társulás megalakult, és társulási formában szervezi a közoktatási feladatainak ellátását is. Az önkormányzatok közoktatási feladataiknak társulási formában történő ellátása megszervezését, a fentiekben kifejtett stratégiai cél megvalósítását számos eszközzel segíti a kormány és az oktatási tárca is.

A szakmai segítségnyújtáson kívül jelentős anyagi támogatásban is részesültek a többcélú kistérségi társulások. Elsőként a többcélú kistérségi társulások 2004. évi ösztönző támogatási pályázata került meghirdetésre, ahol tárgyi eszközfejlesztéshez, kisebb beruházások megvalósításához és iskolabusz megvásárlásához lehetett támogatást igényelni.

Ezen a pályázaton 74 kistérség, amely a közoktatási feladatok kistérségi szervezését is felvállalta, 7,7 milliárd forintból 3 milliárd forint támogatásban részesült a közoktatási feladatai ellátásához kapcsolódóan. Ezt követte a többcélú kistérségi társulások 2005. évi normatív működési támogatási pályázata, ahol a többcélú kistérségi társulások a 9 milliárd forintos teljes keretből 4 milliárd forintot fordíthattak közoktatási feladataik ellátására.

2005-ben ismét volt lehetőség ösztönző támogatás igénybevételére a tavalyi pályázat kapcsán idén még meg nem alakult társulások, illetve a tavalyi évhez képest kibővült társulások számára. A közoktatási ágazat itt is szépen szerepelt, a társulások közel 1,7 milliárd forintot fordíthattak beruházásaik megvalósítására, iskolabusz beszerzésére, tárgyi eszköz beszerzésére.

A támogatások egyik célja az iskolabusz-hálózat kiépítése, hiszen iskolabusz-vásárláshoz és működési költségeik finanszírozásához is felhasználhatóak az ösztönző és normatív működési támogatások. A közeljövőben pedig tervezzük az iskolabusz-regisztrációs rendszer kialakítását, amely az amortizáció miatt szükségessé váló iskolabuszcserékhez is segítséget nyújthatna.

Az iskolabusz-szolgáltatás a helyi óvodai programban, illetve a helyi pedagógiai programban jóváhagyott közoktatási feladatok ellátását - biztosítva a gyermekek, tanulók elkülönített szállítását - segíti. Mára az önkormányzatok több mint 90 százaléka szervezi kistérségben a közoktatást.

A fenti adatok egyértelműen bizonyítják, hogy a kitűzött célok elérése érdekében jelentős lépések történtek eddig is, és ezt a folyamatot folytatni kívánjuk a jövő évi költségvetés tervezése során is.

Látni kell tehát: a törekvésünk egyértelműen az, hogy a minőségi szolgáltatások a közoktatásban részt vevő minden gyermek, tanuló számára biztosítottak legyenek, bárhol is, bármilyen településen is éljenek az országban.

Kérem válaszom elfogadását. (Vincze László: Szomorú, amit mondasz! - Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  43  Következő    Ülésnap adatai