Készült: 2024.09.24.00:52:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

144. ülésnap (2008.05.06.), 8. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:52


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A tehetség az egyik legrejtélyesebb emberi jelenség. A pszichológusok, oktatási szakemberek sokat vitatkoznak azon, hogy mit is jelent a tehetség, hogyan is lehet a tehetséget feltárni és kihasználni. Ám mégiscsak tudjuk, hogy ez a rejtélyes jelenség az, amelyik talán a legfontosabb hajtóereje, talán a legfontosabb tartaléka a tudástársadalom idején minden országnak. Arról is sokat vitatkoznak, hogy tehetségesebb nemzet-e a magyar, mint más nemzetek. Nyilván ezt sem lehet pontosan mérni, erre sem lehet pontos számokat találni.

Inkább talán azt érdemes mondani, hogy Magyarországon van egy olyan hagyománya a tehetségek megtalálásának és gondozásának - a protestáns kollégiumokban, a katolikus felsőoktatásban és középfokú oktatásban, az állami tehetséggondozó gimnáziumokban, középiskolákban, vagy éppen az egyetemek, főiskolák mellett -, létezik egy olyan erős hagyomány, amely korról korra mindig alkalmas volt arra, hogy megtalálja az igazi tehetségeket, és számukra olyan pályát biztosítson, amelyik aztán a Nobel-díjhoz vagy éppen a sikeres ipari pályákhoz, nagyszerű találmányokhoz, eredményekhez vezetett.

Egyetértünk képviselő úrral abban, hogy ma a legfontosabb feladatunk az, hogy újra összefogjuk, összerendezzük ezt a sokfajta kezdeményezést, sokfajta hagyományt, hiszen mondjuk, a Középiskolai Matematikai Lapok vagy a tanulmányi versenyek rendszere olyan sajátos értéke a magyar közoktatásnak, amelyre más oktatási rendszerek bizony gyakran irigykednek. Azok a nagyszerű eredmények, amelyeket a diákolimpiákon elérnek a magyar diákok, nem valamifajta véletlenből vagy valamilyen sajátos nemzeti karakterből származnak, hanem abból, hogy létezik egy olyan nagyon erős rendszere a magyar tehetséggondozásnak, tehetségsegítésnek, amelyik képes arra, hogy megtalálja, felszínre hozza ezeket a tehetségeket.

Mégis egyet kell értenem képviselő úrral, amikor azt mondja, hogy ennél többre, ennél szélesebb programra van szükség. Hiszen mondhatjuk-e ma azt, hogy egyenlő esélye van a felfedezésre, tehetségének kibontására egy szegény sorból jövő diáknak vagy egy jobb családba, értelmiségi családba születő diáknak? Tudjuk, hogy nem. Mondhatjuk-e azt, hogy egyenlő esélye van-e egy budapesti diáknak és egy kistelepülésen élő diáknak? Tudjuk, hogy nem.

Éppen ezért arra van szükség, hogy egy, az eddigieknél rugalmasabb, többfajta intézkedést, többfajta lehetőséget tartalmazó nagy nemzeti tehetséggondozó program jöjjön létre. Olyan program, amelyik a maga eszközrendszerével képes arra, hogy minden diákot megtaláljon, hogy minden olyan diákot, akiben benne van a különleges tehetségnek valamilyen szikrája, segítsen, támogasson, és aztán eljuttasson arra a szintre, eljuttasson arra a pályára, ahhoz a teljesítményhez, amelyet megérdemel, és ami benne van, mert a sikeres emberek teszik majd ezt az országot is sikeressé.

A nemzeti tehetségprogramnak az lehet tehát a feladata, hogy összefogja, összerendezze azokat a kezdeményezéseket, amelyek már megjelentek. Összerendezze a tehetséggondozó iskolák hálózatát, a segítő szervezetek hálózatát, a tanulmányi versenyeket, hogy gondoskodjék például arról, erről képviselő úr korábban beszélt, és nagyon jó ötletnek tartom, hogy a tanulmányi versenyen kiemelkedett tehetséges diákokat azután tovább kövessük, tovább támogassuk az egyetemi szakaszban is ahhoz, hogy kiváló teljesítményeket érhessenek el.

(9.20)

Összerendezze a civil szervezetek erőfeszítéseit, hiszen működik a Nemzeti Tehetségtanács, amely sok, ezzel a kérdéssel foglalkozó sikeres, eredményes civil szervezetet működtet, és persze az is fontos, hogy ez a program összerendezze azokat a forrásokat, amelyek rendelkezésre állnak a hazai költségvetésben vagy éppen az uniós források között, ahol a "Magyar géniusz" program keretében nagyon jelentős összeget szánunk különböző tehetséggondozó programokra.

Én tehát a kormány nevében üdvözölni szeretném képviselő úr és képviselőtársai kezdeményezését, azt az országgyűlési határozatot, amelyet majd reményeink szerint rövidesen tárgyal az Országgyűlés. Azt gondoljuk, hogy az országgyűlési határozat mentén létrejövő politikai együttműködés, összefogás újabb fontos feltétele lehet annak, hogy olyan nemzeti tehetségprogram jöhessen létre, amelyik hozzájárul az ország sikeréhez, és nagyon sok tehetséges diákot is sikeressé tesz majd.

Köszönöm szépen, elnök úr. Köszönöm szépen, képviselő úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai