Készült: 2024.09.22.05:27:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2004.03.29.), 37. felszólalás
Felszólaló Dr. Csillag István
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:17


Felszólalások:  Előző  37  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSILLAG ISTVÁN gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Külön köszönöm, hogy megemlékezik arról, hogy az előző kormánytól örökölt problémák közül egyet, az M5-ös használatát valóban sikerült megoldanunk.

Annak is örülök, hogy egyetért azzal, hogy a tömegáru-forgalmat a közutakról lehetőség szerint a vasútra vagy esetleg a belvízi hajózás lehetséges ágaira érdemes és szükséges terelni. Azért is örülök, hogy egyetért ezzel, mert ez egyúttal annak is az elismerése, hogy az 1996-ban elfogadott kormányhatározat az európai kombinált szállítási rendszerhez történő csatlakozás érdekében és az ehhez szükséges magyarországi részhálózatok megépítéséről, üzemeltetéséről és létesítéséről így ismertté válik a képviselő úr számára is. A központi költségvetés 1996 óta folyamatosan támogatja ezt, tehát a ROLA jellegű beruházásokat. 2004-ben is van ilyen előirányzata a fejezetünknek.

A ROLA-terminálok kérdéséről csak annyit szeretnék mondani, hogy Budapest mellett a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ 2003 novemberében kezdte meg a működését. Ennek a 4,5 milliárdos beruházásnak az eredményeképpen nemcsak a határszéleken, hanem Budapest körzetében is van korszerű kombiterminál.

2003-ban 102 ezer kamiont továbbított a MÁV három viszonylatban, ez 1992-ben tíz éve még csak 16 ezer kamion volt. Jelenleg export-import viszonylatban hetente 60 vonat közlekedik, azaz a nemzetközi közúti tranzitforgalommal együtt hazánkban mintegy 9 százalék, vasúton keresztül továbbított tömegáru fuvarozására kerül sor.

Szabályozókkal és tarifamegállapodásokkal is segítjük ezt, nevezetesen, a közútról vasútra történő átterelést, többek között azzal is, hogy a környező országok számára kiadott nemzetközi fuvarengedélyeket, áthajtási engedélyeket csak korlátozott számban adjuk ki, és minden olyan országnak, amelyik a kiadott kontingensen felül hajlandó a kombinált árufuvarozás eszközével is élni, úgynevezett felszállójegyet vagy jutalomjegyet adunk, ezzel is ösztönözve a használatot.

(14.20)

Szeretném azonban elmondani: nem a támogatás vagy a vasúti pályahasználati díjak alacsonyan tartása szab határt annak, hogy itt a közútról vasútra terelést még nagyobb arányokra próbáljuk meg felfelé vinni, hanem az, hogy az alapkövetelmény az időveszteség elkerülése, és ez a mienknél jóval nagyobb hosszakkal jellemezhető országokban is nagyon nehezen halad előre, hiszen 500-600 kilométernek kell lennie annak a szállítási távolságnak, amelynél elég nagy támogatás mellett megéri a kamionokat vasútra rakni. Ebből következően belföldi szinten Magyarországon a kombinált áruszállítás lehetőségei - akár közúti-vasúti közös jegyekkel, akár matricakedvezményekkel - meglehetősen korlátozottak. Ennek ellenére továbbra is szükségesnek tartjuk, hogy legalább a nemzetközi áruforgalomban minél nagyobb arányban használják közutak helyett a vasutakat, ennek érdekében támogatás, tarifaközösség, jutalom-bónusz engedélyek állnak rendelkezésünkre.

Kérem a képviselő urat és a Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  37  Következő    Ülésnap adatai