Készült: 2024.04.26.13:27:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2004.03.29.), 300. felszólalás
Felszólaló Nagy Kálmán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 3:38


Felszólalások:  Előző  300  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NAGY KÁLMÁN, az önkormányzati bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az önkormányzati bizottság március 18-án tárgyalta az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló T/9123. számú törvényjavaslatot.

A bizottsági ülésen az ellenzék részéről a közszolgáltatással kapcsolatos veszteségkiegyenlítésről fogalmazódtak meg aggodalmak. A törvényjavaslat 10. §-a foglalkozik ezzel a témával, miszerint a szolgáltató nem kötelezhető számára gazdasági hátránnyal járó és ezért vállalni nem kívánt közszolgáltatásra. Az ellátásért felelős közszolgáltatási kötelezettséget abban az esetben tarthat fenn vagy rendelhet el, ha a szolgáltatónak kiegyenlíti a kötelezettségből eredő veszteséget.

A kormány képviselője a bizottsági ülésen szóbeli kiegészítésében elmondta, hogy a veszteségkiegyenlítés természetesen mindig a pénzügyi források és a rendelkezésre álló költségvetési lehetőségek függvénye. Ezzel kapcsolatban annyit tartalmaz a törvényjavaslat, hogy a szolgáltató közölheti, hogy valamilyen ellátási feladatának veszteségkiegyenlítés nélkül nem kíván eleget tenni. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy veszteségkiegyenlítést kap, az attól függ, hogy majd milyen, a hatóság által kötelezően elvégzendő utasforgalmi vizsgálatok állnak mögötte. Ez azt jelenti, ha nem reális az utasigény, akkor a szolgáltatás megszüntethető. Ki fogja eldönteni, hogy melyik járat létfontosságú, melyik járaton reális az utasigény, vagy melyik járatot kell megszüntetni? Úgy gondoljuk, hogy ezzel a gumiszabállyal tovább romlik a kistelepülések életlehetősége, a kis falvakban gyakorlatilag megszűnhet az utazási lehetőség.

Megszűnik vagy megszűnt a posta, a napirenden lévő kistérségi törvény szinte ösztönzi a kis falvakat, hogy adják át iskoláikat a kistérségnek, a különböző hatáskörök a jegyzőtől elkerülhetnek a kistérségi központba, és a falusi embernek harminc kilométert kell utaznia ügyintézésre. Ezzel a törvénnyel pedig megszüntetjük a buszjáratot, mert a szolgáltató bármikor be tudja bizonyítani, hogy egy 30, 40 vagy 100 lakosú zsáktelepülésre veszteséges a napi egy menetrend szerinti buszközlekedés is.

Három-négy éve voltam egy ünnepségen a Zala Volán fennállásának ötvenedik évfordulóján, ahol a vezérigazgató úr nem kis büszkeséggel jelentette be, hogy Zalában mind a 243 településre menetrendszerű autóbusz közlekedik, mert az utolsó zsáktelepülésre is elkészült a bekötőút, és így az autóbusz be tud menni abba a kis faluba is. Kíváncsian várom a megyére kiírandó pályázati eredményt, hány kis falu marad ki a menetrendből, és garantálja-e az ellátásért felelős - jelen esetben a miniszter - a jelenlegi közlekedési állapotokat, hiszen az üzemeltető az általa gazdaságosan ellátni nem tudó szolgáltatás megszüntetését kezdeményezheti. Amennyiben ilyen kezdeményezéssel él, akkor az ellátásért felelősnek, a megrendelőnek kötelessége megvizsgálni, hogy hogyan lehet ezt az állam számára a legkevésbé költséges módon biztosítani. Félő, hogy nem a kis falvak számára, hanem az állam számára úgy, hogy az ellátásért felelős költségvetési lehetőségek hiányára hivatkozva egyszerűen megszünteti a járatot.

Az önkormányzati bizottság ellenzéki képviselői ezért is nem tudták támogatni a törvénytervezet általános vitára való alkalmasságát.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  300  Következő    Ülésnap adatai