Készült: 2024.04.27.09:19:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

265. ülésnap (2013.03.26.), 230. felszólalás
Felszólaló Dr. Dancsó József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:49


Felszólalások:  Előző  230  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DANCSÓ JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény módosítása van előttünk, azt is mondhatnám az előző vitát hallgatva, hogy ennek a módosításnak 20 évvel ezelőtt kellett volna már megszületnie. Hiszen azok a szabályok, amelyeket lefektet ez a törvényjavaslat, Román képviselő úr és Koszorús László úr egyéni képviselői indítványaként, úgy gondolom, ha éppen az előző napirendi ponthoz kapcsolódóan ezek a szándékok, ezek az elképzelések paragrafust öltöttek volna már, akkor talán arra a típusú vizsgálatra, vizsgálódásra, amely az előző napirenden szerepelt, nem került volna sor. Hiszen ha elismerjük azt, hogy van olyan közérdek, amely bizonyos szempontból fölülírja a piacgazdaság logikáját, állami beavatkozást tesz szükségessé, akkor teljesen logikus az a javaslat, amit az általam említett két képviselő úr törvényjavaslatként benyújtott a tisztelt Ház elé.

Hiszen alapvető állami, közösségi érdek az, hogy azokat a felszámolási eljárásokat, amelyek nagyon sok embert érintenek, akár foglalkoztatási, akár környezetvédelmi, akár egyéb nemzetgazdasági szempontból, de mondjuk, egy önkormányzat vonatkozásában is, rendezetten, a közösség érdekeit maximálisan figyelembe véve és nem parciális részérdekek mentén kelljen végrehajtani és levezényelni. Hiszen ebben az esetben más végeredmény jöhet ki, adott esetben több százan elveszíthetik munkahelyüket, megszűnhet egy szakmacsoport egy bizonyos térségben, vagy ami a legszomorúbb, az az, hogy egyáltalán nincs is esélye annak, hogy bármi újraszerveződjön, újrainduljon, mert felszámolás, csőd vagy végelszámolás után már nagyon kevés esetben látjuk azt, hogy valami újra tudott szerveződni, valami ismételten elindult egy adott területen, településen.

Ebből kifolyólag is rendkívül fontosnak gondolom azt, hogy az állam a kijelölt felszámoló cégen keresztül, ami persze nyilván nem kötelező, de ha kiemelt stratégiai minősítést kap egy cég, akkor a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-n keresztül levezényelje a felszámolási eljárást, ha már odáig ért, mondjuk, egy magántulajdonban lévő cég, amely a legmesszebbmenőkig figyelembe veszi azt a közösségi érdeket, azt a munkahely-megőrzési programot, amelyet meg kell valósítani. Erre példa többek között, ugye, a Gyulai Húskombinát esete, amikor egy magántulajdonban lévő cég esetében történt meg az ilyen stratégiai kiemelt céggé való nyilvánítás, és ilyen szempontból a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. az, amelyik végzi a cég felszámolását, bízva abban, hogy az eszközállomány megőrződhet, és ezen keresztül a foglalkoztatás feltételei is biztosítva tudnak lenni.

Nagyon fontos az, hogy kitolódik annak határideje, amíg az ilyen típusú állami beavatkozás bekövetkezik, hiszen az a 30 nap, ami eddig rendelkezésre állt a kormányzati döntési mechanizmuson keresztül, nyilván kevésnek bizonyult. Ezért fontos az, hogy legalább egy év álljon rendelkezésre arra, hogy egy eljárás során, hiszen tudjuk, hogy a felszámolási eljárások azért adott esetben több évet is igénybe vesznek, be tudjon avatkozni az állam, és a közösség érdekeinek megfelelően tudjon lépni.

(18.20)

Az az új szempont, hogy itt olyan feladatok is kerüljenek a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-hez - az üzleti tanácsadásra gondolok elsősorban -, ami a már meglévő állami vagyonnak a hatékony használatát elősegíti. Megítélésem szerint ez mindenképpen előremutató, azt tudja eredményezni, hogy a meglévő állami vagyont hatékonyan, szakszerűen és a célnak leginkább megfelelően lehet működtetni, bizonyítva azt, hogy attól még, hogy valami állami tulajdonban van, feltétlenül nem kell neki rosszul működnie, nem kell azt mondani, hogy az állam rossz gazda, hanem bizony ésszerűen, odafigyelve és gondos gazda módjára az állami tulajdonban lévő céget is lehet jól menedzselni, jól irányítani, adott esetben mérleg szerinti eredményt elérni.

Úgy gondolom, hogy összekapcsolva, hiszen nem olyan sok adósságrendezési eljárás folyik, és viszonylag kevés helyen kell pénzügyi gondnokként tevékenykedni, ennek ellenére fontos az, hogy világossá és egyértelművé váljon az, ha ilyen eset bekövetkezik az önkormányzati szférában, akkor pénzügyi gondnokként a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. be tud lépni, és azokat a szükséges pénzügyi gondnoki feladatokat, amelyeket eddig magáncégek végeztek, el tudja látni, hiszen valahol az önkormányzati szektor, mondhatjuk azt, hogy állami szektornak is tekinthető, vagy egyfajta állami szektornak is tekinthető, tehát az egységes kezelése mindenképpen indokolt.

Gondolom, hogy Román képviselő úr és Koszorús László képviselő úr egyéni képviselői indítványát mindenképpen célszerű és érdemes támogatni, erre kérem képviselőtársaimat is, hogy ezt tegyék majd a parlamenti szavazás során. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  230  Következő    Ülésnap adatai