Készült: 2024.09.19.14:45:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

177. ülésnap (2000.11.30.), 58. felszólalás
Felszólaló Dr. Simon Miklós (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:51


Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SIMON MIKLÓS (FKGP): Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Elnök Úr! A mezőgazdaság Magyarország esetén is, úgy, ahogy a korábbi tagjelöltekkel való európai uniós csatlakozási tárgyalások során megmutatkozott, a csatlakozási tárgyalások egyik legkritikusabb, legszélesebb és legtöbb problémát felvető területe. Ennek oka többek között a nemzeti piacok ösztönös védelmében keresendő, másrészt azzal magyarázható, hogy a közösségi joganyag csaknem fele a mezőgazdasági fejezetben található.

A tárgyalások, valamint a tagságra való felkészülés során a szűkebb értelemben vett szakmai kérdések mellett általános politikai összefüggések is meghatározó szerepet játszanak. Magyarország és az Európai Unió mezőgazdasági politikája között lényeges különbségek vannak. Ez megnyilvánul a piaci folyamatok befolyásolásában, a termelőknek nyújtott támogatásokban, az agrárium strukturális célkitűzéseiben. Az igen részletes, a mai magyar gyakorlattól számos elemében alapvetően eltérő közösségi szabályozás átvételére való felkészülés rendkívüli erőfeszítéseket kíván meg a magyar államigazgatástól. Alapvető érdekünk fűződik a mezőgazdasági ágazat szereplőinek felkészítéséhez a közösségi szabályozás alkalmazásának és az egységes belső piac által teremtett kihívásoknak való megfeleltetés vonatkozásában.

Az Európai Unió agrárpolitikájának alapját az úgynevezett európai mezőgazdasági modell képezi, amelyben a versenyképesség és hatékonyság mellett hasonló súlyú meghatározó tényező a környezetvédelem, a talajvédelem és a foglalkoztatottság biztosítása is. Ezen a modellen alapulnak az úgynevezett közös agrárpolitika célkitűzései és gyakorlati intézkedései is. Magyarország elfogadja az európai mezőgazdasági modellt, és ennek megfelelően integrált mezőgazdasági, vidékfejlesztési, területfejlesztési politikát folytat. Ezen politika peremfeltételeit a korlátozott anyagi eszközök rendelkezésre állása, valamint a még véglegesen ki nem alakított struktúra és intézményi rendszer jelentik, amelyen az EU-tagállamok nagyrészt már túl vannak.

Milyen eredményeket könyvelhetünk el az elmúlt egy év alatt az agrárium területén az uniós csatlakozás, illetve jogharmonizáció tekintetében? Csak címszavakban felsorolva, részben csatlakozva az országjelentéshez:

Mint azt már képviselőtársam is említette, az 1998. évi 521 millió euróról 1999-re 612 millió euróra nőtt a mezőgazdasági külkereskedelem aktívuma. Ez 1999-ben 1 milliárd eurós exporttal, 481 millió eurós importtal realizálódott, annak ellenére, hogy az országot az utóbbi két és fél esztendőben súlyos természeti csapások sorozata érte.

A jogharmonizáció területén, ami a mezőgazdaságot illeti, jó eredményt értünk el. A szakértői vélemények szerint ez a szint 80 százalék feletti. Tisztelettel megjegyezném azonban, hogy az agrárium tekintetében nemcsak a hiányzó jogszabályokat kell megalkotni, hanem figyelembe kell venni a folyamatosan bővülő közösségi szabályozást is. A mezőgazdaság területén tehát a jogharmonizáció nem jelent különösebb problémát.

Az intézményfejlesztés területén jelentős előrelépés történt: létrejött és megerősödött az agrárintervenciós központ, amely a közös piaci rendtartások működésének központi intézménye lesz. Továbbfejlesztésre került az állat-egészségügyi és növény-egészségügyi intézményrendszer.

A mezőgazdaság és vidékfejlesztés tekintetében elkészült és az Európai Unió elfogadta Magyarország agrárstruktúra- és vidékfejlesztési tervét, az úgynevezett SAPARD-tervet. Ennek megfelelően kialakult az ezen tervet megvalósító, koordináló intézményrendszer. Ennek keretében megalakult az FVM keretein belül a SAPARD-hivatal. Kialakultak a kapcsolódási pontok az FVM dekoncentrált szervei, a megyei FVM-hivatalok és a most megalakult regionális vidékfejlesztési irodák között. A hamarosan meghirdetendő SAPARD-pályázatok révén a mezőgazdaság szereplői 10 milliárd forint lehetőséghez jutnak az agrárszerkezet-váltás, valamint a vidékfejlesztés feladatainak megoldásához.

A Független Kisgazdapárt véleménye szerint az általános mezőgazdasági összeírás végrehajtása, a jogharmonizációt biztosító törvények meghozatala, az intézményi rendszer átalakítása jó alapot teremt a közösségi agrárpolitika majdani átvételére. Ilyen formán nem teljesen értem azokat a heves indulatokat, amit az ellenzék fogalmaz meg a mezőgazdaság felkészülése tekintetében.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai