Készült: 2024.09.20.06:24:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

38. ülésnap (2018.11.12.), 367. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:15


Felszólalások:  Előző  367  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Csak néhány dologra ráerősítenék, ami talán a kisebbségi vélemény kapcsán kimaradt, mert nyilván ott kicsit rövidebb idő állt rendelkezésre. Először is hangsúlyoznám azt, hogy én változatlanul állítom, hogy a harmadik adócsomag egyébként a Törvényalkotási bizottság összegző módosító javaslata, mert az is 107 oldal, hogyha jól emlékszem a pontos számra, úgyhogy ez csak erősíti az előttem szóló képviselőtársam, ellenzéki képviselőtársam véleményét; nemhogy kettő, hanem három olyan nagy terjedelmű módosító csomag van, ami bizony a könyvelő-, adószakértői szakma felkészülését is elnehezíti vélhetően, és nyilván az állampolgárok szempontjából jogbiztonsági kérdéseket is felvet.

(21.40)

A kultúrtaóról szeretnék néhány mondatot mondani. Ott egy 40-50 milliárdos nagyságrendű kedvezményt vettek igénybe ennek keretében. Itt önök próbáltak a nyilvánosságban  ha jól láttam  egy olyan érvrendszert felépíteni, ami arról szólt, hogy történtek visszaélések ennek a felhasználása kapcsán. De azt szeretném mondani, hogy semmivel nem látok én itt komolyabb visszaéléseket, mint adott esetben, mondjuk, a látvány-csapatsportágak környékén, különösen a labdarúgás környékén sajnos tapasztalható visszaéléseknél.

Tehát nem látom, hogy ez komolyabb lenne, ugyanakkor azt is szeretném mondani, hogy én nagyon hibásnak tartom, hogy így kiöntik tulajdonképpen a fürdővízzel együtt a gyereket is úgymond, hogy ilyen fordulattal éljek, mert hogyha visszaélések vannak, akkor ezeket tisztázni kell, az ellenőrzéseket szorosabbra kell fogni, a felhasználás feltételein változtatni kell vagy szigorítani, de semmiképpen nem totálisan megszüntetni valamit. Ráadásul még egyszer mondom: olyan indokokkal, ami egyébként a társaságiadó-kedvezmények rendszerének más területein is akkor megállnának.

Ha önök szerint igaz az érvrendszer, amivel a kultúrtaót kivezetik, akkor nem tudom, hogy mi az például, hogy 9 milliárdra bővítették éppen a felcsúti utánpótlás-akadémia támogatását egy másik társaságiadókedvezmény-rendszer tekintetében. (Zaj.  Z. Kárpát Dániel: Egy játékos már elment onnan.)

Igen, és ráadásul hogy mennyire ért célt ez a támogatás, és mennyire tekinthető ez valós akadémiának, erről pont itt képviselőtársam tesz néhány megjegyzést, egyébként nagyon helyesen.

Szóval, a kultúrtao szétverése ebben a formában, egyébként az utolsó pillanatban, gondoljanak bele a szereplőknek az életébe, vagy azoknak, akik így terveztek már a jövő évre, minden negatív hír ellenére. Most november 12-e van, holnap november 13-a, és alapvetően változnak meg a rájuk vonatkozó lehetőségek és szabályok. Ez semmiképpen nem helyes, és egyébként ez már önmagában is felháborítóvá teszi a javaslatot.

A másik egy kicsit az építőipar kapcsán még az 5 százalékos áfa kapcsán: itt más ellenzéki képviselőtársam is nyilatkozott erről pozitívan, én is a kisebbségi véleményben részeredménynek tartottam, hiszen mi eleve elutasítottuk az 5 százalékos áfa kivezetését. Először önök a ’19. december 31-ig szerkezetkész állapotot elért és annak megfelelően kifizetett ingatlanokra vonatkoztatva tartották volna fenn az 5 százalékos áfát. A múlt héten hirtelen jött egy javaslat, ami arról szólt, hogy november 1-jéig aki elektronikusan bejelentette 300 négyzetméter alatti lakóingatlan esetében vagy efölött végleges építési engedéllyel rendelkezik, az nyilvánvalóan 2023. december 31-ig használhatja az 5 százalékos áfakulcsot, vagy természetesen nyilván lehet így értékesíteni, illetve a kivitelezők ennek megfelelő számlákat állíthatnak ki.

Még egyszer mondom és hangsúlyozom: ez egy lépés. Egy kis lépés egyébként egy sokkal nagyobb probléma megoldása irányába, mert azt látjuk, hogy részint az új ingatlanok árai, különösen a nagyobb városokban és Budapesten, és a családi házak kivitelezési díjai olyan szinten szálltak el az elmúlt években, sőt azt mondhatnám, hogy hónapról hónapra  tehát az elmúlt néhány hónapban is jelentősen nőttek ezek az árak , hogy ezt a magyar lakosság nagyon nagy része, túlnyomó többsége nem tudja lekövetni. Ilyen módon nem tud új ingatlant vásárolni, és önök semmilyen módon nem tudják ezt az 5 százalékos áfát a családtámogatás vagy a lakásvásárlás támogatásának egyéb eszközeivel pótolni.

Ráadásul, ahogy korábban elhangzott, a lakástakarékok rendszerét most verték szét, szüntették meg. Tehát itt egy hatalmas társadalmi probléma előtt állunk szerintem, ami ’19. december 31-e után jön. A magyar társadalom 90-95 százalékának esélye nem lesz ilyen típusú új építésű ingatlanhoz jutni egész élete során, hogyha ez így marad. És valóban, el fogja mondani államtitkár úr szerintem majd a válaszában, hogy de hát eleve egy ideiglenes intézkedésről volt szó, önök eleve azt mondták, hogy ’19. december 31ig kerül ez bevezetésre. Értem, csak a jogalkotás már csak olyan, hogy reagálnia kellene társadalmi jelenségekre, gazdasági problémákra, és az elmúlt években alapvetően változott meg a helyzet. Alapvetően nőttek a kivitelezési költségek, alapvetően nőttek az ingatlanárak. Egyébként a kivitelezési költségek növekedése tekintetében folyamatosan hivatkoznak például európai uniós források felhasználása kapcsán erre. A „Modern városok” program azért csúszik  ezt állítják önök , mert nőnek a kivitelezési költségek. Miért nem veszik ezt figyelembe például a lakásépítésnél vagy a családiház-építésnél, ami nyilván több tízezer magyar család életének okoz nagy problémát? Ráadásul az építőiparnak is fontos ez, hiszen nagyon komolyan versenyképtelenné fognak válni egy magasabb áfakulccsal.

És lesz itt egy visszásság, hiszen akkor, ha jól értem, ha valaki ’18. november 12-én, mondjuk a mai napon nyújtott be építési engedélyt, mert most ért oda, akkor számára, mondjuk, egy 2020. tavaszi befejezés kapcsán már a 27 százalékos áfakulcs fog működni. Tehát két hasonló méretű ingatlannál, mondjuk, amit 2020 tavaszán vesznek át, ugyanaz a nettó ár, az egyiknél 5 százalékos áfával lesz terhelt, a másiknál 27 százalékkal. Ez 22 százalék olyan indokolatlan különbséget fog okozni az árakban, ami vállalhatatlan, és szerintem nagyon komoly piaci és társadalmi zavarokat fog okozni.

Harmadikként még egyszer szólnék a kafetéria-rendszer szétveréséről. Újabb lehetőséget nyújtottunk arra, hogy időben eltoljuk a kafetéria-rendszer módosításának végiggondolását. Az álláspontunk változatlan. Nagyon sok, munkavállalók számára kedvező kafetériaelemet vezettek önök ki a júniusi módosítással, és ezeket a problémákat most nem oldják fel, pontosabban éppen a meccsbelépők tekintetében például visszavezetésre kerül ennek a lehetősége, de azt hiszem, nem ez bántotta a legjobban a magyar munkavállalókat és a magyar szakszervezeti mozgalmat sem.

Arra kérjük önöket, hogy fontolják meg még a holnapi végszavazásig azt, hogy elállnak-e ettől a javaslatuktól, és további tárgyalásokat kezdeményeznek majd, remélem, a magyar szakszervezetekkel a kafetéria-rendszer megmentése érdekében. Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  367  Következő    Ülésnap adatai