Készült: 2024.09.20.16:06:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

305. ülésnap (2013.09.24.),  15-18. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:15


Felszólalások:   11-14   15-18   19-22      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát.

Tisztelt Országgyűlés! Ugyancsak napirend előtti felszólalásra jelentkezett Mirkóczki Ádám képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport: "Az 'öregezés' egy szörnyű jelenség, amellyel szemben a kormány tehetetlen" címmel. Öné a szó, képviselő úr.

Mielőtt megadom a szót, megkérem tisztelettel képviselőtársaimat, a teremben nagyon nagy az alapzaj, nem lehet érteni a felszólalót rendesen. Kérem képviselőtársaimat, csendben foglaljanak helyet.

Öné a szó, képviselő úr.

MIRKÓCZKI ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Többször, több alkalommal felhívtuk már a figyelmet sajtótájékoztatók, egyéb rendezvények keretében és itt az Országgyűlésben is arra a nagyon sajnálatos, egyre inkább eszkalálódó, talán most már nem is annyira új jelenségre, amelyet a bűnügyi szlengben csak "öregezésnek" neveznek. Nemes egyszerűséggel annyit tesz, hogy fiatalok vagy fiatalok egy csoportja rendszeresen egyedülálló, védtelen idős embereket támad meg saját otthonában, amelynek döntő többségében haláleset a vége, és természetesen rablás, s a többi. Ez a jelenség - nem hiszem, hogy nagy meglepetést árulok el vele - a cigányság törvényen kívüli részére jellemző szinte kizárólag.

Szeretném hangsúlyozni, hogy nem ez a felháborító, hogy mi erről beszélünk, hanem az a felháborító, hogy erről csak mi beszélünk, és egyáltalán, hogy ezek megtörténnek. És azt gondolom, hogy itt van közös dolgunk, van közös felelősségünk, és azt hiszem, hogy a jövőre nézve lesz majd közös tanulság is, hogy hogyan tudjuk ezt kezelni.

Az elmúlt napokban három szörnyű eset történt. Az egyik, már beszéltünk róla szintén, Cibakházán egy katolikus esperest ért ilyen támadás, bele is halt szerencsétlen. A következő Nagykőrösön történt, egy 92 éves idős asszonyt támadtak meg brutálisan, szintén elhunyt az áldozat; és néhány nappal ezelőtt a hétvégén a Heves megyei Tarnaörsön történt szintén egy ilyen eset, amelynek egyelőre még nem haláleset a vége, és reméljük, hogy ez így is marad.

Szeretném hangsúlyozni, az, hogy ez halállal végződik-e vagy túléli az áldozat, ez pusztán a szerencsén múlik. Miért hangsúlyozom ezt? Felháborító az, hogy például a Heves megyei rendőrség csak testi sértés miatt nyomoz ismételten a tarnaörsi esetben. Holott az áldozat csak azért élte túl, mert az ütlegelés közben elájult, és az elkövetők azt hitték, hogy már meghalt.

Én azt gondolom, hogy itt az ideje egy picit újraértékelni az igazságszolgáltatás ezen szegmensét, és talán itt az ideje, hogy a Btk. bizonyos tényállásait tovább szigorítsuk. És nem azért, nem azért, mert ennek esetleg elrettentő hatása van, hanem azért, hogy ezeket az állatokat - bocsánat, de én embernek ezeket az elkövetőket nem nevezném - minél tovább, minél több időre elzárjuk a tisztességes társadalomtól.

Ami szörnyű és szintén felháborító, bár kevésbé fontos, de én azt gondolom, az igazságérzetünket tegyük helyre ez ügyben is, a kettős mérce jelenléte. Ezekben az esetekben nem látjuk, hogy a köztársasági elnök meglátogatná az áldozatok hozzátartozóit, nem látjuk a nagy elhatárolódó hullámot, nem látjuk a nagy felháborodást, mintha ezen áldozatok elvesztése senkinek nem fájna és senkit nem érdekelne. Ez is felháborító. Ezen is el kellene végre gondolkodni.

És amikor azt mondom, hogy van közös felelősség, akkor arról is beszélek, hogy nem pusztán a rendőrség megerősítése az egyetlen lehetséges eszköz, bár kétségtelen, hogy mai napig nem teljesült az, hogy minden kistelepülésen legyen saját rendőrőrs vagy megfelelő rendőri létszám; tudom, hogy vannak anyagi vonzatai és sok minden más, ebben biztos, hogy minden támogatást a Jobbik is meg fog adni a rend érdekében. Nemcsak a Btk.-szigorítás a következő olyan lehetőség, amely előbbre mutat, hanem van más. Beszéltünk már többször az önfenntartó börtönökről, illetve a büntetés-végrehajtás sokkal szigorúbbá tételéről; ez is fontos, ezeknek egyszerre kellene megvalósulni.

De ugyanígy, és megint nem tudom megkerülni az ilyen brutális esetekben, a halálbüntetés kérdésének legalább társadalmi vitára bocsátását. Mert azt gondolom, hogy van az a határ és van az a kritikus pont, amikor azt mondhatjuk, hogy eddig és ne tovább. És ne az elkövetők emberi jogait nézzük már elsősorban, hanem az áldozatokét és a védtelen társadalmi rétegek biztonságát!

A Jobbik konstruktív is szeretne lenni, ezért mi javasoljuk a kormánynak, hogy gondolkodjunk el azon, hogyan lehetne egy új típusú védelmi rendszert kialakítani az idős, védtelen emberek részére, akár egy ilyen állapotjelző készülékkel, amely alanyi jogon járna minden 65. életévét betöltött idős ember számára. Mondjuk, két gombbal, az egyik az egészségi állapot jelzésére, hogyha ne adj isten, valami egészségügyi probléma lép fel, a másik pedig, hogyha valamilyen bűncselekmény áldozata lesz. De ez nem megy úgy, hogy kísérleti jelleggel ide-oda kapkodunk. Ezt egyszer és mindenkorra meg kell teremteni, mert láthatjuk, hogy ezen jelenség esetében a rendőrség és adott esetben a kormány is tehetetlen. Nem az a célunk, hogy a feszültséget keltsük - tegye mindenki a szívére a kezét: a feszültség már megvan, azért, mert ilyen esetek történnek nap mint nap. A mi célunk, hogy végre rend legyen.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak, aki a kormány nevében kíván válaszolni az elhangzottakra.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ön úgy beszélt most itt napirend előtt, mintha itt sem lett volna az elmúlt három év jogalkotásánál. Elrobogott volna ön mellett mint egy gyorsvonat az elmúlt három év, és még a számát sem tudta volna leolvasni, nemhogy követte volna, hogy pontosan milyen intézkedések jöttek.

Azok a problémák, amelyeket ön megvilágított, régóta ismertek nyilván a kormányzat előtt, és nemcsak hogy beszéltünk róla, mint ahogy ön mondta, hogy ön már sajtótájékoztatót is tartott ebben a kérdésben, mi törvényjavaslatokat nyújtottunk be az időskorúak védelmében is, amelyeket önök egytől egyig leszavaztak, mi pedig megszavaztuk ezeket a javaslatokat. (Mirkóczki Ádám egy fénymásolt lapot mutat fel.) Felmutathat bármilyen papírt, képviselő úr, azzal számoljon el, hogy amikor a büntető törvénykönyvben, az alaptörvényben megszavaztuk azokat a rendelkezéseket és azokat a módosításokat, amelyek kifejezetten az időskorúak védelmét szolgálják, akkor ön miért szavazott nemmel, és most miért beszél mégis a saját korábbi voksa ellenében. Úgy gondolom, hogy jobb lett volna, hogyha a szavazásnál gondolkodik és nem most.

Nézzük meg például, hogy az új büntető törvénykönyvünk, amely nyár óta hatályban van, miképpen lép fel az időskorúak védelmében. Nyilván vannak olyan bűncselekmények, amelyek kifejezetten időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények. Ezeknél nyilván az idős emberek nehezebben ismerik fel a veszélyt, nehezebben tudnak ellenállni, nehezebben tudják elhárítani a bűncselekmény elkövetését. Így az időskor ezt a védekezési képességet csökkenti.

Emberölés esetében, bár az alapeset 5-től 15 évig terjedő szabadságvesztés, időskorú sérelmére elkövetve 10-től 20 évig vagy akár életfogytig is, tehát a legsúlyosabban minősülő büntetést is megkaphatja az, aki időskorú sérelmére követi el. Mit akar ön ezen szigorítani, tisztelt képviselő úr, ha valaki életfogytig tartó szabadságvesztést kaphat, ha az emberölést időskorú ember sérelmére követi el?

Könnyű testi sértésnél 2 évig terjedő szabadságvesztés helyett 3 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető az, aki időskorú sérelmére követi el. Súlyos testi sértésnél 3 év helyett 5 évig terjedő szabadságvesztés szintén akkor, ha nem egy 40 éves, hanem egy 70 éves sérelmére követik el.

Rablásnál, ahol tipikusan erőszakkal behatolnak, és erőszakkal elveszik valakinek a vagyonát, ez alapesetben 2 évtől 8 évig terjedő.

(9.40)

Ha időskorú sérelmére követik el, akkor tíz évig terjedő, sokkal súlyosabb szabadságvesztéssel büntethető. A csalás és sikkasztás esetében pedig nem kettő és három, hanem öt évig terjedő szankcióval, szabadságvesztéssel sújtjuk azt, aki időskorú sérelmére követi el. Tehát láthatja, tisztelt képviselő úr, hogy a jogszabályok igenis reagáltak erre, és nem csak a büntető törvénykönyvben, hiszen sok más téren is igyekszünk az időskorú polgártársainkat megvédeni. Ez alaptörvényi kötelezettségünk. Abból az alaptörvényből fakad, amelyeket önök szintén nem támogattak. A 15. cikk (5) bekezdése fogalmaz úgy, hogy Magyarország külön intézkedésekkel védi az időseket több más csoport mellett. Nyilvánvalóan a szociális ellátás területén is az özvegység esetén alaptörvényi szinten fontos, hogy további juttatásokat nyújtsunk, nem beszélve arról, hogy a gyermekek kötelességévé is tettük az időskorúakról való gondoskodást.

Ami a bűncselekmények felderítését illeti, ezek az esetek, amelyeket ön is hozott, szörnyű esetek, bestiális esetek. Ha valaki egy időskorú ember védekezésre képtelen állapotát használja fel, nyilvánvalóan minden bűncselekmény felháborít minket és nyilván minden áldozattal együtt érzünk, minden áldozaton próbálunk segíteni, és az elkövetők között sem teszünk különbséget bármiféle faji vagy bármilyen más alapon, tehát minden bűnöző ellen igyekszünk fellépni, de fontos, hogy ebben az eredményességi mutatónk, ha kicsit is, de javult, hiszen itt a mélypont 2010-ben volt, akkor volt a legkisebb a felderítési aránya az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekményeknek, 25-ről lement 24 százalékra, majd utána a kormányváltás óta 24-ről 26-ra, most 27,5 százalékra ment fel itt a felderítési arány. Tehát javulás látható ebben. Nyilván ez még bőven javítható szám, de jó, ha látja a képviselő úr is, hogy ebben a rendőrség is nagy erőfeszítéseket tett.

Ezenkívül nyilván igyekszünk más téren is, szociális téren is segíteni az idős embereknek. Olyan pályázatot írtunk ki pontosan az időseknek a családba való még inkább bekapcsolására, hogy a gyermekeikkel együttműködve valamelyest a család is védelmi hálót vonjon az idős ember köré. 3500 pályamű érkezett, idősbarát önkormányzati díjra különdíjat is kellett kiadnunk, hiszen annyiféle jelentkező volt.

A kormány pedig a szeptember 20-ai ülésén fogadta el a nemzeti bűnmegelőzési stratégiát. Ez egy tíz évre szóló középtávú terv, amely pontosan kiemelten sérülékeny csoportként nevesíti az időskorúakat a mélyszegénységben élők és mások mellett, éppen ezért az áldozattá válás megelőzésére dolgozott ki különleges programot, hiszen van jó pár olyan bűncselekmény, amelyeket most már felsorolni nem tudok, aminél trükkös lopással és másként próbálják (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) kijátszani az időskorúakat. Azt szerettem volna tehát önnek megmutatni, képviselő úr, hogy amiről beszél, azon a kormány már három éve dolgozik.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   11-14   15-18   19-22      Ülésnap adatai