Készült: 2024.04.28.17:59:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

268. ülésnap (2013.04.15.), 253. felszólalás
Felszólaló Szabó Rebeka (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:42


Felszólalások:  Előző  253  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ REBEKA (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előbb a kétperces reagálásomban végül is nem volt alkalmam néhány dolgot még hozzátenni. Természetesen a Párbeszéd Magyarországért sem támogatja ezt a törvénymódosító javaslatot. (Közbeszólásra:) Az a párt, amelynek a független képviselője vagyok itt a parlamentben - a bekiabálásokra reagálva. Tehát méghozzá azért nem, mert egészen egyszerűen felháborítónak tartjuk ezt az egy személyre szabott törvényalkotást is, de azt is, ahogyan az egész agrárkamara átalakítása zajlott, és azt gondolom, ez ennek egy szinte már akár komikus lépcsője is, hogyha végignézem azt a folyamatot, amit önök eddig végigcsináltak.

Ugye, az első törvénymódosítás 2010 őszén volt, amikor önök kinevezték a teljhatalmú kamarai biztost, egyébként megjegyzem, hogy ez akkor is önálló képviselői indítvány volt, márpedig én azt gondolom, hogy egy ilyen szintű érdek-képviseleti szakmai szervezet átalakítását azért sokkal jobb lett volna, ha kormányzati indítványként hajtják végre, és ugye Győrffy Balázs is említette az előbb, hogy vajon baj-e, ha többször módosítanak egy törvényt. Persze önmagában nem, de ahogyan ezt az agrárkamarai törvényt módosították, azt gondolom, abban azért elég sok kivetnivaló van.

Miután az első módosítás megtörtént, ezután ugye, 2012 júliusában a tavaszi, illetve nyári ülésszaknak szinte az utolsó napjaiban kivételes sürgős eljárással nyújtottak be egy törvénymódosító javaslatot, majd a nyári szünet után, szeptemberben azzal kezdték, hogy újra kivételes sürgős eljárásban módosították a kamarai törvényt. Ráadásul akkor volt az a módosítás, amikor előzetesen egy vagyonleltárral alátámasztott vagyonmérleget kellett volna a kamarai biztosnak, Poprády Gézának benyújtania, ezt önök 2012 őszén kivették visszamenőleg a törvényből, és csak egy tevékenységről szóló beszámolóval helyettesítették. Azóta is azt gondolom, hogy a magyar gazdatársadalom komolyan hiányolja azt a vagyonmérleget, ami az előző kamara gazdálkodásáról valamiféle képet adhatott volna, ezt ugye azóta sem ismerjük.

Ennek a törvénymódosításnak az indoklása meglehetősen érdekes. Úgy látszik, hogy az előterjesztők sem igazán egyeztek meg abban, hogy akkor tulajdonképpen miért is zajlik. Ugye, hallhattuk az előbb Dorkota Lajostól, hogy a Fejér megyei gazdák kérésére, a Fejér megyeiek kérésére önök úgy gondolják, hogy mind a két tisztséget Zászlós Tibor milyen kiválóan el tudná látni, tehát tulajdonképpen ez az indoklás. Obreczán Ferenc szerint viszont ennek tulajdonképpen semmi köze Zászlós Tiborhoz, és ez egy előremutató általános törvénymódosítás. Én praktikusnak gondolnám, ha önök megbeszélnék egymás között, hogy akkor most tulajdonképpen mi is itt az igazi indok a törvénymódosítás mögött. Hozzá kell tennem, hogy én mondjuk, Zászlós Tibor helyében roppant kellemetlenül érezném magam, ha azt látnám, hogy azért, hogy én két pozícióhoz juthassak az agrárkamarában, egy egész parlamenti - hát nem tudom - napirendi pontot kell tartani, és itt több országgyűlési képviselő ezen vitatkozik hosszú perceken keresztül. Szerintem ez több mint kellemetlen, de hát önök tudják.

Hozzá kell tennem, ez nem fog sokat rontani az új agrárkamara képén, amilyen képe most ennek van a gazdálkodók előtt. Hiszen ugye, már mondtam, hogy egyrészt az alacsony választási részvételi arány, a magas érvénytelen szavazati arány, ami egyfajta... Sok gazdával beszéltem, nem csak Fejér megyeiekkel, akik jelezték, hogy egyfajta tiltakozásként szavaztak érvénytelenül, de hát önök, nem tudom, ezzel mennyire foglalkoztak egyébként.

Azt gondolom, nagyon jelentős a bizalomhiány az új kamarával szemben - sajnos -, mint ahogyan egyébként a kormány más, agráriummal kapcsolatos intézkedéseivel szemben is, mert a gazdák mélységesen csalódtak a kormány politikájában. Hazugságnak tartják azokat az ígéreteket, amiket önök itt rendszeresen mondogatnak, hogy a kisebb családi gazdálkodókat akarják segíteni, és azt gondolom, e miatt a bizalomhiány miatt ez a kamara nem is tud jól működni.

Még egy dolog: emlékszem, hogy a kamarai törvény egy régebbi vitájában felemlítettem az ideiglenes elnökség magas jogkörét, és akkor önök erre azt mondták, hogy ugyan, ez csak egy átmeneti elnökség, hogy ők csak egy rövid időre vannak felülről kinevezve, és majd jönnek a demokratikus választások, amikor majd meglátjuk, hogy ki lesz a gazdálkodók hiteles képviselője. Hát nagyon érdekes egyébként, ha megnézzük az átmeneti elnökség listáját meg a most megválasztott megyei elnökök listáját, összesen kettő helyen van különbség. Tehát tulajdonképpen a felülről kinevezett átmeneti elnökség most szépen oda van ültetve öt évre a hatalomba, és önök azt várják, hogy a gazdálkodók bízzanak meg egy ilyen kamarában. És egyébként anno még megnéztem, hogy az átmeneti elnökség tagjainak majdnem a fele volt a Magoszhoz köthető. Ennyit arról, hogy önök szerint nincs semmiféle magoszos megszállás az agrárkamarán.

Azt gondolom, az így létrejött kamara nem alkalmas a kistermelők és a családi gazdálkodók képviseletére. Nagyon fontos lenne ugye az is, hogy a választás hogyan zajlott, milyen rövid határidőkkel, hogy végül is csak egy lista lett, amire vagy egy X-et be lehetett húzni, vagy nem tudott szavazni az illető, ha valami nem tetszett, úgyhogy nem lehetett neveket sem cserélni, tehát egy zárt lista volt. Azt gondolom, hogy egy új választást kéne kiírni új, átlátható szabályok alapján, egy valódi demokratikus választást, és egy olyan kamarára volna szükség, ami független, valós szakmai képviseletet jelent, és korszerű, európai szintű szakmai támogatást tudna nyújtani a gazdáknak.

Még itt zárásként annyit szeretnék hozzátenni, hogy tényleg, ha már önök itt emlegetik a gazdálkodókat, akiknek önök meghallgatják a szavát, én azt gondolom, hogy fontos lenne tényleg, ha nem ennyire szelektíven figyelnének oda a jelzésekre. Szerintem nagyon rossz folyamatok zajlanak a magyar vidéken. Itt ugye, ha már Kajászót említettük, most akkor nemcsak Kajászó, de például az alcsúti juhásznak el kellett adnia a juhait - aki miatt már itt többször próbáltam szólni a parlamentben -, mert Mészáros Lőrincnek annyi legelő kell, hogy az ő juhainak már nem maradt.

Tehát azt gondolom, hogy ha önök ezeket a folyamatokat nem veszik észre - és ezek nem csak Fejér megyében zajlanak, de azért mondtuk Fejér megyét, mert most a Fejér megyei agrárkamaráról van szó -, tehát ha önök ezeket a jeleket nem veszik észre, hát akkor nyilván '14-ben ezért súlyos szavazatvesztéssel fognak megfizetni, de ez tulajdonképpen már lehet akár az önök baja is.

Még egy utolsó mondatot szeretnék mondani - visszatérve erre a törvénymódosításra -, Varga Gábor előterjesztő, akit most már mintha nem látnék az ülésteremben, de hát nem tudom... (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Neki van igaza.) Igen-igen. Hát persze előterjesztőként igen, biztos még annyira sem lehet megtisztelni az országot és a többi képviselőt, hogy végigüljük a törvény vitáját, amit benyújtottunk. Ugye, azt mondta, hogy ez egy szakmai javaslat, és hogy ő nagyon sajnálja, hogy úgy érzi, a bizottságban nem kellőképpen szakmai érvek hangzanak itt el. Hát én nem tudom, ha az önök bevallása szerint ez egy személyre szabott törvénymódosítás, és itt egy ember tisztségeiről van szó, akkor ez hogyan lehet szakmai törvénymódosítás. Nagyon kíváncsian várom egyébként erre a reflexiójukat.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  253  Következő    Ülésnap adatai