Készült: 2024.04.27.19:25:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (2003.11.11.), 42. felszólalás
Felszólaló Steinerné Vasvári Éva (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

STEINERNÉ VASVÁRI ÉVA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Én a költségvetés infrastruktúra fejezetével szeretnék foglalkozni, hiszen az infrastruktúra-fejlesztés nagyon fontos feltétele a munkanélküliséggel sújtott térségek gondjai megoldásának. Mindenki szívrepesve várja, hogy választókörzetét elérje az autópálya, és ha elérte, akkor megfelelő bekötőút is járuljon hozzá a település rövid és kényelmes megközelíthetősége érdekében.

Ezért nem véletlen, hogy a Gazdasági Minisztérium útberuházásaival kapcsolatban készült a legtöbb módosító javaslat.

(10.00)

Magam is az 1950. sorszám alatt szereplő módosítómban egy elkerülő út építésének megkezdéséhez javasolok 600 millió forintot. Ez az elkerülő út az egy éve átadásra került M3-as autópályát kötné össze lakóhelyemmel, Tiszaújvárossal. Az elkerülő út Helyőkürttől indulva Oszlár és Tiszapalkonya települések kikerülésével kötne be a 35-ös út e célra megépült körforgalmi csomópontjába.

A polgári kormány e beruházást 2003-as kezdéssel és 2004-es befejezéssel ígérte meg városunknak. A szocialistáknak akkor ez - ellenzékben - késő volt. De, lássanak csodát: a kormányváltás után vagyunk másfél évvel, és a helyszínen az előkészítést leszámítva még semmi nem történt. Egy írásbeli kérdésemre válaszolva Csillag miniszter úr 2004 februárjára ígérte a beruházás kezdetét. Ehhez képest teljes megdöbbenéssel kellett tapasztalnom, hogy a most tárgyalandó költségvetésben nem szerepel ezen elkerülő út költsége, igaz, a hajdúszoboszlói út kivételével más elkerülő út sem. Akkor miből lesz az építkezés? Vagy hozomra fognak dolgozni a kivitelezők?

A bizottsági ülésen azt a választ kaptuk, hogy a kérdéses összeget az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat tartalmazza. Való igaz, ezen előirányzat 2004-ben több, mint 2003-ban; 2004-ben 88,2 milliárd forint. Ebből levonva a működési költséget, a felhalmozásra fordítható rész 55,5 milliárd forint. Ez is szép summa, csak egy szépséghibáját hallottuk az általános vitában: Fónagy János miniszter úr elmondta, mivel a 2003-as fejlesztési célelőirányzat alacsony volt, az utakat pedig fel kellett újítani 2003-ban is, ezért kényszerűségből a megyei útfenntartók előre elköltötték a 2004-es keret jó részét. Sok felújítást a 2004-es év költségére végeztek el, a maradék összeg pedig nem elegendő a tervezett és megígért felújításokra.

Mert, tegyük fel, hogy az 55,5 milliárdból csak 5,5-et költöttek el előre. Tételezzük fel, hogy a megyék és a főváros 2,5-5 milliárd forint közötti összeget kapnak. Ebből kellene a sok helyen járhatatlan utakat felújítani, és ebből kellene a megígért elkerülő utakat megépíteni, hiszen ígéret született a miskolci elkerülő megépítésére, amelynek a 2004. évet érintő költsége 2,2 milliárd forint, és a Bosch cég ragaszkodik hozzá. Mezőkövesd városának Csillag miniszter úr, ugyanúgy, ahogy nekem, írásban megígérte az elkerülő út építését, mivel a jelenlegi lehajtás keresztezi a Budapest-Miskolc vasútvonalat. Ezen elkerülő 2004-es költsége önmagában 2,5 milliárd forint. Látható, hogy a borsodiaknak tett ígéretekre nincs pénz e célelőirányzatban.

Ezért tisztelettel kérem képviselőtársaimat, támogassák, hogy a felzárkóztatási és infrastrukturális fejlesztési alapprogram külön során jelenjen meg a hejőkürti elkerülő út megépítése. Csak ekkor lehetünk bizonyosak és nyugodtak abban, hogy valóban megvalósul ezen elkerülő út.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki képviselők padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai