Készült: 2024.05.12.16:31:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2015.06.15.), 200. felszólalás
Felszólaló Dúró Dóra (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:13


Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÚRÓ DÓRA (Jobbik):Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A nyelvvizsga, illetve a nyelvtanulás kérdése sok embert, sok fiatalt érint, és rendkívül meghatározó a fiatalok jövőjére nézve, ugyanakkor Magyarország nemzetközi összehasonlításban is le van maradva e tekintetben. Ha megnézzük, hogy milyen szabályozások vonatkoznak erre a kérdéskörre, akkor azt találjuk, hogy a Nemzeti alaptanterv azt tartalmazza, hogy a 12. évfolyam végére nem éri el a középfokú nyelvvizsga szintjét az a tudás, amit a gyerekek az általános iskolában és a középiskolában megtanulnak. Kizárólag a két tannyelvű iskolákban van lehetőség arra, illetve előírás, hogy a középfokú nyelvvizsga szintjét a tantervben előírt óramennyiséggel el tudják érni a diákok.

A felsőoktatás részéről pedig az a jelzés, hogy 2020-tól, tehát öt tanév múlva felvételi követelménnyé fogják tenni azt, hogy középfokú nyelvvizsgával kerüljenek be az egyetemekre a diákok, illetve hallgatók. Tehát a NAT nem biztosítja a kellő feltételeket ahhoz, hogy a középfokú nyelvvizsgát megszerezzék a diákok, ám a felsőoktatás részéről elvárás, hogy így lépjenek be az egyetemek, főiskolák kapuin. Ha a jelenlegi helyzetet megnézzük, azt látjuk, hogy a felvételizők 65 százaléka az, aki rendelkezik nyelvvizsgával, tehát a maradék diák, felvételiző már ezen a rostán kiesne, ami nyilvánvalóan nem lehet célja az államtitkárságnak, illetve a minisztériumnak sem. De a diploma átvételének is gátja több tízezer fiatal esetében a nyelvvizsga hiánya, körülbelül 50 ezer emberről van szó, akik még a diplomaosztáskor sem rendelkeznek nyelvvizsgával, ezáltal nem is tudják átvenni a diplomájukat. A diplomamentő program, amit erre indítottak, államtitkár úr, rendkívül alacsony hatásfokú.

Kérdezem ezért, hogy változtatnak-e a NAT-on, növelik-e esetleg az óraszámokat, vagy miben látják a megoldást arra, hogy a közoktatásban biztosítsák azt a színvonalat, amely alapján a középfokú nyelvvizsgát elérik a 12. évfolyam végére a fiatalok. Várom érdemi válaszát. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  200  Következő    Ülésnap adatai