Készült: 2024.09.20.18:20:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (1999.09.07.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Dávid Ibolya (MDF)
Beosztás igazságügy-miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:49


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DÁVID IBOLYA igazságügy-miniszter: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselő Úr! Nagyon sok dologban egyetértünk. A kormány nevében válaszolni nagyon nehéz erre a kérdésre, hiszen abban a pillanatban, amikor ez az ügy kipattant, megindult többféle eljárás is, megindult olyan eljárás, amely a tényállás tisztázását hivatott eldönteni, megindult olyan eljárás, amely a felelősséget. Ezért mint a jogalkotásért felelős miniszter, néhány gondolatszilánkot szeretnék elmondani mindahhoz, amit ön elmondott, mert ebben a kormánynak még nincsen kialakult álláspontja; remélem, a jogalkotás területén lesz.

(9.10)

A banktitok nem a bankot és nem a bankvezetőket védi, hanem a banktitok az ügyfeleket védi és ezt általában mondom.

A bankvezetők visszaélésre utaló tevékenységét úgy is le lehet leplezni, hogy név nélkül, az ügyfelek neve nélkül büntetőeljárást kezdeményeznek a bank ellen. Nem védeni akarom a VIP-listás ügyfeleket, mert etikailag biztos, hogy kifogásolható az ő magatartásuk is. De hivatalomnál fogva is meg kell védenem a banktitok intézményét, mert ha elismerjük, hogy a gazdasági életnek vannak érdekei, akkor ebből az is következik, hogy azok sérülhetnek. Ha az alkotmányunk úgy rendelkezik, hogy védi a személyes adatokat és a magántitkot, úgy ebből az is következik, hogy megsértésüket szankcionálja.

A képviselő úr is biztosan egyetért, és a társadalom értékítélete is azonos azzal, hogy a tisztességes magánszemélyeket, a tisztességes üzleti viszonyokat bizony védjék meg a törvények, a jogszabályok. Ha egy üzlet vagy egy üzletember, magánszemély tisztességtelen, attól még vele szemben el lehet követni titkának megsértését, hiszen a tolvajtól lopni is bűn.

A büntetőjogon nehéz számon kérni az efféle erkölcsiséget, ezt általában a büntetés kiszabásánál szokták mérlegelni. Azonban jogos, és egyetértek a társadalom igényével arra, hogy széles körben informálódhasson minden olyan esetben, amikor visszaélések elkövetésére derül fény, amikor a visszaélés olyan alanyi kört érint, amelynek tagjai egyébként is a társadalom figyelmének fókuszában állnak; ők a közszereplők.

A közszereplőkkel szemben magam is szeretném alátámasztani, hogy az Alkotmánybíróságnak korábban több döntése volt, bár nem a magántitkok, banktitok és közérdekű adatok megismerésének, igényének összeütközése kapcsán, hanem egészen más témakörben, például a véleménynyilvánítás szabadságával kapcsolatban, ahol valóban kimondta az Alkotmánybíróság, hogy a politikai közszereplést vállalók esetében a választópolgároknak a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő joga elsőbbséget élvez a közszereplők személyes adatainak védelmével szemben.

Ennek megfelelően vannak is ilyen jogszabályaink, mert például magántitkoknak minősül az állampolgárok fizetése, kivéve a politikai közszereplést vállalóké - országgyűlési képviselők, miniszterelnök, miniszterek -, akiknek a fizetését jogszabály tartalmazza, tehát teljesen nyilvános. Ebből adódik számomra a következő lépés - és hiszem azt, hogy a következő hónapok vizsgálódásának kérdése lesz az -, hogy igényel-e és milyen jogszabályi változtatást az, hogy a közszereplők vonatozásában egyéb adatok nyilvánosságát is megteremthessük.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai