Készült: 2024.09.19.22:25:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

36. ülésnap (2018.10.31.), 42. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:45


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Sajnálatos módon a törvényjavaslat nem éri el azokat a célokat, amelyeket benyújtóik kitűztek maguk elé. Az a helyzet ugyanis, hogy először a legegyszerűbb problémával kezdjem, hogy ez a törvényjavaslat nem hoz létre egységes oktatási nyilvántartási rendszert, hiszen önök meglehetősen szerencsétlen módon elválasztották egymástól az oktatás különböző területeit. Nem egy minisztériumban van a szakképzés és a felnőttoktatás, illetve a közoktatás és a felsőoktatás. Ennek következtében ez a javaslat csak a köznevelési törvényből szereli ki az ottani paragrafusokat, de nem oldja meg ugyanezt a problémát a szakképzés és a felnőttképzés területén, ami teljesen nyilvánvaló módon azzal jár, hogy továbbra is fennmarad az a helyzet, amelyikben külön nyilvántartások és külön adatok lesznek. Pont azt a célt nem érjük el, amit képviselő asszony bölcsen emlegetett, hogy az élethosszig tartó tanulás nyomon követhető legyen.

Az is nehezen érthető, hogy ha már ez így van, akkor miért kell erre külön törvény. Ezt nem nagyon indokolja más, mint az, hogy ez a kormány hogyan tekint az oktatásra. Merthogy képviselő úr azt mondta, hogy októberben a fő feladat a statisztikák elkészítése volt. Amikor én tanítottam  az nem mostanában volt ugyan , a fő feladat a gyerekek tanítása volt októberben is, meg a többi hónapban is. Önök egy olyan oktatási rendszert teremtettek, amely nem a gyerekekről, nem a tanításról, nem a tanulásról szól, hanem az adminisztrációról és a bürokráciáról; arról, hogy hogyan tudják adminisztratív eszközökkel kézben tartani ezt a rendszert, egy központból irányítani és szabályozni.

Ez a törvényjavaslat ehhez teremt újabb adatokat, ehhez teszi lehetővé, hogy önök aztán az égadta világon mindent tudjanak. Ugyanis a nyilvántartások számát megemelik. Most már tényleg minden adatot nyilvántartanak a pedagógusok lábméretétől a harmadikos történelemjegyekig. Az égadta világon semmi értelme nincs, hogy ezeket központi nyilvántartásokban kezeljék. Ezek nem szükséges az oktatás működéséhez, ezek ahhoz szükségesek, hogy önök kontrollálni tudják ezt a rendszert, hogy minden elemében a saját bürokratikus elképzeléseiket tudják érvényesíteni. Erre mondtak képviselőtársaim példát.

Ugyanakkor ráadásul az az érv sem érvényes, amit önök mondanak, hogy itt a GDPR szabályainak próbálnak megfelelni. Meggyőződésem, hogy ez a szabályozás nem felel meg a GDPR-nak. Többek között ellenőrizhetetlenül áramlanak az adatok más szervezetekhez, ez a 6. §-ból teljesen világosan látszik. A kormányhivatalok a 7. § (3) bekezdése szerint korlátlan betekintést kapnak az adatokba anélkül egyébként, hogy indokolt lenne az adatkezelés. A hallgatói adatokat szintén szinte korlátlanul továbbítják a 7. § (20)-(23) bekezdése alapján.

Nincs rendelkezés arra nézve, hogy az érintettek megtekinthetik-e a saját adataikat, illetve hogy kérhetik azok helyesbítését, törlését. Ez alapvető GDPR-szabály. Hasonlóképpen nincs rendelkezés arra sem, hogy a különböző hatóságok meddig tárolhatják és kezelhetik a részükre megküldött tanulói, hallgatói, szülői adatokat.

Összességében tehát ez a javaslat nem az adatbiztonsághoz vagy az adatok átlátható kezeléséhez járul hozzá. Éppen ellenkezőleg, azt a célt szolgálja, hogy önök szinte korlátlan mennyiségű adattal rendelkezzenek, és ezt szinte ellenőrzés nélkül adhassák át és használhassák fel.

Hozzá kell tennünk azt is, hogy rendkívül gyengék az egyéb garanciális szabályok is, tehát arra sincsenek egyértelmű szabályok, hogy az oktatási hivatal által kezelt, most már rengeteg adatot milyen módon lehet megfelelően ellenőrizni, megismerni. Nincs független testület, amely ellenőrizné, hogy itt mi történik. És mi magunk is erősen hiányoljuk azt, amit Molnár képviselő úr említett, hogy elfelejtette az előterjesztő mellékelni az Adatvédelmi Hatóság részletes szakmai véleményét, amely eligazítással szolgálna számunkra arról, hogy az Adatvédelmi Hatóságnak mi a véleménye. El kell hinnünk hozomra azt, hogy ott minden rendben volt, vagy akár egyáltalán megtörtént ez az egyeztetés.

Végül, tisztelt államtitkár úr, óhatatlanul mosolyt csalt az arcomra, amikor azt mondta, hogy itt azért van szükség erre a rengeteg adatra és számra, hogy majd ez jól megalapozza az önök szakmapolitikai döntéseit.

Ajánlom figyelmébe miniszterelnök úr iránymutatását, ami az új köznevelési törvény kapcsán hangzott el még 2012-ben, ha jól emlékszem. Akkor Pokorni Zoltán képviselőtársuk, akkori képviselőtársuk megpróbált statisztikai adatokat felhozni annak alátámasztására, hogy miért elhibázott alapvetően ez a köznevelési koncepció, és a hírek szerint miniszterelnök úr azt mondta neki, hogy Zoli, mondhatod a számokat, de én jobban tudom.

Az önök oktatásirányítása fütyül mindenféle adatra, a jelenleg elérhető adatokra és a nemzetközi adatokra is, a saját intézményeik által előállított adatokra is. Erőből irányítják az oktatást, erőből szervezik át az oktatást. Szó nincs itt megalapozott szakmapolitikai döntésekről, erre önöknek sem igényük, sem képességük nincs.

Összefoglalva azt tudom tehát mondani, hogy ez a törvényjavaslat egyrészt felesleges, másrészt pedig, ami benne van, az adatvédelmi szempontból káros. Az oktatásnak, a pedagógusoknak, a tanulóknak, a hallgatóknak nem használ, hanem árt. Foglalkozzanak kicsit többet az oktatással és kicsit kevesebbet az adminisztrációval! Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai