Készült: 2024.09.24.06:04:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

48. ülésnap (2010.11.17.), 232. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:38


Felszólalások:  Előző  232  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Egy rövid megjegyzésem hadd legyen a kutatásfinanszírozással kapcsolatban, amit azt gondolom, büszkén mondhatunk, hogy az egyik legsikeresebb területe az elmúlt időszaknak az agrárinnováció és -kutatás volt, és nagyon sajnálnánk, ha ez a dolog megakadna, mert azért rengeteg terület van még, ahol komoly lehetőségeink lennének, főleg a megújuló energiahordozók következő generációs dolgai, amelyek, azt gondolom, hogy a 2020-as vállalásokhoz elengedhetetlenek.

Tehát én is azt kérem, hogy az elosztás módszerét kellene átgondolni, hogy azért ez a terület ne kerüljön ki belőle, mert ehhez mindenképpen technológiai fejlesztés kell, tehát anélkül ez nem fog menni.

Tegnap elég részletesen elmondtam, hogy hol látom én a Vidékfejlesztési Minisztérium költségvetésében a legnagyobb hiátust. Ez a nemzeti támogatások sor, de ezt most nem részletezném újra. Egy a lényeg, hogy ott 7,5 milliárd forint lyuk van. Az mindenképpen kell ahhoz, hogy legalább a tavalyi szintű támogatásokat, elsősorban az állattenyésztő ágazatok megkapják; ezt nyilván majd módosító javaslattal is megpróbáljuk majd orvosolni.

Amit én nagyobb, szintén elég nagy problémának látok, hogy nem olyan régen volt a Felsőházi teremben egy erdészeti nyílt nap, ahol köztársasági elnök úr, miniszterelnök-helyettes úr jelenlétében a kormánypárt képviselői mindent megígértek az erdészeknek, és az erdészek ennek fejében azt ígérték, hogy nyilván aktív szereplők lesznek a vidéki foglalkoztatás bővítésében, a modernizációban, a fejlesztésben, s a többiben.

Itt egyetlenegy probléma lesz, ahogy én látom, hogy az ígéretek ellenére nem igazán kerültek oda megfelelő források, és ami a legnagyobb problémája lesz, főleg a magán-erdőtulajdonosoknak, az az, hogy az a kvázi falugazdász-hálózatuk, amit tanácsadó hálózatnak hívnak, nem kapta meg azt a szükséges forrást, ami ahhoz kellene, hogy egyáltalán azokon a most induló európai uniós pályázatokon, amiből részben erdőtelepítések, részben pedig -felújítások, -ápolások következhetnének be, ezeknek nem lesz szakmai felügyelete, és ez nagyon nagy hiba lesz, mert sokan nem fognak tudni pályázni, pontosan ennek hiányában, hiszen ezek nagyon kényes és szakmailag nagyon kiemelt területek.

Ennek az lesz a következménye, hogy amit bevállalt az erdész szakma, azt a néhány tízezer fő aktív foglalkoztatását, részben közmunkán keresztül, részben pedig nyilván ezeknek a projekteknek a mentén, ez biztosan nem lesz meg. Tehát innentől kezdve az, amiről itt hallottunk, hogy a foglalkoztatás bővítése a legfontosabb, ezen az ágon biztos, hogy elmarad. Tehát azt hiszem, hogy ezt a néhány százmillió forintot, ami ennek a hálózatnak a működtetéséhez kell, valahonnan mindenképpen meg kell oldani.

Általában nemcsak az a probléma egy költségvetésben, hogy ha a támogatási előirányzat csökken, hanem ha a hatóságokról van szó, akkor az is probléma, ha a bevételi előirányzat növekszik. Azt látjuk, hogy a szakigazgatási hivatalnál, ami majd persze bekerül ebbe az új kormányhivatalba, csökkennek a lehetőségek, és a csökkenő lehetőséget is úgy érik el, hogy nagyjából 1-1,5 milliárd forinttal megnövelik a bevételi előirányzatot. Ennek egyenes következménye lesz a büntetések növekedése, hiszen máshonnan ezeket a forrásokat nem fogja tudni beszedni.

Ez persze, ha rossz minőségű élelmiszerek után lesz, akkor az rendben van, de azért tegyük a szívünkre a kezünket, általában a hatóság hajlamosabb a kisebb ellenállás irányába menni, és mondjuk, az egyszerűbb termelői kört meg a kisebb termelői kört sarcolni, aki könnyebben elérhető. Ezt eddig is láttuk és ezután is. Tehát azt nem tartom szerencsésnek, hogy plusz bevételi előirányzatot írunk elő ennek a hivatalnak, mert ennek büntetés lesz a vége.

Elég érdekesnek tűnik a Nemzeti Földalap külön fejezetben való támogatási sora. Ami a legérdekesebb számomra, hogy elég nagy támogatottsággal sikerült elfogadni az NFA-törvényt, amivel mi is egyetértettünk, hogy igenis, legyen ez a minisztérium felügyelete alatt, és aktívabb szereplője legyen a magyar földpiacnak. Ezzel kapcsolatban majd adunk is be a héten egy törvénymódosítást, hogy ne csak úgy legyen aktív szereplője az állami földeknél, hanem akár a magánföldek bérleti díjánál is. De ehhez az kell, hogy ha kell, akkor tudjon földet vásárolni, hiszen az állam első helyre került.

Az a vicc az egészben, hogy 2000 hektárnyi földvásárláshoz kapott állami finanszírozást az NFA. Ha csak az állami területeket nézem, ami nagyjából 1 millió hektár, de ha a teljes magyarországi földterületet, ami több mint 5 millió hektár, akkor azt gondolom, hogy 2000 hektárnyi forrással érdemben a földpiacot befolyásolni biztosan nem tudja. Tehát ha ezt komolyan gondoljuk, hogy a spekuláció ellen védjen az NFA-nak ez a hatósági jogköre, kvázi hatósági jogköre, hogy elővásárlóként belépjen, akkor ezen változtatni kellene. Ez főleg akkor lesz nagyon izgalmas, ha a nagy optimizmus ellenére a moratóriummeghosszabbítás nem sikerülne.

Amit én még nagyon nagy problémának látok, az általában előírás a kormányzati szerveknél, az 5 százalékos létszámleépítés. Itt a minisztériumnak a személyi kiadási sora lényegesen nagyobb csökkenést takar. Én azt is tudom, hogy nyilván ha megszüntetjük a tizenharmadik havi fizetéseket, nem emelünk bért és lecsökkentjük a kafetériát, akkor ez is belejátszik ebbe a csökkentésbe. De én akkor is túlzásnak tartom ezt a csökkentést.

A másik probléma az, hogy eddig minden egyes kormányzati ciklusban, amikor létszámkorrekció volt vagy kvázi létszámleépítés a közszférában, akkor a minisztériumok ennek az egyszeri ellentételezését megkapták. Ez azt jelenti, hogy ugyan most van egy törvény, hogy két hónap végkielégítéssel minden indoklás nélkül bárkit el lehet küldeni, de ennek akkor is van egyszeri költsége a minisztériumok esetén. Ha én ezt is beleszámolom, akkor a minisztériumnak nem 5, hanem legalább 10 százalékos létszámleépítést kellene csinálni. Én pedig úgy gondolom, hogy az annak idején 900 fős minisztériumból már egyszer mi csináltunk 334 fős minisztériumot, ha itt még további 40-50 főnek az elküldése lesz, akkor az az érdemi munka rovására fog menni, és a jogalkotáson, a jogszabályalkotáson nagyon meg fog látszani. Tehát én ettől óva inteném a kormányt, hogy ilyet csináljon.

Van három-négy pozitív eleme is ennek a költségvetésnek, és azt gondolom, hogy erről is kell beszélni. Amit nagyon pozitívnak látok, az iskolai gyümölcsprogram megduplázása. Ez nagyon könnyen kivitelezhető lesz, hiszen a felső tagozatra is ki lehet terjeszteni, a logisztikája rendben van. Ugyancsak megduplázásra került az "Igyál tejet!" program, itt viszont a logisztikával már probléma van. Ha nem lesz valamilyen egyszerűsítés, hogy a helyi termelői tej is bekerülhessen, vagy automata, vagy pedig valamilyen egyszerű pasztőrözött formában az iskolákba, akkor várhatóan a kistelepülések ebből, ahogy eddig is kimaradtak, mert nem tudták logisztikailag megoldani ennek a kiszállítását, ezután is ki fognak maradni.

(17.50)

Tehát magyarul, nem elég a forrás biztosítása, a logisztikai hátterét is ehhez a pluszforráshoz kell igazítani.

Én azt gondolom, hogy nagyjából elmondtunk mindent erről a költségvetésről. Azzal pedig egyetértek, hogy a vidéknek több pénz kell, nyilván az ésszerűség határai között. De ezekre, amiket elmondtam, arra kérem a kormány tagjait, majd legyenek figyelemmel.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  232  Következő    Ülésnap adatai