Készült: 2024.05.24.11:49:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

270. ülésnap (2013.04.22.), 14. felszólalás
Felszólaló Dr. Cséfalvay Zoltán
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:04


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CSÉFALVAY ZOLTÁN nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Amilyen adatokat említett, azokat, úgy gondolom, hogy célszerű mindenképpen összetetten nézni. Ön is említette a demográfiát; nyilvánvalóan a demográfiának is jelentős szerepe van abban, hogy mennyien jelentkeznek a felsőoktatásba.

Ha megengedi, akkor egy kicsit távolabbról közelítenék. Azt hiszem, közel három héttel ezelőtt Obama elnök tartott egy State of the Union-beszédet, ahol szó szerint a Siemens egyik elnökének a szavait idézte, aki arra buzdítja egyébként az Egyesült Államok elnökét, hogy sokkal inkább gyakorlati jellegű oktatás felé kellene elmozdítani az Egyesült Államok jó oktatási rendszerét. Mindannyian tudjuk, hogy az Egyesült Államokban van egy nagyon jó felsőoktatás, ami világszintű - egy bizonyos krémje -, utána pedig az van, amit egyébként a magyar állampolgár is tapasztal, ha Amerikába megy, vagy ha amerikai filmeket néz. Amit ő itt javasol, az az, hogy legyen gyakorlati jellegű oktatás is, legyen olyan oktatási pálya, és legyen olyan pálya is a fiatalok előtt, ami egyébként lehetővé teszi az iparban való elhelyezkedést.

Ha szabad, akkor hadd idézzek még egy politikust. Tony Blair kérdezte egyszer Merkel kancellár asszonytól, hogy miért megy olyan jól a német gazdaság, mire azt válaszolta, hogy azért, mert mi gyártunk valamit, mi előállítunk valamit. Nos, ez is nagyon fontos. Hozzátenném tehát, hogy amikor arról beszélünk, hogy a felsőoktatásban milyen létszámban jelentkeznek, amikor arról beszélünk, hogy a felsőoktatás legyen nyitott, amikor arról beszélünk, hogy a felsőoktatásnak legyen nagyon fontos minőségi krémje, akkor ne felejtsük el, hogy legalább annyira fontos az ország gazdasága szempontjából, és legalább annyira fontos a gazdasági növekedés szempontjából, hogy legyen olyan iskolarendszer, és legyen meg a másik ága is, amelyik a gyakorlati jellegű szakképzést erősíti. Nagyon emlékszem, hogy amikor itt a duális szakképzés és a hozzá kapcsolódó törvények vitája volt, akkor önök mélységesen ellenezték ezt.

Hadd idézzek még egy adatot! Bajorországban a fiatalok munkanélküliségi aránya 3 százalék alatt van, és azért van 3 százalék alatt - gyakorlatilag fiatalmunkaerő-hiány van -, merthogy ott úgy alakították ki a rendszert, hogy valóban megnyílnak az utak az egyetemek felé. Ebben mindenképpen egyetértünk; de a másik oldal is legalább ennyire fontos: vannak pályák, lehetőségek a szakképzésben, és itt el is tudnak helyezkedni az iparban, sőt az ipar várja is, hogy ott elhelyezkedés legyen, és hogy ott minél több munkaerőt tudjanak foglalkoztatni.

Azt javaslom tehát, hogy amennyiben az oktatásról beszélünk, nem elegendő csupán a felsőoktatást nézni, nem elegendő azt nézni, hogy hányan jelentkeznek. Olyan oktatási rendszerre van Magyarországon szükség, ahol a felsőoktatásban egyébként szerintem legyen egy nagyon-nagyon magas színvonalú, világszínvonalú krém is nyilvánvalóan, és teremtsük meg - és ezen az úton járunk - annak a lehetőségét is, hogy a fiatalok, amennyiben úgy gondolják, a szakképzés terén is megtalálják a lehetőséget. Az itt lévő magyar ipar, amely egyre szélesedik, és a beruházások is ezt jelzik, megfelelő igényt is támasztanak erre, tehát vele párhuzamosan legalább ilyen fontos a duális szakképzésnek az erősítése is. Ezzel is foglalkozott a kormány, és ahogy említettem, önök mélységesen ellenezték ezt. Az oktatás ügyét a gazdaság szempontjából egészében célszerű nézni, és azt javaslom, hogy mind a két oldalát vegyük figyelembe.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai