Készült: 2024.04.26.08:20:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

42. ülésnap (1998.12.14.),  9-13. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 4:46


Felszólalások:   5-9   9-13   13-17      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Csáky András frakcióvezető-helyettes úr, Magyar Demokrata Fórum. Megadom a szót.

 

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A Kárpát-medencében megszokott módon az idei évben is november végén, december elején hóesés kíséretében beköszöntött a tél. Az is megszokott már, hogy ez az illetékeseket váratlanul éri, és rövidebb-hosszabb ideig fennakadás tapasztalható a közlekedésben. Előbb-utóbb azonban mindig megoldódik a probléma, ha máskor nem, tavaszi olvadáskor.

Az elmúlt hét végén választókörzetem egyik települését, Mikebudát látogattam meg. Az Albertirsától néhány kilométerre fekvő falu megközelítése máskor csupán öt percet vesz igénybe, most azonban háromnegyed óránál is tovább tartott a menetidő, hisz tükörsima jégen lehetett csak autózni. Az utak karbantartását végző közútkezelő közhasznú társaság illetékes vezetőjét haladéktalanul megkerestem ez ügyben, hisz sürgős egészségügyi vagy katasztrófaelhárítási beavatkozás szükségessége esetén kellő időben jóformán megközelíthetetlen a település.

Tájékoztatása szerint a közúti törvény végrehajtási utasítása, valamint az országos közútkezelési szabályzat alapján az Útügyi Koordinációs Igazgatóság az Útalap bevételének terhére rendeli meg a különböző karbantartási, hóeltakarítási, síkosságmentesítési szolgáltatásokat. A szolgáltatások minőségét az adott úton áthaladó forgalom nagyságának alapján határozzák meg. A szabályzat nincs figyelemmel arra, hogy a települést egy úton vagy esetleg több úton lehet-e megközelíteni, habár ennek kisebb települések esetében jelen szabályozási formában nincs jelentősége.

Az országban számtalan olyan település van, melyet csupán egyetlen és az esetek túlnyomó többségében alacsony forgalmú közúton lehet megközelíteni. Vélhetőleg nem csekély azon települések száma sem, ahová több út vezet, de ezek mindegyikén igen csekély forgalom bonyolódik, azaz nem éri el a 2000 egység jármű/napot. Az ezen településen lakó emberek - megítélésem szerint több százezer vagy millió honfitársunkról lehet szó, tehát az itt lakók -, mivel lakóhelyüket csupán úgynevezett alsóbbrendű úton lehet megközelíteni, joggal érezhetik ilyen alkalmakkor magukat alsóbbrendű állampolgároknak, holott ők is ugyanúgy hozzájárulnak az Útalap bevételeihez, mint a főutak és a nagy forgalmú utak mentén lakók.

Kérem az illetékeseket, tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy ez a hátrányos megkülönböztetés mihamarabb megszűnjön. Köszönöm szépen a szót. (Taps az MDF padsoraiból.)

 

ELNÖK: A kormány nevében Manninger Jenő államtitkár úr kíván válaszolni az elhangzottakra.

 

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az elmúlt időszakban valóban komoly gondokat jelentett a téli időjárás, és komoly közlekedési problémákkal kellett szembenézni mind a nagyvárosok, mind pedig országszerte a települések lakosainak. A közúthálózat üzemeltetését és a téli üzemeltetés szolgáltatási színvonalát a '98 március havában érvénybe lépett országos közutak kezelői szabályzata határozza meg, eszerint történik a védekezés. Az anyagi és az emberi erőforrásokra való tekintettel a védekezés több osztályba van sorolva.

A képviselő úr által említett út valóban az alsóbb osztályba sorolt utak közé tartozik, így itt az előírások szerint csak az úgynevezett veszélyes helyeken kell szórni. Tájékoztatásul elmondom a képviselő úrnak és a tisztelt Háznak, hogy a téli üzemeltetés országos szinten évi 2 milliárd forintba kerül, és ha a kis forgalmú utakat is ugyanolyan szinten bevonnánk a szigorúbb védekezésbe, az plusz 1 milliárd forintot igényelne. Mindezek ellenére, a képviselő úr javaslatának megfelelően legalább a hivatalos autóbuszjáratokkal rendelkező települések, kistelepülések országos közútjainak a magasabb védekezési fokozatba való besorolását megvizsgáljuk, függetlenül a forgalom nagyságától, remélve azt, hogy így rendkívüli esetekben mindenképpen eljuthatnak a szükséges helyekre.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF padsoraiból.)

 

ELNÖK: Ugyancsak napirend előtti felszólalásra jelentkezett Pető Iván frakcióvezető-helyettes úr, Szabad Demokraták Szövetsége.

 




Felszólalások:   5-9   9-13   13-17      Ülésnap adatai