Készült: 2024.09.22.21:33:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

52. ülésnap (2003.02.25.),  11-14. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:38


Felszólalások:   9-10   11-14   15-103      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt frakcióvezető-helyettes úr, elfogadom. Megkérem a tisztelt parlamenti képviselőket és a jelen lévő vendégeket, hogy egyperces néma felállással emlékezzünk. (A jelenlévők egyperces néma felállással emlékeznek a kommunizmus áldozataira.) Köszönöm szépen.

Kérdezem, a kormány nevében kíván-e valaki megszólalni. (Nincs jelentkező.) Úgy látom, senki, köszönöm.

Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Demeter Ervin frakcióvezető-helyettes úr, a Fidesz-képviselőcsoportból, "A nagy adatlopás" címmel. Parancsoljon, öné a szó, frakcióvezető-helyettes úr.

 

 

(9.30)

 

DEMETER ERVIN (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mind a mai napig nem született elfogadható magyarázat arra, hogy miért vonták ki az APEH informatikai rendszere alól több millió magyar adófizető, sok százezer gazdasági vállalkozás, valamint a teljes magyar államigazgatás adótitkot képező adatait. Csak emlékeztetőül néhány mondatban:

Nem sokkal a kormányváltás után az APEH új elnöke - gyökeresen szakítva elődjének biztonsági szempontokat figyelembe vevő gyakorlatával - egy külső, komoly referenciákkal nem rendelkező céget bízott meg az APEH informatikai rendszerének vizsgálatával, és azzal, hogy az úgymond, nemzetközi sztenderdek alapján auditálja az addigi vizsgálatok szakszerűségét. Ennek a cégnek a munkatársai az APEH árulkodó közleménye szerint "Munkájuk kapcsán megismerhettek adótitkot, és betekintést kaphattak az adóhivatal informatikai rendszerének működésébe. Ez utóbbi az érvényes törvények értelmében titkot képez." - mondja az APEH közleménye.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Fogalmazzunk pontosan: államtitkot képez. Igen, a magyar törvények szerint az adóhivatal informatikai rendszere államtitok, így szigorú védelem alatt áll. A nemzetbiztonsági törvény előírásai szerint az államtitkot megismerő személyeknek nemzetbiztonsági átvilágításon kell átesniük. Ez itt nem történt meg, így a külső cég máig ismeretlen munkatársai nemcsak indokolatlanul, hanem illetéktelenül és törvénytelenül jutottak államtitkok birtokába.

Nem sokkal ezt követően a pénzügyminiszter utasítására az APEH elnöke lemásolta, mágneslemezekre, úgymond, kimentette, és egy helyre összegyűjtötte az adóhivatal teljes - hangsúlyozni kívánom: a teljes - adatállományát. Ezzel a lépésével az elnök az adatokat kivonta az informatikai rendszer szigorú ellenőrzése alól, így megteremtette a lehetőségét annak, hogy az adatok minden kontroll nélkül megismerhetők legyenek.

Ezt a nagy adatlopást hosszú csend követte. A botrány kirobbanását követően a pénzügyminiszter gyanúsan hallgatott, az APEH-elnök pedig válasznak szánt csetlés-botlásaival csak további ellentmondásokba keveredett. Az érdemi válaszok helyett a következő magyarázkodást kaptuk, íme: az APEH adatállományát naponta lementik biztonsági céllal, tehát ez a bizonyos adatállomány semmi rendkívülit nem tartalmaz ahhoz képest, amit egyébként a napi mentések is tartalmaznak - mondta Király László György A Hét műsorában. De nézzük tovább! A kormányváltáskor érvényes állapotot kívánták megőrizni, ez egy normális átadás-átvételi procedúra része - mondta László Csaba a parlamentben egy interpellációra adott válaszban. Király László György a Magyar Hírlapban úgy nyilatkozott, hogy az adathalmaz az épületet nem hagyta el.

Nos, tisztelt képviselőtársaim, ezek a magyarázkodások igazán jellemzőek a szocialista kormányra: jól hangzanak, de az ellenkezőjük igaz. Nézzük sorban őket!

Az adatok kimentése augusztus 8-ától augusztus 22-éig, tehát két hétig tartott, ezért nem tekinthető napi rutinmunkának. Az adatokat a 19 megyeszékhelyről és a fővárosi igazgatóságokról, a napi mentések gyakorlatától teljesen eltérően elhozták, egy helyen összesítették. Tehát a kimásolt adatok az adóhivatalok épületeit - ahol, megjegyzem, egyébként a rendeltetésszerű használatuk miatt a tárolásuk indokolt - elhagyták. Az átadás-átvételre az átvevő mulasztása miatt nem került sor. A kormányváltáskori állapotot 2002. augusztus 8-án nem lehetett rögzíteni.

Az érdemi válaszok elmaradása erősíti a kételyeinket, és így továbbra sem tudhatjuk, miért másolták le és emelték ki több millió magyar állampolgár, több százezer gazdasági vállalkozás, valamint a teljes államigazgatás adatállományát az APEH informatikai rendszerének szigorú ellenőrzése alól. Hány szervezet esetében történt hasonló adatmásolás? Miért adott erre utasítást a kormány? Az APEH rendszerének ellenőrzését miért nem a biztonsági védelemért felelős Nemzetbiztonsági Hivatal végezte el?

Tisztelt Ház! A kérdések folytathatók, a válaszok azonban nem maradhatnak el, különösen akkor, amikor az adatok kimentését elrendelő kormány vezetője egy volt szigorúan titkos tiszt, és a kormánytöbbséget egy olyan párt adja, amelyik már készített illegális adatbázist (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és annak megsemmisítésére őket kötelezték.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Éppen ezért támogatunk minden olyan kezdeményezést, ami az igazság kiderítését szolgálja. Mi magunk minden törvényes eszközzel azon leszünk, hogy kiderüljön, mi történt.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki képviselők padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető-helyettes úr. Kérdezem, a kormány nevében kíván-e valaki válaszolni - igen.

Megadom a szót Burány Sándor pénzügyminisztériumi államtitkár úrnak, ötperces időkeretben. Parancsoljon, öné a szó, államtitkár úr.

 

BURÁNY SÁNDOR pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Én már azzal is beérném, ha Demeter képviselő úr mai napirend előtti hozzászólásában igazakat állított volna. Ellentétben ugyanis az ő állításaival, nem vonták ki az APEH informatikai rendszeréből az adatokat; ellentétben az ő állításaival, nem képeznek államtitkokat azok az adatok, amelyekhez egy külső auditor cég egy külön célvizsgálat keretében hozzájuthatott.

Annak örülök, hogy bizonyos fejlődés van már az ellenzéki képviselők gondolkodásában, legalább most már nem állítják azt, amit kezdetben állítottak, nevezetesen azt, hogy egy külső cég az APEH teljes információs bázisához hozzájuthatott volna.

Akkor most beszéljünk az igazságról és a tényekről, tisztelt képviselőtársaim! Az igazság az, hogy pénzügyminiszter úr - egy kormánydöntésnek megfelelően - a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozó intézmények vezetőit felszólította, hogy a május 27-ei kormányváltásnak megfelelő adatbázist mentsék le. Ezt az átadás-átvétel procedúrája indokolta. Különösen indokolt egyébként egy ilyen adatmentés és archiválás annál az adóhatóságnál, ahol korábban Simicska Lajos elnök volt; az a Simicska Lajos, aki korábban a Fidesz legfontosabb gazdasági, időnként kétes gazdasági ügyeit intézte, és akinek a tevékenysége alatt az APEH számos olyan hírbe keveredett, hogy az APEH adatállománya egyrészt nincs biztonságban, egyrészt nem sértetlen, másrészt az APEH tevékenysége időnként mintha különböző politikai célokat szolgált volna. Ilyen híresztelések és vádak voltak, és ezek egy jó része a sajtóban megjelent, anélkül, hogy az előző kormány ezeket érdemben cáfolni tudta volna. Különösen indokolt, hogy az APEH-nél készüljön el egy olyan archívum, amely a kormányváltást követően pontosan rögzíti, mi az a kiindulópont, amely akár magyarázatot is adhat korábbi vélelmekre, de mindenképpen elejét tudja venni jövőbeni kételyeknek.

Nos, az APEH esetében ettől azért kellett eltérni, mert a 27-ei állapot a levél kiadása időpontjában már nem volt helyreállítható. Tény ugyanis, hogy az APEH valóban naponta menti az adatokat, valamennyi APEH-igazgatóságon folyik ez a tevékenység. Ezeket az adatokat viszont egy bizonyos idő eltelte után törlik, folyamatosan frissítik, felülírják. Ezért az úgynevezett rutinszerű menettől ennek a körlevélnek a szellemében csak annyiban tértünk most el, hogy egy bizonyos időpontra vonatkozó - és éppen azért, mert valamennyi APEH-irodára kiterjedt, egy-két hétig tartott ez a bizonyos mentés és archiválás - adatállomány rögzítésre került. Ezt senki nem vonta ki az APEH szigorú rendszere alól.

Jelenleg is az összegyűjtött adatállomány az APEH székházában található. Erről egyébként az Országgyűlés költségvetési bizottsága személyesen is meggyőződhetett. Sőt, az APEH-székházon belül szigorúbb szabályok vonatkoznak ennek az adatállománynak az őrzésére, mint bármely más elektronikus adatállományra, amely a különböző igazgatóságokon található. Megjegyzem, hogy egy olyan helyiségről van szó, amely helyiség annyira védett, hogy ott az adatok akár szabad polcon is tárolhatóak lennének. Ennek a rendszernek a paramétereibe, ha megengedi, képviselő úr, most nem mennék bele; elégedjünk meg annyival, hogy a költségvetési bizottság tagjai ennek a rendszernek a lényegével megismerkedhettek.

Ettől teljesen külön ügy az, hogy az úgynevezett hosszú bájtok éjszakája ügyében belső célvizsgálat indult az APEH-nél annak kiderítésére, valóban igaz-e az az állítás, hogy Simicska Lajos idején bizonyos adatállományt töröltek bizonyos APEH-intézményekben. Annak érdekében, hogy ennek a vizsgálatnak a végeredménye minden kétséget kizáró legyen, a vizsgálat hitelesítésével bíztak meg egy külső céget. Ez a külső cég viszont nem férhetett hozzá az APEH teljes informatikai rendszeréhez. Képviselő úr egyébként téved: az APEH informatikai rendszere nem képez államtitkot.

 

(9.40)

 

Az APEH informatikai rendszere és az adatállomány szolgálati titkot képez. Ilyenhez, egyes adózók adataihoz, ez a cég nem juthatott hozzá, de ilyen adatokkal megismerkedhetett. Nem másolhatta ki azokat, ebből következően nem is vihette magával az épületen kívülre. Ennek a cégnek - amelynek egyébként szigorú jogosítványai vannak - egyetlenegy dolga volt, amit el is végzett, az APEH belső célvizsgálatát, annak végeredményét hitelesítette.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   9-10   11-14   15-103      Ülésnap adatai