Készült: 2024.09.19.05:12:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (1999.10.21.), 262. felszólalás
Felszólaló Tóth István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:28


Felszólalások:  Előző  262  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Röviden rögtön reagálnék Fritz képviselőtársam hozzászólására, közvetlenül a bíróságokkal foglalkozó fejezetéhez, illetve ahhoz a néhány szavához, amely a tényszerűséget is mellőzi. Ugyanis a táblabíróságok témakörében felmérésre került, hogy hány ügy az, amely éves szinten a táblabíróságokra kerülne. Ez összesen egy táblabíróság ötven napi munkájára elegendő, tehát nem szükséges négy táblabíróság. Éppen ezért az állampolgárok adóforintjainak pazarlása lenne négy táblabíróság felállítása. Ez az egy bőségesen elegendő, amely a jövő évben a kormány programja, előterjesztése szerint megvalósulhat. Azonfelül a másik ok, amit a tisztelt ellenzéki képviselőtársak híreszteltek, hogy majd a Legfelsőbb Bíróság bírói pályázni fognak a táblabíróságokra. Tisztelt Képviselőtársaim! Egy darab legfelsőbb bíró sem pályázott a táblabíróságokra! Ennyit röviden.

A költségvetési vita e szakaszának a vége felé már jól kivehető, hogy ellenzéki képviselőtársaim zsigerből ellenzik, jó néhány sorát, megnevezését eltüntetnék. A polgári kormány kiszámítható, stabil politizálását jelenti ez a törvénytervezet, ugyanis a nyár elején elfogadott hároméves költségvetési irányelveket testesíti meg a 2000. évre. A folyamatok jól kitapinthatók, mind az infláció, mind pedig a GDP vonatkozásában.

Hangsúlyozni kell, hogy az infláció az utóbbi tíz évben nem volt egyszámjegyű, ebben az évben egyszámjegyűvé zsugorodott, és ezt a jelentős lépést a polgári kormány eredményeként kell elkönyvelni. Ugyanis másfél év után a gazdasági folyamatok már tükrözik a polgári kormány munkáját, a polgári kormány hozzáállását, és ennek már vajmi kevés köze van, tisztelt szocialista képviselőtársaim, az előző ciklushoz.

Ez a több kötetes költségvetési munka forintösszegekkel jeleníti meg a jövő év feladatait és tervezett fejlesztéseit. Prioritásokról, elsőbbségi célokról szokás beszélni, de én inkább máshogy fogalmaznék. A koalíciós kormánypártok megvalósítják a kormányprogramot, és ez tartalmazza a családok támogatását - azaz a gyed visszaállítását -, az agrár- és vidékfejlesztés markáns megjelenítését, a kis- és középvállalkozások fejlesztését és az otthonteremtést az új évezredben. Ezeket a fő célokat természetesen sokkal több pénzzel is el lehetne látni, de a központi költségvetés teherbíró képessége most ezt teszi lehetővé.

Az Állami Számvevőszék is teljesíthetőnek tartja ezt, de feszített költségvetésnek nevezi. Természetesen egy olyan ország, mint Magyarország, a világgazdaság mezején igen sok külső hatásnak van kitéve, és sok kiszámíthatatlan tényező befolyásolja a pénzügyi folyamatokat. De mindezek ellenére több forrást biztosítunk a kis- és középvállalkozások támogatására, illetve ebben az évben felkészülési támogatást kapnak az EU-csatlakozáshoz - több mint kétszeres összeggel.

Szintén jelentősen, több pénzzel és egész más struktúrában fog hozzá a kormányzat 2000-től az új lakáspolitika megvalósításához. A kamattámogatás visszaállításra kerül a hosszú lejáratú hitelek mellé, a gyerekszámhoz kötötten, piacsemlegesen, a kereskedelmi bankok felé, a jelzáloghitelezés kiterjesztése, megkönnyítése, jelzáloglevél bevezetése, amely lökést ad a programhoz.

Természetesen ezt is lehet kritizálni, ezt is lehetne jobban végrehajtani, ha több forrásunk lenne. De tisztelt szocialista képviselőtársaim, ellenzéki képviselőtársaim figyelmét föl kell hívni arra, hogy ez a kormány hozzáfog, nem úgy, mint az előző négy évben, hogy a négy év folyamán csak tanácskozik, és programokat talál ki írásos szinten. Ez a jövő évben januártól elkezdődik.

Tovább nem részletezem, mert fontosnak tartom elmondani, hogy a gyed visszaállítása egy olyan intézkedés, amely fogyó népességünk mellett előtérbe helyezi a gyermekvállalás megbecsülését, a családok elismerését. De ezt a tényt erősíti, hogy a jövedelemadó-rendszer gyermekkedvezmény-eleme jelentősen növekedik.

Szűkebb területem, a környezetvédelem területén is előrelépésről kell beszélnünk, ugyanis a majd 30 százalékos kiadási bővülés - pontosan 29,7 százalékos - sok fontos feladat megoldását teszi lehetővé. Igaz, hogy a szennyvízelvezetés, csatornázás, víztisztítás területén a lemaradásunk évtizedes, de ehhez is hozzáfogtunk. Természetesen a megvalósítását mi sem a jövő évre tervezzük, hanem a következő tíz évre, az EU-csatlakozás pénzeivel együtt. A múlt örökségét nem felemlítve, a feladatot megoldani akarjuk, és ebből a költségvetési üzenetből láthatóan el is kezdődik a megoldás.

A pénzügyi bővülés lehetővé teszi, hogy 177 fővel többen végezzék munkájukat 2000-ben a környezetvédelmi tárcánál. Azt hiszem, ez is komoly üzenet arra, hogy nemcsak forrás kerül oda, hanem létszám is, ahol a feladat növekszik, ahol a múlt szennyes örökségét el kell takarítani.

Az Oktatási Minisztérium közoktatási fejezete is a normatívák bővülését mutatja 15-20-21 százalékos értékkel. Ez mindenképpen olyan üzenet az oktatás felé, amely megszívlelendő, és nem a normatívák elértéktelenítése, infláció melletti helyben hagyása, hanem az infláción túli reálérték növelése történik.

Természetesen ez sem lehet elég ok ellenzéki képviselőtársaimnak, hogy támogassák a költségvetést, de tudnék én olyan példát mondani balliberális önkormányzatoknál, ahol az eddigi normatívát sem fordították az oktatásra, az eddigi összegeket sem adták a kollégiumnak és az iskolának. Meg is lehet nézni azt az önkormányzatot! Itt most meg kell hogy jegyezzem az elmúlt napok hisztériáját, amelyet önök gerjesztenek a címzett támogatás témakörében. Ez igencsak fölösleges bajkeverés, ugyanis a címzett támogatásról mindenki csak azt mondja, hogy nem kap az ellenzéki önkormányzat, de nem a mondat elejéről indítják.

 

(17.50)

A mondat eleje úgy kezdődik, hogy a címzett támogatás önrésszel valósulhat meg, és 200 millió fölötti összegnél, azaz azoknak az önkormányzatoknak, amelyeknél nincsenek programok, nincsenek tervek, nem is lehet címzett támogatásért indulniuk, sőt ismét csak olyan balliberális önkormányzatot tudok mondani, ahol a címzett támogatást januárban visszavonták, mert az önrészt másra akarja fordítani. A kórház-rekonstrukció első ütemét befejezte az önkormányzat, a sebészeti műtőblokkot megépítette a sebész országgyűlési képviselő kijárására, de a 175 éves épületek rekonstrukciójára már a címzett támogatást nem adta be, mert az önrészt nem teszi mögé. Azt kell mondanom, hogy az önrésszel szökőkutat, sétálóutcát és termálkutat épít ahelyett, hogy a 175 éves kórházat javítaná fel, valamint a 100 éves iskolaépületeket. Ez, kedves szocialista képviselőtársaim, egy balliberális önkormányzat, jelesül Kalocsa, hogy ne rébuszokban beszéljek. Meg is lehet nézni azokat az önkormányzati épületeket, ahonnan kimarad ez. Ennyit a címzett támogatásokról.

Éppen ezért azt tudom mondani, hogy a 2000. évi költségvetés mindenképpen olyan költségvetés, amely a jövő évezred költségvetése, előremutató, a fejlődést lehetővé tevő költségvetés. Kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák.

Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  262  Következő    Ülésnap adatai