Készült: 2024.05.06.09:03:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

99. ülésnap (2019.12.02.), 408. felszólalás
Felszólaló Schanda Tamás János
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 5:48


Felszólalások:  Előző  408  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Természetesen. Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Jelenlévők! Engedjék meg, hogy mindenekelőtt megköszönjem a vitában elhangzottakat, nemcsak a mostani vitában, hanem a korábbiakban is, hiszen ha jól értem és jól érzékelem, akkor azért nagyjából az általános vitát próbáljuk meg itt újra lefolytatni, hála istennek, rövidebben, mint korábban ezt tettük, ugyanakkor engedjék meg, hogy nagyon röviden reagáljak az elhangzottakra. Először is el kell hogy mondjam, hogy jelenleg is önkormányzati feladatról van szó, a főváros esetében egy kötelező feladatról, a többi települési önkormányzat esetében pedig egy önként vállalt feladatról. Ennek következtében a főváros számára évente biztosítunk 12 milliárd forintot, a települési önkormányzatok számára, akik önként vállalt feladatként látják el a helyi közlekedés biztosítását, pedig biztosítunk pályázati úton 2 milliárd forintnyi forrást, ami számukra elérhető.

Ezenkívül egyébként számtalan más fejlesztéssel is segítjük a fővárosi közlekedés fejlesztését. Elég csak itt arra gondolni, hogy a metrófelújításokra mekkora támogatást biztosít a kormány, és elég arra gondolni egyébként, hogy a képviselő úr, frakcióvezető úr által is említett kormányhatározat arról rendelkezik pont, hogy zöldbuszokra van szükség, és a zöldbuszok vásárlásához egyébként az állam a szükséges mértékű támogatást biztosítani fogja.

Az a helyzet tehát, és legyünk ebben egyértelműek, hogy valójában az önkormányzatok számára, és különösen a Fővárosi Önkormányzat számára ez nem jelent hátrányosabb szabályozást, csak egyértelműsíti a jelenleg is meglévő jogszabályi rendelkezéseket. És az pedig egy politikai szituáció és egy egyértelmű helyzet, hogy többször kinyilvánította már a kormány, hogy amit a fővárosnak eddig biztosított, azt ezt követően is biztosítani fogja, tehát bízhatunk abban, hogy ha a főváros korábbi vezetése meg tudta oldani a helyi közlekedést, akkor ezt követően is meg fogja tudni oldani a fővárosi közlekedést ugyanannyi forrásból, ugyanannyi támogatásból, ugyanolyan lehetőségekkel a főváros jelenlegi vezetése.

Itt engedjék meg, hogy éppen ezért is már visszautasítsam, hogy ez az önkormányzati választásokhoz köthető módosítás. Ez egy tisztázó jellegű javaslat, annak érdekében született, hogy pontosítsuk és tisztázzuk a törvény szövegét. Ugyanis az a helyzet, hogy a helyi adók felhasználása nem arra való, hogy azt bármire lehessen költeni, az önkormányzat feladataira lehet költeni a helyi adókat, és éppen ezért fontos azáltal is egyértelműsíteni a helyzetet, hogy elsődlegesen mire szükséges, mégpedig a különösen fontos közösségi közlekedés biztosítására szükséges ezeket a bevételeit az önkormányzatoknak költeniük.

Az a helyzet, itt frakcióvezető úrnak volt egy kérdése azzal kapcsolatban, hogy hogyan áll egy kormányhatározat végrehajtása. Engedelmével, azt kell hogy jelezzem, hogy a kormány adott több miniszterének egy feladatot, amely feladat határideje még nem járt le. Engedjék meg, hogy először a kormánynak számoljunk be a feladat elvégzéséről és azt követően a tisztelt Országgyűlésnek és a tisztelt képviselő úrnak.

Én bízom abban, hogy a kormányhatározat többi pontja az ön számára is megnyugtató, hiszen többek között ez szól az új buszstratégiáról és ez szól a „Nemzeti zöldbusz” mintaprogram megvalósításáról, illetve a hazai buszgyártás megerősítéséről, ami, azt gondolom, abban mindannyian egyetérthetünk, hogy különösen fontos dolog, hogy a hazai ipart, a hazai buszgyártó kapacitásokat tovább tudjuk erősíteni.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslatnak a helyi adókról szóló törvény módosítását érintő kérdésein kívül számtalan más egyéb része is van, ez csak egy elenyésző része volt a törvényjavaslatnak, még ha a legnagyobb vitát mind ma este is, mind egyébként a tárgyalás korábbi szakaszában is ez a passzus váltotta ki. Én bízom azért abban, hogy a tisztelt képviselő asszonyok és képviselő urak látják, hogy a törvényjavaslat alapvető célja mégiscsak az volt, hogy a közlekedés színvonalának emelését, fenntarthatóságának a biztosítását és ezáltal egyébként az ország versenyképességének erősítését és a magyar családok életminőségének javítását és biztonságának további javítását támogatni tudjuk.

Azt köszönöm, hogy elmondták a véleményüket, és részletesen megvizsgálták a törvényjavaslatot, és ha jól láttam, akkor a közlekedésszakmai részekhez igazából érdemi módosítók nem is születtek, tehát azt is mondhatjuk, hogy a törvényjavaslatban foglalt szakmai célokban túlnyomórészt egyetértünk, néhány apróbb ponton van közöttünk vita.

Én megköszönöm még egyszer, zárásként az elhangzott hozzászólásokat, és megkímélem magunkat attól, hogy részletesen ismertessem a törvényjavaslat további elemeit, és amennyiben elnök úr egyetért, akkor megköszönöm még egyszer a hozzászólásokat, és kérem a törvényjavaslat támogatását. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  408  Következő    Ülésnap adatai