Készült: 2024.05.07.02:32:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2011.11.17.), 302. felszólalás
Felszólaló Vágó Gábor (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:55


Felszólalások:  Előző  302  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VÁGÓ GÁBOR (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Talán a maratoni ülésben részt vevő képviselőtársak emlékeznek arra, hogy amikor megnyitottam itt az LMP-s felszólalási vitát, kiemeltem az igazságos Magyarország programját. Ez szorosan kapcsolódik a héten tárgyalt oktatási, köznevelési törvénytervezethez, hiszen amíg Hoffmann Rózsa hátrafelé néz, rossz Fidesz-struktúrákat akar ismét visszahozni, és forrást von ki az oktatásból, addig az LMP előrenéz, a XXI. század kihívásaira valóban érdemi választ adni képes embereket nevelő oktatási rendszert szeretnénk létrehozni.

Összességében az igazságos Magyarország programjában 75 módosító javaslat ment be LMP-s aláírásokkal. Rögtön az elején szeretném leszögezni, hogy a pluszkiadások forrását mindenütt megneveztük, az oktatásra szánt források nagy részének esetében történetesen egy ökoadó, a használatarányos útdíj az alapja a módosító javaslatainknak. Így javaslataink, ha megszavazná őket a Ház, dupla hasznot is hoznának. Az áruforgalom egy részének vasútra terelésével csökkenne a légszennyezés, hiszen azért érezzük itt mi mindannyian, akik itt vagyunk Budapesten, hogy eléggé szörnyű itt a szmoghelyzet. Általában már áprilisra átlépjük azt a határt, ami egy évben meg van adva kvótára. Most erre a szörnyű szmoghelyzetre jött rá az a radioaktív izotóp, ami valahogyan kijutott a levegőbe. Senki sem tudja, hogy hogyan, remélem, majd erre választ ad az illetékes kormányember, de az biztos, hogy ha a légszennyezettség csökken, akkor egészségesebbek vagyunk.

Tehát egészséges és jól művelt emberfőket szeretne egyszerre az LMP. Ennek célja az, hogy az ország kettészakadását megállítsuk, és a jövő nemzedékek minőségi oktatásával valódi esélyt tudjunk adni a felemelkedésre. Az igazságos Magyarország program a reményvesztettségből kínál kiutat. Ez az utolsó pillanat, hogy megteremtsük a társadalmi kohéziót, hogy ne engedjük se kettészakadni, se darabjaira hullani a társadalmat. Ehhez három ponton van szükség határozott és gyors cselekvésre. Az oktatásban, a terület- és vidékfejlesztésben és a foglalkoztatásban.

Előzzük meg a hátrányos helyzetű tanulók lemaradását, indítsuk el mi a pedagógus-életpályamodellt, és tartsuk nyitva a felsőoktatás kapuit. Támogassuk a forráshiányos vidéki önkormányzatokat a helyi közszolgáltatások fejlesztésében, vezessük vissza a tartós munkanélkülieket a nyílt munkaerőpiacra, és fejlesszük a kisgyermekkori ellátásokat.

Lássuk kicsit részletesebben, először is a pedagógusbér-emelést. A Fidesz csökkenti a pedagógusok bérét, ez tény, ezen most nincs mit vitázni, reálértékben tavaly egy átlagos pedagógus bére 10 százalékkal csökkent - ellenben az LMP növelné. A pedagógusbérek emelése ne késhet tovább. Az első félévben eddig példa nélküli, 10 százalékot meghaladó reáljövedelem-zuhanást szenvedtek el az oktatásban dolgozók. Az oktatási programunk egyik legfontosabb eleme a pedagóguspálya vonzerejének növelése, hogy ne éhbéréért dolgozzanak az óvónők, tanítók, tanárok, és a legtehetségesebb érettségizők válasszák majd ezt a pályát. Differenciált bérkiegészítést javaslunk. Azt javasoljuk, hogy ne csak beszéljen róla, de 2012. január 1-jétől vezesse be végre a kormány a pedagógus-életpályamodellt, illetve annak első elemeként a pályakezdő pedagógusok bérének emelését a várható infláció kétszeresével.

A tehetséges fiatalok számára vonzóvá kell tenni a pedagógusi pályát, a pályaválasztási döntések meghozatalakor pedig nemzetközi vizsgálatok szerint a kezdő fizetés mértékének igenis fontos szerepe van. Emellett minden oktatásban dolgozó számára biztosítani kell az idén elszenvedett reáljövedelem-csökkenés kompenzációját és ezen felül jövőre némi reáljövedelem-emelkedést is. Erre 25 milliárd forintot szánunk, amelynek fedezetét, mint fent már említettem, az ökológiai adóreform, a környezetszennyező tranzitforgalom, az országon áthaladó külföldi kamionok okozta környezeti és útkár kompenzálása teremti meg.

És mielőtt áttérnék a felsőoktatásra, röviden hadd említsek meg néhány további LMP-s módosító javaslatot, amelyek a közoktatás támogatását, azon belül is a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatását szolgálják. Ilyen volna a nagyobb iskolapszichológusi hálózat kiépítésére szánt összeg, a beilleszkedési, tanulási és magatartás-zavaros gyerekek utáni normatíva emelése - ezzel lehet az ő lemorzsolódásukat megelőzni, hiszen ma a tanárok nem tudnak mit kezdeni ezekkel a rosszcsontokkal, amennyiben nincsenek ott jól képzett pedagógusok, a jól képzett pedagógusok pedig odamennek, ahol jól fizető állás van -, az Útravaló-ösztöndíj keretösszegének duplájára emelése, a "Biztos kezdet" programra jutó pluszforrás, és végül, de nem utolsósorban a hátrányos helyzetűeket tanítók bérpótlékának jelentős megnövelése.

A felsőoktatásban egyszerre kell emelni a színvonalat és javítani a hozzáférést, növelni a keretszámokat. A magyar felsőoktatás a körülményekhez képest jól igazodik a munkaerőpiac elvárásaihoz, aminek ellenkezőjét sokszor hangoztatják, pedig ezt bizonyítják a diplomások körében mért alacsony munkanélküliségi számok is.

(18.30)

Az ökopolitika, a fenntarthatóság a felsőoktatás világát sem kerüli el. Szükség van a sikeres, de eddig kisszámú ökoegyetemi, öko-főiskolai modellkísérletek elterjedésének támogatására is. Támogatni kell, hogy a hallgatók ne csak szakterületük legújabb eredményeit ismerjék meg, hanem képesek legyenek felelősen, környezettudatosan, hosszú távon gondolkodni, később képesek legyenek mérlegelni szakmai és üzleti döntéseik hosszú távú társadalmi, környezeti hatásait is. Ugyanúgy támogatni kell, hogy az intézmények példát mutassanak a megújuló energiaforrások alkalmazása, az ökotudatos gazdálkodás és a társadalmi felelősségvállalás területén is. Például lehetne környezeti nevelés a környező iskolákban. A felsőoktatásban a hallgatói keretszámoknak a Széll Kálmán-tervben meghirdetett csökkenése, a költségtérítés megduplázása és az egyetemek számának felére csökkentése helyett a szegények és az alsó középosztály számára is biztosítani kell a bejutást. Ez a társadalmi mobilitás egyetlen útja.

Az LMP programja biztosítja a társadalmi felemelkedés esélyét. Vissza kell térnünk Magyarország korábbi vállalásához, amelytől az előző és a mostani kormány is visszalépett. Célunk, hogy a fiatalok körében a diplomások aránya elérje a 40 százalékot, ami a magas hozzáadott értéket előállító munkahelyek megteremtésének az előfeltétele. Elutasítjuk, hogy úgynevezett önköltségi díj címén bevezessék a tandíjat, hogy szűkítsék az államilag finanszírozott férőhelyek számát, akár általánosan, akár az úgynevezett humán területeken, mert ezzel százezrektől vennék el a társadalmi felemelkedés esélyét. A röghöz kötés kényszere helyett élhető országot és munkahelyeket akarunk itthon.

Ha már itt tartunk, az igazságos Magyarország megteremtésének egyik legfontosabb intézkedése a célzott járulékcsökkentés - amiről már többször beszéltem jómagam is ma itt a parlamenti vitában -, amellyel az alacsony végzettségű és/vagy a leghátrányosabb helyzetű térségekben, válságrégiókban élők foglalkoztatását tennénk olcsóbbá, kifizetődőbbé. Ezzel lehetne érdemben növelni a foglalkoztatást, csökkenteni a munkanélküliséget, nem pedig a Kossuth tér felújításával meg József Attila szobrának elmozdításával. (Taps az MSZP soraiban.)

Ha egy igazságosabb Magyarországot akarunk, nem feledkezhetünk el a kistelepülésekről, mint azt teszi sajnos az Orbán-kormány ahhoz képest, hogy a kampányban mennyit foglalkozott az ott élőkkel. A többség a bizottsági vitákban leszavazta azt a módosítónkat, amelyben 100 millió forint helyett 500 millió forintot adtunk volna a kisiskolák támogatására. Kérem, nehogy szándékosan félreértsék, nem a kisiskolák újranyitására adnánk pénzt, amivel Hoffmann Rózsa kampányol, hanem a jelenlegiek megtartására. Annak fényében, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium, illetve a Réthelyi Miklós és Hoffmann Rózsa által is jegyzett hatástanulmányban pont a kisiskolák bezárásáról van szó, valóban elgondolkodtató akár politikailag is önöknek, hogy támogassanak egy ilyen irányú indítványt.

Általában is fontos a kistelepülési, különösen a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben működő önkormányzatok támogatása. Most, amikor a centralizáció idejét éljük, fontos leszögeznünk, hogy ezeknek a településeknek, helyi közösségeknek kiemelt anyagi támogatás formájában is megnyilvánuló esélyt kell biztosítani a felemelkedésre. Ehhez növelnünk kell a nekik folyósított állami támogatást, hogy a felzárkózásukhoz, lakosságmegtartó erejük visszaszerzéséhez szükséges sajátos feladataikat elláthassák, és bármilyen, a helyben élők vagy az egész közösség életét segítő, a kilábolást előmozdító kezdeményezéssel maguk mögött hagyhassák az elmúlt huszonegy év terhes örökségét.

Holnap tárgyaljuk itt a tisztelt Házban az önkormányzati törvényt, amely véleményem szerint Magyarország területi kettészakadását nemhogy gyengíti, hanem éppen erősíteni fogja.

Ezekben a cudar időkben érdemes volna elgondolkozni még most, a költségvetés vitája során a sokszor önkormányzati képviselőként vagy polgármesterként is dolgozó fideszes képviselőtársaknak, hogy valójában az önkormányzatok kicsinálása vagy pedig az önkormányzatok támogatása, a helyben lévő döntések megerősítése a kormányzat célja.

Közösségépítésre, ifjúsági közösségi terekre nem szabad sajnálni a pénzt, különösen nem a környezetszennyező kamionok után beszedhető útdíjat. Az ifjúsági közösségi terek azok a közösségi programokat nyújtó helyek, amelyek valóban erősen tudnak közösséget képezni, ezáltal a fiatalok visszamennek. Mert nem azt kell megakadályozni, hogy a fiatalok elmenjenek a faluról és a kisvárosból tanulni, hanem azt kell elérni, hogy utána visszamenjenek, és ha ott egy jó, szerves közösség van, amit a kultúra, a barátság, a közösség ereje köt össze, akkor visszamennek vidékre, és a vidék népességmegtartó ereje növekedni fog. Ezért van szükség arra, hogy az ifjúsági közösségi tereket különösképpen a vidéki térségekben támogassa a kormányzat. Csak remélni tudom, hogy az önök soraiban ülő nagy számú polgármester végül támogatni fogja az önkormányzatoknak szánt pluszforrásokat, és nem a megszorításokra szavaz, hanem saját településének, az ott élőknek az érdekeit követi.

Az LMP egy igazságosabb Magyarországot építene, szakítva az átmenet zavaros huszonkét évének politikájával. Csatlakozzanak önök is! Mi a közszolgáltatásokban, iskolában, főiskolában, egyetemben, önkormányzatban és egészségügyben nem az átszervezésnek mondott megszorítás lehetőségét látjuk, hanem az ország jövőjének a zálogát. Mint azt már többször kifejtettem, egy jól képzett honpolgárokkal rendelkező nemzet, egy egészséges nemzet a valódi versenyképes ország alapja. Ha kiszolgáltatott munkaerőre épül az ország, soha nem lesz versenyképes. Fektessünk be a jövőbe, fektessünk be az oktatásba, fektessünk be az ifjúságba!

Köszönöm a szót. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  302  Következő    Ülésnap adatai