Felszólalás adatai
224. ülésnap (2009.09.28.), 268. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Katona Tamás |
Beosztás | pénzügyminisztériumi államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 4:11 |
Felszólalások: Előző 268 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A beterjesztett törvényjavaslat három törvényt kíván módosítani a nemzeti vámjogi jogalkotás keretében. Elsőként a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény módosítását említeném, amelynek alapvető indoka a jogharmonizációs kötelezettséggel összefüggő jogalkotás.
A közösségi vámjog egyik újítása, hogy a több tagállamra kiterjedő egységes engedélyezés az úgynevezett helyi vámeljárások engedélyezésére is alkalmazhatóvá válik. Helyi vámkezelés alkalmazásával a gazdálkodó a saját nyilvántartásaiba való bejegyzéssel maga végzi el a vámkezelést, majd a székhelye szerint illetékes vámhivatalhoz nyújtja be a vámáru-nyilatkozatát és a kísérő okmányokat. Ez független attól, hogy a gazdasági vámeljárás vagy szabad forgalomba bocsátás céljából behozott áru melyik tagállam területén érkezett az Unió vámterületére, illetve hol kerül felhasználásra. Ennek különösen a szabad forgalomba bocsátás céljából behozott árukör esetén van kiemelt jelentősége. Így a vámtartozás a székhely szerinti tagállamban keletkezik, míg az egyéb adók - áfa, jövedéki adó, energiaadó - viszont továbbra is az áru fizikai helye szerinti tagállamban fizethetők meg.
A szabályozás szükségessége éppen abból adódik, hogy a behozatal helye szerinti vámhivatal számára biztosítani kell az importhoz kapcsolódó nemzeti adó kivetéséhez szükséges adatokat. A tervezet ezért adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő a gazdálkodóknak, illetve szabályozza az elmulasztása esetén alkalmazható szankciót. Emellett a nemzeti adók megfizetésének biztosítására szolgáló adóbiztosíték nyújtásáról is rendelkezni kellett ebben az összetett rendszerben.
A közösségi vámjog másik új jogintézménye a gazdasági szereplők nyilvántartására szolgáló új közösségi nyilvántartási szám. A gazdálkodók és a vámhatóság adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében ilyen célra a vámhatóságnál már évek óta használt regisztrációs szám kerül alkalmazásra.
Tisztelt Országgyűlés! A jogharmonizációs kötelezettségek végrehajtásán túl a javaslat tartalmaz a gyakorlati tapasztalatokra tekintettel szükségessé vált módosításokat is. Mindenekelőtt a vámhatóság általi visszafizetési kötelezettség teljesítése alaki követelményeinek szabályozása, azaz a pénzügyi bizonylatként használható határozathozatala és a vámhatóság általi kamatfizetési kötelezettség pontosítása történik meg ezúttal. A vámigazgatási bírsággal kapcsolatban pedig tisztázásra kerül, hogy a vámáru-nyilatkozat adatainak az okot adó bizonylat kézhezvételétől számított határidőn belüli javítása vámigazgatási bírság kiszabásával nem jár.
A Vám- és Pénzügyőrségről szóló 2004. évi XIX. törvényt érintően a javaslat kimondja az adópolitikáért felelős miniszter felügyeleti jogát a vámhatóság rendvédelmi tevékenységét illetően. Emellett felhatalmazást ad arra, hogy a vámhatóság mint rendvédelmi szerv által alkalmazott kényszerítő eszközök rendszeresítésére miniszteri rendelet készüljön.
A javaslat tartalmazza továbbá a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény módosítására irányuló rendelkezéseket is. Ennek célja, hogy a folyamatban lévő, uniós pénzeszközöket is felhasználó, úgynevezett egyablakos ügyintézés kialakítására irányuló fejlesztési projekt kapcsán a műtárgy kivitelére vonatkozó, jelenleg kétségtelenül túlzottan bürokratikus szabályok felülvizsgálata és újraszabályozása még a projekt befejezése előtt megtörténhessen.
Tisztelt Országgyűlés! Megköszönve figyelmüket, kérem önöket, hogy a törvényjavaslatot támogassák. Elnök Úr! Köszönöm a lehetőséget. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 268 Következő Ülésnap adatai