Készült: 2024.04.27.16:37:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

224. ülésnap (2009.09.28.), 210. felszólalás
Felszólaló Firtl Mátyás (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:46


Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FIRTL MÁTYÁS (KDNP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Mindenekelőtt szeretném azt mondani, hogy messzemenőkig támogatjuk, hogy ez az országgyűlési határozat megvalósuljon, de az elhangzottakkal kapcsolatban néhány gondolatot engedjenek meg a magam részéről is, hogy Nyugat-Magyarország, a magyar-osztrák határszakasz vonatkozásában néhány gondolatot elmondjak.

Hiszen Baráth Etele úr említette, hogy az OTRT-ben is megfogalmazott dolgokkal megfelelő módon összhangban van. Éppen most nyújtottuk be - és zárójelben: a Budapest-centrikusság megszüntetésére is törekszenek - egy módosító javaslatot az OTRT-re is, hiszen az OTRT-ből kikerült az M9-es kérdésköre, úgyhogy erre is szeretném most ennek kapcsán felhívni a figyelmet.

De amire még inkább, hiszen az észak-déli vonatkozást is említette Baráth Etele úr, arra pedig szeretném a parlament figyelmét is felhívni, hogy a nyugat-dunántúli régió három megyéje, Pozsony megye, Nagyszombat, Morvaország, három lengyel vajdaság, Skone és a horvátországi Varasd megye szintén össze van kapcsolva egy projekt kapcsán a 86-os út mentén az észak-déli tengely megvalósítására. Ez is egy határon átnyúló projekt, amire szeretném az Országgyűlés figyelmét felhívni ezzel kapcsolatban.

De különösképpen, aki ismeri Sopront, a választókörzetemet, az tudja, hogy az egy zsáktelepülés, és valóban, a környező települések mind a határon átnyúló kapcsolat lehetőségére építkeznek - építkeztek a múltban -, most van az a lehetőség, hogy ezeket meg lehetne valósítani. Erre már valamikor kezdeményeztem jómagam is egy országgyűlési határozatot, a határon átnyúló kapcsolatok építésére, azt el is fogadta egyébként az Országgyűlés, a gazdasági bizottság tárgyalta, most ezzel kapcsolatban azért mondom, hogy magam is örömömet fejezzem ki, hogy idáig eljutottunk, hogy újból nekifutunk ennek a kérdésnek. De azért próbálok rávilágítani erre a kérdésre Sopron vonatkozásában, hiszen aki ismeri, most több mint 200 millió eurós projektet nyert el a GYSEV, ami észak-dél vonatkozásában egyfajta vasútfejlesztést hajt végre ezen a nyugat-dunántúli régión, gyakorlatilag egy európai regionális vasút kiépítését teszi lehetővé. Ennek kapcsán pedig különösen fontos lenne, ha már egyszer elköltünk több mint 50 milliárd forintot ebben a térségben, akkor erre a vasútra való rácsatlakozással is nyissuk meg azt a lehetőséget, hogy a településközi utakkal, akár osztrák oldalról is rá lehessen kapcsolódni, hiszen ez segíti elő - amiről itt már szó volt - a gazdasági, kereskedelmi, kulturális kapcsolatok lehetőségét leginkább.

És akkor még mondok soproni példát is. A soproni önkormányzat épp most adott át egy utat Brennberg és Hermes között; egy 4 kilométeres útra az önkormányzat 18 millió forintot adott, az erdőgazdasági tanulmánnyal közösen 54 millióba került ennek az útnak a megépítése, és mintegy 2 kilométer út hiányzik, mondjuk, Récény-Ritzing irányában Ausztriába. Ezek azok a lehetőségek, amelyeket valóban meg kellene lépni. Ezek nem nagy összegek, ezekkel a ráfordításokkal tudjuk elősegíteni azt, hogy ez a bizonyos zsák, ami ugye, egy bizonyos szavazás után végül is mégiscsak Sopron tudott maradni, a hűség városa, így megmaradhatott, ennek a kapcsolatrendszerét lehetne kiépíteni, megint csak az itt elhangzottak kapcsán. Hiszen egyetemi város, az ország ötödik-hatodik legnagyobb egyeteme Sopronban van, különös felszívó ereje lehetne a szomszédos osztrák települések irányából is, és ezzel élét lehetne venni - ha több fejlesztést itt is végrehajtanánk -, pontosan annak, hogy ez nem csak kimondottan azokra a területekre vonatkozik, ahol állandóan minket próbálnak olyan sarokba szorítani, hogy esetlegesen mi a regionalizmus keretébe bújtatva próbáljuk, amit a szlovákok megfogalmaznak - én csak nem mondom ki a magyar parlamentben azokat a szavakat, amit ők használnak. De mégiscsak azt jelentené, hogy ezen a határszakaszon is megnyílnának azok a lehetőségek, amit egyébként üdvözlünk, hogy valóban a szlovák, a román, a kárpátaljai, a horvát viszonylatban is megjelenjenek. Hiszen ott leginkább a fontos, de mint ennek a választókerületnek a képviselője, valóban azt tudnám mondani még egyszer, hogy hangsúlyozottan, ha már egyszer a GYSEV-re ennyit elköltünk, akkor ennek járuléka mellett bizony többet kellene erre a vonalra fordítani.

Az M86-osra pedig különösképpen felhívnám még egyszer a figyelmet: Csorna képviselője is itt van, annak az elkerülője is talán akkor egyszer már mégiscsak megvalósulna.

Köszönöm a figyelmet, és természetesen támogatjuk.




Felszólalások:  Előző  210  Következő    Ülésnap adatai