Készült: 2024.04.29.22:03:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

169. ülésnap (2012.03.06.), 83. felszólalás
Felszólaló Dr. Czomba Sándor (Fidesz)
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 11:35


Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. CZOMBA SÁNDOR nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ismeretes, hogy a kormány megteremtette az új, arányos, családbarát adórendszer alapjait, létrehozva ezzel a gazdaságpolitika egyik lényeges pillérét. Az egykulcsos adó bevezetésével a bonyolult személyi jövedelemadózás rendszere jelentős mértékben leegyszerűsödik, átláthatóbbá és hatékonyabbá válik. Ennek részeként 2012-től a személyi jövedelemadóban megszűnt az adójóváírás intézménye. A változások a magyar adórendszer versenyképességének javítását célozzák, egyben az ország új gazdasági rendszerének kialakítása érdekében tett fontos lépések.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy az adórendszer átalakítása következtében az elmúlt évben nemzetgazdasági szinten 4,9 százalékos reálkereset-emelkedés következett be. Ezen belül a három- és többgyermekes családoknál 18,7 százalékos, a két gyermeket nevelőknél 11,6 százalékos, és az egy gyermeket nevelőknél 4,1 százalékos reálkereset-növekedés jelentkezett. Kétségtelen ugyanakkor, hogy az arányos adórendszer a fokozatosság elve alapján csak 2012. év végére tud kiteljesedni. A kormány ezért kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az adóváltozások következtében 2012-ben a munkavállalók nettó keresete ne csökkenjen.

Tisztelt Országgyűlés! A nettó bérek színvonalát elsősorban úgy tudjuk megőrizni, ha a munkáltatók az elvárt béremelést minél teljesebb körben hajtják végre. Ezért a kormány egyrészt a minimálbért és a garantált bérminimumot úgy állapította meg, amely a gyermekkedvezmény figyelembevétele nélkül 2012. január 1-jétől biztosítja, hogy a legalacsonyabb keresetű munkavállalók nettó munkabére ne csökkenjen. Másrészt a kormány 2011 decemberében döntött arról is, hogy a munkáltatóktól elvárt béremelés 5 százalékot meghaladó részét a szociális hozzájárulási adóból történő levonás formájában adókedvezménnyel ellentételezi.

E normatív kompenzáció igénybevételének feltétele, hogy a munkáltató az elvárt béremelést valamennyi folyamatosan foglalkoztatott munkavállaló tekintetében végrehajtsa oly módon, hogy a béremelésbe nem számíthatók be a béren kívüli juttatások. Ez a lehetőség már 2012 januárjától a munkáltatók rendelkezésére áll. A kormány a munkabérének emelésének további elősegítése és a munkahelyek megőrzése érdekében a benyújtott javaslatokkal ezt a már meglévő kompenzációs formát kívánja egy új támogatási forma bevezetésével kiegészíteni mindazon munkáltatók számára, akiknek még az 5 százalékos béremelés teljesítése is jelentős nehézséget jelent.

A munkáltatói kiegészítői kompenzációra pályázati úton kerülne sor. A támogatásra mindazon foglalkoztatók pályázhatnak, amelyek a bérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges béremelést legkésőbb 2012. június 30-ig valamennyi munkavállalójuk számára 2012. január 1-jétől visszamenőlegesen is biztosítják; 2012-ben az átlagos statisztikai állományi létszámukat a 2011. évi átlagos statisztikai állományi létszámhoz képest nem csökkentik; a munkáltatói kezdeményezésen alapuló munkaidő-csökkentéssel érintett munkavállalói létszámuk nem haladhatja meg a 2011. évi átlagos statisztikai állományi létszám 20 százalékát; és a 2011. évi munkavállalói bruttó átlagkereset nem éri el cégszinten a 215 ezer forint/hó összeget.

A támogatás fedezete a 2012. évi költségvetési törvény módosításával 21 milliárd forint összegben elkülönített előirányzatként a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban fog rendelkezésre állni. E pénzügyi forrásból 100 ezer forintos átlagos havi bruttó bérszínvonalon számolva a de minimis támogatásokra vonatkozó uniós előírások figyelembevételével a bérköltség legfeljebb 3 százalékának megfelelő kiegészítő kompenzáció esetén mintegy 450 ezer fő foglalkoztatásának támogatására nyílik lehetőség. Amennyiben ez az arány 2 százalék, akkor ez a szám 650 ezerre növekedhet. A támogatásra rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználását elsősorban azokon a területeken tervezzük, ahol a legkevésbé adottak a béremelések feltételei, illetve a legmagasabbak az élőmunka költségei a teljes költségszerkezeten belül. A pályáztatás lebonyolításával és a támogatás nyújtásával kapcsolatos teendők ellátása a megyei, illetve a fővárosi kormányhivatal munkaügyi központjának feladata lesz.

Az ismertetett támogatás bevezetése érdekében a javaslat módosítja a Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló törvényt, valamint a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvényt. Az előbbivel kapcsolatban fontosnak tartom kiemelni, hogy a költségvetési törvény módosítása kizárólag technikai jellegű módosítás, a változás az elfogadott költségvetési törvényben meghatározott központi alrendszer hiányát nem érinti, és nem változik a céltartalékok között megtervezett 21 milliárd forintos költségvetési előirányzat felhasználási célja sem, hiszen a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban továbbra is bérkompenzációra áll majd rendelkezésre.

Tisztelt Országgyűlés! Fontosnak tartom kiemelni, hogy az adóváltozásokkal kapcsolatos kérdésekben a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről 2011 ősze óta folyamatosan egyeztetünk a munkáltatói és a munkavállalói érdek-képviseleti szervezetekkel. Ennek eredményeként e szervezetek támogatásával és egyetértésével került kidolgozásra a már bevezetett bérkompenzációs rendszer. Emellett a versenyszféra és a kormány állandó konzultációs fórumának létrehozásakor a kormány azt is vállalta, hogy a szociális partnerekkel közösen figyelemmel kíséri a munka világát érintő jogszabályok gyakorlati alkalmazását, és ha az ennek során szerzett tapasztalatok szükségessé teszik, akkor javasolja annak módosítását, pontosítását.

A bérkompenzációs rendszer kapcsán a munkaerő-kölcsönzők jelezték, hogy annak szabályai nem kezelik megfelelő módon a munkaerő-kölcsönzés sajátosságait, ezért azok végrehajtása számukra számottevő nehézséget okoz. Ezért esetükben a valamennyi folyamatosan foglalkoztatottra előírt béremelési feltételt célszerű oly módon átalakítani, amely megfelelő rugalmasságot biztosít, ugyanakkor a béremelési ösztönzést fenntartja. A benyújtott javaslat ennek ismeretében, e körben több pontosító szabályt is tartalmaz.

Ezek lényege, hogy a munkaerő-kölcsönző cégek mindazon esetben élhetnek a bérkompenzáció teljesítése kapcsán biztosított adókedvezménnyel, amikor a kölcsönvevő teljesítette a kormányrendelet szerinti elvárt béremelést. A meglévő szabályozás további pontosítását szolgálja a javaslatban megfogalmazott azon rendelkezés is, amely lehetővé teszi, hogy a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó szociális hozzájárulási adókedvezményre jogosulttá váljon az a kifizető is, aki 2012. január 1-jére visszamenőlegesen hajtja végre az elvárt béremelést.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nyilvánvaló, hogy az elvárt béremelés minél szélesebb körben történő végrehajtására úgy is ösztönözhetjük a munkáltatókat, ha az arra vonatkozó szabályozás minél áttekinthetőbb, az értelmezése során pedig minél kevesebb probléma merül fel. Ezért a javaslat pontosítja a szociális hozzájárulási adót érintő, az elvárt béremeléssel összefüggő adókedvezményre vonatkozó szabályokat, így a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó adókedvezmény esetében a részkedvezmény alapjának számítására vonatkozó rendelkezéseket. Ennek indoka, hogy a szabályozás megfelelően kezelje a külföldre kiküldött munkavállalók helyzetét, valamint azokét a munkavállalókét, akiknek munkaviszonya nem áll fenn az adott hónap egészében. A javaslat ezáltal megteremti annak lehetőségét, hogy a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó adókedvezmény időarányos részét a munkáltatók azon munkavállalók adott havi munkabérében is érvényesíthessék, akiknek munkaviszonya hó közben keletkezett vagy szűnt meg, így a hónapnak csak tört részében álltak munkaviszonyban.

A béremelés minél szélesebb körben történő végrehajtása érdekében a javaslat egyszerűbb eljárási szabályokat határoz meg, és pontosítja a kedvezmény igénybevételének feltételeit arra az esetre, ha a munkáltató visszamenőlegesen hajtja végre az elvárt béremelést. A javaslat érinti az elvárt béremelés végrehajtásának elmulasztásához fűződő jogkövetkezményekre vonatkozó szabályokat is. A jelenlegi hatályos szabályozás szerint az elvárt béremelés elmulasztásának egyik jogkövetkezménye a központi költségvetési támogatások igénybevételéből történő két évre való kizárás.

(13.50)

A javaslat a támogatási forrásokhoz való hozzáférés elősegítése és a foglalkoztatási célok erősítése érdekében lehetővé teszi, hogy a jogkövetkezmények alkalmazására ne kerüljön sor egyrészt a javaslat szerinti kiegészítő munkáltatói kompenzációs támogatásra fordítható előirányzatból nyújtott támogatásra, másrészt a nem állami intézmény fenntartójának biztosított normatív és egyéb hozzájárulásokra, továbbá a mezőgazdasági, agrár-, vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó támogatásokra.

A javaslat mindezeken túlmenően a béremelések ösztönzéséről szóló törvény módosításával a munkavállalók kétharmadának megfelelő létszám számítása szempontjából figyelmen kívül hagyja azt a kölcsönözött munkavállalót, aki olyan kölcsönvevőhöz kerül kikölcsönzésre, ahol a kölcsönvevő saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek.

Végül, de nem utolsósorban a javaslat pontosítja a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény szabályait is. Erre egyrészt jogharmonizációs kötelezettség teljesítése, másrészt a javaslat szerinti más törvényekkel való összhang megteremtése miatt kerül sor. Szintén az egyes törvények közötti összhang megteremtése érdekében került a javaslatba az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség biztosításáról szóló törvény módosítása, illetve a megváltozott munkaképességű személyekre vonatkozó új eljárási rendszerre történő áttéréssel kapcsolatos átmeneti szabályok megalkotása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmondottakra tekintettel kérem, hogy a vita során támogassák a kormány által benyújtott javaslatot.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  83  Következő    Ülésnap adatai