Készült: 2024.09.19.22:08:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

211. ülésnap (2012.07.02.),  323-334. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita megkezdése
Felszólalás ideje 18:03


Felszólalások:   305-323   323-334   335-339      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönjük szépen. Mielőtt elharapózódna a vita, gyorsan megkérdezem, hogy kíván-e még valaki szólni. (Nincs jelzés.) Miután nem látok bejelentkezőt, ezért Cséfalvay Zoltán államtitkár urat kérdezem, hogy kíván-e most szólni. Ebben a pillanatban nem. (Babák Mihály közbeszól.)

Az általános vitát lezárom, Babák képviselő úr, átmegyünk egy következő napirendre, hogy túllépjünk ezen a mostani kezdődő személyeskedő vitán.

Módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra holnap reggel, a részletes vitára holnap ötödik napirendi pontként kerül sor, azaz ma, ha jól nézem az éjfél utáni időpontot.

Soron következik az Erzsébet-programról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. T/7855. számon ismerhették meg a javaslatot. Az előterjesztői expozéra érkezett hozzánk Rétvári Bence államtitkár úr. Húszperces időkeret áll rendelkezésére.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mivel a törvényjavaslat sem túl hosszú, pár szakaszból áll, még csak egy tucatnyi szakaszból sem, és maga az Erzsébet-utalvány is - úgy gondolom - ismert már mindenki előtt, hiszen már a költségvetési törvényben is megjelent, ezért csak röviden vázolnám a mai törvénnyel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat és feladatunkat.

Úgy gondolom, hogy mindaddig, amíg Magyarországon gyerekek nélkülöznek, akár szociális okokból nincs megfelelő étkezésük, nincs megfelelő szabadidős eltöltésük, addig nekünk itt a parlamentben feladatunk van, hogy részükre minél több forrást biztosítsunk. Mindenkinek szüksége van arra, hogy az életkorához és fejlődéséhez szükséges megfelelő ételhez hozzájusson, és a szellemi, fizikai fejlődéséhez szükséges rekreációs időtartamok és helyszínek, szolgáltatások is az ő rendelkezésükre álljanak.

(0.10)

Az Erzsébet-utalvány és az Erzsébet-program, amely már a parlament előtt is ismert, hiszen sokszor került ide elénk, ez egy újfajta, újszerű európai válasz arra, hogy a társadalmi szolidaritás keretében miként tudunk új forrásokat bevonni ezekbe a különböző célokba.

A szociális biztonság megteremtése érdekében hoztuk létre ezt az egész programot. Mindenki, aki Erzsébet-utalványt ad vagy Erzsébet-utalványt használ, egy közcélhoz járul hozzá, ezen a programon keresztül segíti mindazokat, akik kiemelt figyelemre szorulnak a fiatalok vagy az idősebbek közül egyaránt.

Eddig már 75 ezer honfitársunk részesült valamiféle üdülési támogatásban, és tízezer gyerek lesz az, aki a nyarát kezdte vagy kezdi a későbbiekben kedvezményes Erzsébet-táborban.

Az Erzsébet-utalvány forgalmazásából származó eredmény az, amelyik forrásául szolgál ennek a közfeladatnak. Az Erzsébet-program tehát egyértelműen közfeladatot szolgál, szociális üdültetést és szociális étkeztetést.

Az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdéseket, a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány feladatait, azt a négy célt, amire fordítani lehet az Erzsébet-utalvány forgalmazásából keletkező nyereséget, mint például a szociális üdültetés, szociális étkeztetés, ifjúsági és gyermekvédelmi programok, valamint külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások kifizetése, ezek lehetnek azok, amelyek az Erzsébet-utalvány forgalmazásából keletkezhetnek vagy azáltal jöhetnek létre.

Azért fontos tehát ez a törvény, hogy ilyen egyértelmű feladatkijelölést adjon az Erzsébet-utalvánnyal kapcsolatban, amely már január óta forgalomban van, és egyértelműsítse, hogy itt közfeladat szervezéséről és közfeladat ellátásáról van szó az Erzsébet-program keretében. Ehhez kérem a teremben tartózkodó parlamenti pártok képviselőit és az ő támogatásukat, hogy az Erzsébet-program így megvalósulhasson. Önök is tudják, tízmilliárdos nagyságrendben jelent pluszforrást a szociális támogatásokban. Ez nem egy olyan, amit bárkitől el kellene venni, amit a költségvetés más fejezetéből kellene átcsoportosítani, hanem ez pluszforrás, pluszforrás egy közfeladat ellátásához. Ezáltal mindenki jobban járhat, főleg a nélkülözést szenvedő gyerekek, és senki sem fog rosszul járni, hiszen senkitől nem kellett Magyarországon ezeket a milliárdos forrásokat elvenni.

Kérem a tisztelt Házat, hogy támogassa a javaslatot. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Köszönjük szépen. Most Ágh Péter képviselő úr, bizottsági alelnök úr következik, ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottsági álláspont ismertetésében.

ÁGH PÉTER, az ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottság ma ülésezett, amelyen megtárgyalta az Erzsébet-programról szóló törvényjavaslatot. Első helyen kijelölt bizottságként 16 igen, 6 nem és 1 tartózkodás mellett támogattuk az általános vitára bocsátást.

A bizottság többsége úgy látja, hogy helyes célokat szolgál az Erzsébet-program, azaz a szociális üdültetés és étkeztetés rendszere, amelynek főbb kereteit e törvényjavaslat határozza meg.

El kell hogy mondjam, sajnálatosnak tartottuk, hogy az egyik ellenzéki képviselő el nem fogadható módon beszélt a program névadójáról, Árpád-házi Szent Erzsébetről. Több képviselő ezt nehezményezte, így ő elnézést is kért a kifejezésért.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előterjesztés kapcsolódódik a kormányprogramnak a szociális biztonság új alapokra helyezésével, a szociális, a gyermekjóléti szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos alpontjához. Mi úgy látjuk, hogy minden gyermek számít. A számukra nyújtott szolgáltatások biztonsága érdekében helyes, ha a programot törvényi keretek között szabályozzuk.

Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönjük szépen. Most a kisebbségi vélemény előadója, Vágó Sebestyén képviselő úr következik.

VÁGÓ SEBESTYÉN, az ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tekintve, hogy a szocialista frakcióból egyedül elnök úr van jelen az ülésteremben, így a fél kisebbségi véleményt tudom csak ismertetni, ugyanis a másik felére dr. Szanyi Tibor képviselő úr jelentkezett, és jelenleg nincs itt az ülésteremben. Tehát a Jobbik-frakció bizottsági álláspontját tudom egyedül ismertetni.

A Jobbik-frakció egyértelmű véleménye az volt, hogy méltatlan a törvényhozáshoz az, ahogy a bizottság és az Országgyűlés elé került ez a javaslat. Méltatlannak találtuk azt, hogy a bizottsági tagok egy órával a bizottsági ülés megkezdése előtt SMS-ben értesültek arról, hogy egy teljesen új törvényjavaslattal egészül ki a bizottsági ülés napirendje. Így lehetőségünk sem volt arra, hogy érdemben átolvassuk, és érdemben foglalkozzunk a kérdéssel a bizottsági ülés előtt, aminek tulajdonképpen a vita szakmai alapját kellett volna megadnia az ilyen gyorsan tárgyalásba vett kérdésben.

Aggályosnak tartottuk ezt, kerestük az okokat. Egyetlenegy okot találtunk, ez pedig az, hogy minél gyorsabban el kell gördíteni minden akadályt az Erzsébet-utalvány és az Erzsébet-kártya elől, hogy a nonprofit cég, amit erre létrehoztak, minél hamarabb teljes gőzzel beindíthassa a működését. Az a nonprofit cég, amiben valószínűleg jó pajtások vannak, és jó pajtások azok, akik ebből nyereségre tehetnek szert.

Aggályként merült fel még az, hogy a megfogalmazott céloknál, jelesül arra gondolok, amikor szociális ellátások juttatására kívánják használni ezt a rendszert, ezeknél az ellátásoknál azt a célt nem fogja elérni, amit szolgálnia kellene. Ez a cél az kellene hogy legyen, hogy visszaszorítsa például az uzsorabűnözést, visszaszorítsa a különböző segélyekkel való visszaélést. De így, hogy egy anonim kártyaként vagy anonim utalványként fog működni, így ezt a célt nem fogja tudni betölteni. Ezt csak akkor tudná betölteni, hogy úgy, ahogy a szociális kártya, ez is névre szóló lenne, és a névre szóló kártyát csak a kártyán szereplő vagy az utalványon szereplő kedvezményezett használhatná fel, vehetné igénybe az erre a célra kijelölt üzletekben, illetve ellátóhelyeken.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Képviselői felszólalások következnek.

Z. Kárpát Dániel képviselő úr!

Z. KÁRPÁT DÁNIEL (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nagyon örülök, hogy egy olyan előterjesztés áll előttünk, amellyel kapcsolatban az indítványozó nem mondja azt, hogy a szegénységnek különböző arcai vannak Magyarországon. Valóban a jobbikosok is így gondolják, hogy a szegény gyermekek esetében, a nehézségekkel küzdő gyermekek esetében semmiféle különbségtétel, így a pozitív diszkrimináció sem lehet indokolt, nincsen olyan eset, amikor ez megindokolható lenne. Ha ezen alapvetésből ki tudunk indulni, akkor talán valami közmegegyezésszerű állapot felé lehet elindulni.

Annak is örülünk, hogy az utalványok piacáról a multinacionális érdekeltségű és hátterű intézmények jórészt kiszorultak. Annak ugyanakkor nem örülünk, hogy nem teljes körű az a megoldási csomag, ami előttünk van, sőt megoldási csomagnak sem nevezném; egy olyan irányba indult el, ami alapvetően támogatható, ugyanakkor az eszközrendszere legalábbis hiányos.

Látható, hogy azon cél, hogy a program jelentősen csökkentse azon gyermekek számát, akik számára nem biztosított a napi többszöri étkezés, vagy pedig egyéb hiányossággal, hátránnyal szenvednek, ez minden civilizált ember által támogatható, támogatandó.

Az viszont tökéletesen érthetetlen számunkra, hogy ezen rendszeren belül vagy ezt megelőzően miért reagáltak ennyire elutasítóan arra, amikor a Jobbik a szociális kártya országos bevezetését javasolta, hiszen az lett volna a teljes körű megoldás, ha pontosan ezen problémának, ami itt előttünk van, hiszen ha a napi többszöri étkezésről, az életkornak megfelelő egészséges táplálékról és a tudás megszerzéséhez szükséges egészségi állapotról beszélünk, ez pontosan a hiányosságokkal, nehézségekkel, szegénységgel küzdő gyermekek, családosok esetében lenne a legfontosabb, esetükben pedig a szociális transzferek, juttatások tisztességes odajuttatása pontosan egy irányított szociális kártyás, névre szóló rendszerben lett volna leginkább elképzelhető és hatékony - ma is az lenne egyébként -, hiszen ez érné el nagyon leegyszerűsítve azt, hogy a kiutalt szociális transzferek, juttatások ne a búfelejtő egységekben landoljanak, hanem valóban a gyerek elé kerüljenek, átformálódva kiscipő, tankönyv vagy pedig élelem formájában.

Látható, hogy az alapcélok tehát megvannak, és retorikailag önök ezeket megfogalmazzák. Az is érezhető ugyanakkor, hogy lenne szélesebb körű megoldás erre a problémára, ami valamiért nem kellett a Fidesz-KDNP-kormányzatnak.

Alapvető problémák is felmerülnek ugyanakkor, ha az ember az Erzsébet-utalvány tekintetében kisebb vizsgálatokat végez. Látható az is, hogy az Erzsébet-program saját honlapján sem találhatók meg azok az alapvető információk, amelyek mondjuk, az igénybe vehető szállások árairól szólnak, vagy ne adj' isten, aki még nem pályázott, csak előzetesen ismerkedne a lehetőségekkel, egészen egyszerűen nem tud normális tájékoztatást kapni, hiszen ezt csak a pályázat által megkapott úgynevezett E-szelvény számán keresztül tudja elérni, enélkül elérhetőséget nem tud szerezni.

Az is látható, hogy egyes internetes hírportálok utánajártak, kibogozták, hogyan is működnek ezek a pályázatok. Bizony volt olyan, találkoztak olyan családdal, amely egy 120 ezer forintos nyaralásra pályázott, ehhez 45 ezer forintnyi önrészt kértek a családtól, miközben az állam 75 ezerrel segítette volna ezt a vakációt.

(0.20)

Csakhogy a megpályázott nyaralást ugyanabban az üdülőben, az Erzsébet-programtól teljes mértékben független honlap szerint mintegy 50 ezer forintból is ki lehetett volna hozni. Tehát adódik a kérdés, hogy hová tűnik az a 70 ezer forintnyi különbség, hová tűnik az a közpénz, amit ezzel a programmal becsatornázunk. A cél az nagyon nemes, a leírt cél az pláne - hogy mi van mögötte, az egy másik kérdés. De nyilvánvaló, hogy a szükséget szenvedők támogatása alapvető, elhalaszthatatlan, elmulaszthatatlan társadalmi feladat. Ugyanakkor az, hogy ekkora különbségek tapasztalhatók a valóság és ezen program pályázatai között, legalábbis kérdésekre adnak okot.

Vannak egyéb technikai problémák is. Például az Erzsébet-utalvány által bár egy szálláshelyet igénybe lehet venni, de egy üdítőt meginni vagy egy ebédet megenni már nehezebben. Sőt, a pályázó akkor is akadályokba ütközik, amikor mondjuk, másodmagával menne nyaralni. Tehát látható az is, hogy a rendszer finomhangolása még előttünk van. Nagyon remélem, ha előterjesztői részről nem is, de talán itt a vita során némi támpontot kapunk, kaphatunk azt illetően, hogy erre a finomhangolásra hogyan és milyen módon kerül sor. Mondjuk, e nyár tekintetében, ha valaki egy nyertes pályázat birtokában egy hasonló nyaralási lehetőséget igénybe kíván és tud venni, akkor viheti-e magával a párját avagy sem.

Tehát az is látható, hogy legalább alapszinten az Erzsébet-program saját honlapjára azokat az információkat illene feltölteni, elérhetővé tenni, amelyek nélkül nem is igazán értékelhető a kívülálló által ez a program. Meg hát fel kéne oldani azokat az ellentmondásokat, hogy hogyan lehet az amúgy 45 ezer vagy 50 ezer forintért megvásárolható nyaralást 120 ezerért árulni, csak azért, mert ez egy programos plecsnit kapott. Tehát látható, hogy a megfogalmazott célokkal tökéletesen egyetértek, egyetértünk, a mögöttük húzódó motiváció tekintetében vannak viták közöttünk. Hiszen látjuk azt, hogy hatékonyabban is lehetne működtetni egy ilyen rendszert. Végül pedig a levegőben lóg továbbra is az a kérdés, hogy a szociális kártya rendszerének országos bevezetésétől miért retteg annyira a kormányzat. E tekintetben nagyon bízom abban, hogy konstruktív és építő válaszokat nyerhetünk még a mai éjszaka folyamán.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: És miután nem látok több bejelentkező képviselőt, megkérdezem Rétvári Bence államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Jelzésre:) Most az öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Nagyon röviden válaszolnék.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, hogy ez egy igazi sikerterülete Magyarországnak, hiszen rájöttünk, hogy vannak olyan területek, amelyek nem a piachoz, hanem a közszférához, a közszolgáltatásokhoz tartoznak, és közfeladatot látnak el. Éppen ezért mindenki, aki ebben a programban bármilyen juttatást kap, az jobban jár, mintha ez a program nem jött volna létre. Azt a 75 ezer embert sértik meg, aki már kapott valamilyen támogatást, azt a 10 ezer diákot, aki elment táborozni. Egy család 35 ezer forintból el tud menni nyaralni, főszezonban 5 napra, előszezonban 7-8 napra. Úgy gondolom, ez azért kiemelkedő a honi ajánlatok közül, sokkal kedvezőbb árakon tudnak odamenni.

Hogy egyes újságírók tudnak az interneten szörfözve, de a valódi igényeket fel nem mérve vagy a valódi telefonokat le nem bonyolítva ilyesfajta számsorokat összeállítani, ez természetes, hiszen nyilvánvalóan ellenzéki újságírók mindig is ezt fogják keresni, és nem a valóságot. Igyekeznek valamilyen torzított valóságot előhozni, de higgyék el, kedves képviselőtársaim, hogy ennél a 35 ezer forintnál jobb ajánlatot nem igazán találnak. Az egyik kereskedelmi tévé riportműsorában az ottani árak hasonló számsorait elmondó család utána nagyon vígan elment Erzsébet-táborba, az Erzsébet-program keretében nyaralni. Kicsit fura is, hogy egyszer bírálja a programot, másrészről pedig igénybe veszi annak szolgáltatásait.

Tehát azt kérem önöktől, hogy lássák, hogy itt egy állami közalapítványról van szó, egy 100 százalékosan közvetett állami tulajdonban lévő Nemzeti Üdülési Szolgálatról, rövidítve NÜSZ Kft.-ről, amely ezeket a programokat szervezi, a szállásokat közvetíti, és elsöprő többségében állami tulajdonú üdülőkről van szó, kis részében pedig civilek, civil szervezetek által javasolt helyekről. Tehát az összes pénz, az összes bevétel állami keretek között forog, tehát nem is lenne értelme olyan számsorokba, feltételezésekbe bocsátkozni, hogy itt ki mit hogyan számláz túl, hiszen minden, elsősorban a közvetítés és a szálláshelyek biztosításának nagy része állami tulajdonú cégeknél, állami tulajdonú ingatlanokban történik. Tehát fel sem merül annak veszélye, hogy itt bármikor is a közpénzekkel hanyagul gazdálkodnának, vagy bármilyen módon az állami vagyont megcsonkítanák, vagy bármi módon itt bármilyen hátránya lehetne a magyar államnak. Igaz, mert rá is tüsszentett képviselőtársam, köszönöm szépen.

Úgyhogy azt kérem, nézzék komplexen a kérdést, ne a szokásos ellenzéki szemüvegen keresztül, hiszen itt egy igazi sikertörténete van Magyarországnak. Milliárdokat tudunk szociális célból akár fogyatékkal élőknek, akár nagycsaládosoknak, szociális intézményben dolgozóknak, nyugdíjasoknak és rászorulóknak kínálni. Úgyhogy kérem önöket, hogy ennek a törvényi megalapozását, hogy látszódjék, hogy itt mindenképpen egy közfeladat szervezéséről és közfeladat ellátásáról van szó, és ehhez az Erzsébet-utalványokból származó forgalmazási eredménynek a felhasználásáról, az ezt rögzítő törvényjavaslatot önök is támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Kiss Sándor képviselő úr, ügyrendi? Parancsoljon!

DR. KISS SÁNDOR (Jobbik): Elnök úr, ha lehetséges lenne, hogy ezen törvényjavaslattal kapcsolatban az ülésnap végéig nyújtsunk be módosítót!




Felszólalások:   305-323   323-334   335-339      Ülésnap adatai