Készült: 2024.04.26.07:36:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2020.05.19.), 85. felszólalás
Felszólaló Herczeg Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Törvényalkotási bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:21


Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERCZEG TAMÁS, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság 2020. május 14-én tartott ülésén megtárgyalta a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény és a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény módosításáról szóló T/10099. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 32 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 2 tartózkodással elfogadta.Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja a környezet védelmének általános szabályairól szóló és a természet védelméről szóló törvények technikai és kisebb tartalmi módosítása, részben az Alkotmánybíróság döntése, részben pedig a jogalkalmazásból fakadó tapasztalatok miatt. Az előterjesztés tartalmazza a Kvt. zajtérképekkel kapcsolatos rendelkezéseinek módosítását, amely a Kvt. és a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló kormányrendelet közötti összhangot teremti meg. A javaslatnak köszönhetően megújul az országos környezetvédelmi információs rendszer adatszolgáltatásának módja.

A módosítás továbbá kimondja, hogy a Nemzeti Klímavédelmi Hatóságnak az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló törvényben foglalt feladatainak ellátása érdekében szükséges hozzáférnie az országos környezetvédelmi információs rendszer adataihoz. A módosítás által a Kvt. kiegészül egy új felhatalmazó rendelkezéssel, amely szerint a kormány rendeletben állapítja meg az országos környezeti kármentesítési program végrehajtásával, továbbá az állami felelősségi körbe tartozó területek kármentesítésével kapcsolatos feladatokat, valamint a barnamezős területek hasznosításával kapcsolatos részletes szabályokat.

Kiemelendő, hogy a javaslat 7. § (2) bekezdése és a 11. § (2) bekezdése a levegő minőségének javítását szolgálja, de járulékos hatásként a lakosság levegőterhelésből származó egészségi kockázatát is csökkenti. A levegőminőség alakulásában a lakossági fűtés mellett egyébként kiemelt szerepe van az avar- és kerti hulladék égetésének. A levegő nem megfelelő minősége miatt kötelezettségszegési eljárás van folyamatban hazánk ellen. A javasolt módosítás a levegő minőségének javítását, ezáltal a lakosság egészségének védelmét szolgálja. Az avar- és kertihulladék-égetés önkormányzati szabályozására vonatkozó felhatalmazás törlésével általánossá válik az avar- és kertihulladék-égetésnek a levegő védelméről szóló 306/2010-es kormányrendelet szerinti tilalma, ezzel a magas levegőterhelésű területeken csökkenthető a légszennyezőanyag-kibocsátás.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogyan az ENSZ egyik tudományos testülete által készített dokumentum a biodiverzitás csökkentése tárgyában leszögezi, hogy annak problémája nem kizárólag természet- és környezetvédelmi probléma, hanem gazdasági, biztonsági, szociális és etikai kérdés is egyben, ugyanúgy a környezet- és természetvédelem is komplex problémákat vet fel és komplex megoldásokat vár el.

(15.30)

Tisztelt Ház! Ilyen megfontolásból is kijelenthetjük, hogy a Ház asztalán fekvő törvényjavaslatban foglaltak a környezet és a természet védelmének szempontjából rendkívül nagy jelentőséggel bírnak, mivel a javaslatban szereplő módosítások átlátható és hatékony struktúrát biztosítanak. Éppen ezért a benyújtott törvényjavaslat támogatandó. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai