Felszólalás adatai
215. ülésnap (2021.10.04.), 56. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Farkas Gergely (független) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:04 |
Felszólalások: Előző 56 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
FARKAS GERGELY (független): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány 2019-ben hirdette meg, hogy a magyar középiskolások külföldi nyelvtanulási utakon vehetnek részt. 2020-ban indult volna ez a program, amelyre 90 milliárd forintot szántak volna. Ugyanakkor sajnos ismeretes, hogy ez a program a járványhelyzet következtében nem tudott elindulni, ezért már korábban írásbeli kérdéssel fordultam önökhöz, hogy erre a konkrét programra szánt, de végül fel nem használt keretet milyen alternatív módon használták fel a diákok nyelvoktatásának segítségére. Számomra ugyanis teljesen logikus volt, hogy ha van egy keret, akkor azt, ha nem is tudják felhasználni az eredeti célnak megfelelően, de mégis a nyelvoktatásra használják. Kellően nagy itt a lemaradásunk, szükség is lett volna erre.
Mindezek után elképesztő volt olvasni a kérdésemre kapott választ, mert ebből teljesen egyértelműen kiderült, hogy a kormány az erre a konkrét képzésre szánt 90 milliárd forintot nem a nyelvoktatásra költötte. Hogy mire, az nem derült ki a válaszból.
Sőt, a válaszban még azt hozták fel pozitívumként a nyelvoktatás kapcsán, hogy 2020 májusában bevezették a Diákhitel Pluszt, és ezt az összeget akár nyelvtanulásra is fordíthatják a diákok. Tehát egy lehetséges megoldásként ismét a hitelt ajánlották a diákoknak, miközben a több milliárd forintnyi nyelvoktatásra szánt pénzt valami teljesen másra költötték el.
A válasz azért is teljesen elképesztő, mert a külföldi nyelvtanulásra elkülönített, évi 90 milliárd forintot fel lehetett volna használni ideiglenesen akár ingyenes online nyelvtanfolyamokra, a tanárok képzésére, rászorultak nyelvoktatásának támogatására és sok minden másra, ami valóban segítség lett volna, hogy elinduljanak felfelé a nyelvtanulás kapcsán, és piacképes, használható nyelvtudást tudjanak szerezni a diákok. Azonban nem éltek ezzel a lehetőséggel, így újabb értékes éveket veszítettünk, pedig a keret ott lett volna rá.
Kérdezem tehát, hogy miért nem fordították más, nyelvoktatással kapcsolatos fejlesztésekre a külföldi nyelvtanulásra szánt pénzt, amíg az eredeti cél meg nem valósítható. Miért vesztegetnek el újabb éveket a nyelvoktatás terén? Várom érdemi válaszukat.
Felszólalások: Előző 56 Következő Ülésnap adatai