Készült: 2024.09.21.21:56:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

304. ülésnap (2013.09.23.), 82. felszólalás
Felszólaló Spaller Endre (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:15


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SPALLER ENDRE (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm a szót. A fogyasztóvédelem területén sok újra és újra felbukkanó ügy van, a jogsértők újabb és újabb trükköket találnak ki már megoldottnak hitt problémákra. Az érintett fogyasztók problémái és sérelmei ezért jogalkalmazói és ha ez nem lehetséges, akkor akár itteni jogalkotói választ is igényelnek.

Ilyen terület az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottsága és itt a plenáris ülés előtt is a már többször tárgyalt termékbemutatók kérdésköre. Ennek kapcsán az elmúlt időszakban új módszerekről számoltak be a hozzám érkező panaszosok, valamint az internetes fórumok hozzászólói. Ezek a panaszok olyan számosak és a trükkök olyan változatosak, hogy érdemesnek láttam itt is beszélni róla.

A bemutatókon való részvételre ösztönzés egyik, sajnos egyre gyakrabban alkalmazott technikája az, hogy a vállalkozás tulajdonképpen eltitkolja, hogy mi is a meghívás valódi célja. A látogatók számára csak akkor válik nyilvánvalóvá, hogy miről is van szó, amikor már ott van. Egy állampolgár például arról számolt be, hogy telefonon keresték meg, a telefonon bejelentkező munkatárs azt tudakolta, hogy fontos-e számára az egészsége - természetesen kinek nem fontos a saját egészsége. Miután megtudta, hogy az illető számára ez fontos, akkor elhívta, és ígért íriszdiagnosztikát, vércukorszintmérést és vérnyomásmérést. A helyszínen derült ki, hogy természetesen ilyesmiről szó nincsen, az orvos hirtelen lebetegedett, helyette viszont nagyszerű termékeket mutatnának be, amit az illetőnek végig kellett hallgatnia, és felkínálták, hogy több százezer forintért vásárolja is meg.

Ezen bemutatót szervező vállalkozások gátlástalanságának egy másik bizonyítéka, hogy a lakossági megtakarítások növelése és a rezsicsökkentés mellett elkötelezett kormánypolitika farvizén például azzal állnak elő, hogy ha valaki eljön egy ilyen termékbemutatóra, akkor átvállalják tőle a féléves, éves rezsijét - természetesen ehhez egy több százezer forintos terméket kell megvásárolni.

Szintén előfordult, hogy úgymond garantált, 30 ezer forintos vagy akárhány ezer forintos nyeremény ígéretével csalogatták az embereket, és azt mondták, hogy bizony csak a nyeremény átadásáról lesz szó. Hát, ki ne menne el egy ilyen kiváló lehetőségre, aztán kiderült, hogy ahhoz, hogy ott ők bármit is kapjanak, vásárolni kell, és ha vásárolnak, akkor kaphatnak valamit, vagy esetleg akkor benevezhetnek egy olyan versenyre, aminek a végén majd lesznek győztesek, és akkor azok esetleg kaphatnak valamit.

Így a példából is jól látszik, hogy nő a fogyasztói tudatosság - ez egyfelől jó hír. A rossz hír emellett, hogy nő azoknak a kreativitása is (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), akik az embereket át akarják verni. Mit tett és mit tesz a kormány ennek elhárítására?

Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai