Készült: 2024.09.23.10:23:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

222. ülésnap (2009.09.21.), 209. felszólalás
Felszólaló Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:26


Felszólalások:  Előző  209  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Menjünk vissza az időben egy picit: egy perccel ezelőtt Kovács Zoltán képviselőtársam, aki bizottsági alelnökként foglalkozik az önkormányzati rendszerrel és régi gyakorlója is polgármesterként ennek a rendszernek, elmondta, hogy mindig volt, akkor is, amikor 2006-ban egy kormány befejezte a működését és utána történt egy változás. Amikor kiderült, hogy nem helyesen cselekedtek az átalakítás során, onnantól kezdve nincs, illetve amikortól megjelölte az Alkotmánybíróság, hogy tessenek szívesek visszaállítani az alkotmányos rendet. Ez elég egyértelműen mutatja, hogy mikortól nincs, és ki az, aki ezt a helyzetet létrehozta. Ha ezt a helyzetet létrehozták, ebben élünk, hogy önök szerint a választópolgárnak nincs lehetősége az önkormányzati rendeletekkel, határozatokkal szembeni fellépésnek. Ez részben igaz, látjuk, hogy az Alkotmánybíróság elég lassú, ha most valaki bead valamit oda. Az életszerűsége valóban kevésbé van meg, mintha a törvényességi ellenőrzésre mindenütt megyei szervezetek... - ahogy eddig is volt.

Ez volna a leglényegesebb kérdés, hogy nem beosztott szervezetként, nem egyvalaminek a részeként kellene létrehoznunk ezt a dolgot. Wiener képviselőtársam többször, több alkalommal levezette, csak az a levezetés lehet, hogy önnek jó, az Alkotmánybíróság viszont nem osztotta, és lehet, hogy talán aktívan próbálta előhozni, de lássuk be, hogy többször, több alkalommal az előterjesztésekben soha nem azt az állapotot tetszettek visszaállítani, amelyről senki nem mondta, hogy ütközik az alkotmányba, az alkotmány szellemiségével összeegyeztethetetlen, hanem ami működtette és tizenhat éven keresztül szolgálta az önkormányzati rendszert.

Ez az átalakítás az újabb próbálkozásokban sajnálatos módon, a regionalizáció mint egy vezéreszme megmaradt. Azt kell mondanom, lehet, hogy önök azt fogják gondolni, hogy beírjuk, hogy a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését a kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervének megyei, fővárosi illetékességgel rendelkező szervezetei; de utána ott van, hogy a közigazgatási hivatalok működésének részletes szabályait rendeletben határozza meg a kormány. Megint el tetszenek csúszni majd, s akkor kiderül, hogy még mindig nem tökéletes a rendszer. Azt gondolom, hogy többszöri kísérletből nem tudtuk a megyei szintet, ami az alkotmányban megvolt meghatározott területi egységként, illetve az önkormányzati törvényben szerepel... Ahhoz kell visszatérnünk, mert tessék végiggondolni, hogy a regionalizáció most kicsit talán távolabb van magától a törvénytől. De jól működik a regionális államigazgatási hivatal? Önök most biztosan azt mondják, hogy hogyne, kiválóan, de bizonyára találunk másik érveket is. Ne tessenek bevinni egy olyan rendszerbe, amelynek csak a nevét mondjuk regionálisnak, egyébként minden megyei szintre van visszaosztva, és mindenki úgy ismeri a rendszereket.

Azért szeretném mondani, hogy működőképes legyen, hogy igazán tudja szolgálni az önkormányzati rendszert, hogy az államigazgatás-közigazgatás vitában ne az államigazgatás legyen mindenek fölötti, hanem a köz igazgatásában látjuk jobbadán, hogy ne kelljen besorolni az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését egy kvázi gyámhivatali kategóriába. Ezért azt gondolom, hogy nézzük meg az eredeti állapotot, amikor még megfeleltünk a kritériumoknak, nézzük meg, hogy hova jutottunk, nézzük meg, hogy mi az, amiben közösen tudunk gondolkodni - fontos lenne. Mindannyian, akik ma itt vagyunk önkormányzati vezetőként, önkormányzati bizottságban dolgozóként, azt gondoljuk, hogy a szándék helyes, hogy a törvényességi ellenőrzés álljon vissza és legyen meg ez a lehetőség, de abban nem tudunk egyetérteni, hogy ez az út járható-e, ami tulajdonképpen az első lépésétől elhibázott, hogy a regionálisba be tudjuk vinni.

Ez teszi tönkre mindazt a munkát, amiről mi azt gondoljuk, hogy hosszú éveken keresztül elvégeztek ezek a hivatalok. Valamilyen szinten most ott vannak, és ha az az indoklás, hogy így is beküldi az önkormányzatoknak x százaléka, de mindannyian tudjuk, hogy ez nem az a rendszer, itt tartozik-követel van, el kell végeznie, vagy pedig csak szívességből teszi. Azt gondolom, hogy nem ez, és se a minisztériumnak, se a parlamentnek nem válik nagy örömére, hogy ezt az önkormányzati rendszert most tulajdonképpen... - ha úgy nézzük, kvázi szabad a gazda.

Hát ezért gondoljuk azt, hogy egy más előkészítésben, mert az ez év február 11-ei alkalom volt, amit Wiener képviselőtársam visszaidézett. Akkor sem tudtunk előrébb jutni, most sem tudunk előrébb jutni. Akkor nézzük meg, hogy miben voltunk azonos egyetértésben. Innentől kezdve meg tudjuk oldani. Semmi mást nem kell megnézni. Meg kell nézni, hogy amikor ez a kormány 2006 nyarán belépett a hivatalába - több minisztere volt már azóta az Önkormányzati Minisztériumnak -, akkor mi volt a működés rendje. Ha az jó volt, mást nem tudunk tenni, állítsuk azt vissza, és innentől kezdve akkor úgy tudja lezárni ez a kormány ezt az időszakot, hogy volt közben néhány csavar benne, de a végeredményre tudjuk hozni azt, amit a kezdetkor. Ha ez nem történik meg, akkor azt kell mondani, hogy mit tetszettek csinálni, akkor valamit elrontottak, ami működőképes volt.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  209  Következő    Ülésnap adatai