Készült: 2024.04.26.10:37:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2013.03.04.), 266. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 12:13


Felszólalások:  Előző  266  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Magyarország kormánya 2010-ben célként határozta meg az egészségügyi intézményrendszer átalakítását, megújítását. Olyan egészségügyet álmodtunk meg, amely fenntartható, hatékony, és amelyben a betegek számára a lehető legjobban megvalósul az egyenlő hozzáférés az ellátásokhoz.

Két és fél évvel ezelőtt az egészségügyi kormányzat a megalkotott Semmelweis-tervvel kezdte el megtenni a célok végrehajtásához szükséges lépéseket. Úgy gondoljuk, hogy egy egyszerre hatékonyabb, színvonalasabb és egységesebb egészségügyi rendszerhez fontos eszköz az egységes intézményfenntartás megvalósítása.

Ennek érdekében a tavalyi esztendőben két lépcsőben megtörtént az önkormányzatok fekvőbeteg-ellátást biztosító intézményeinek átvétele. Január 1-jén a megyei és fővárosi intézmények, május 1-jével pedig a korábban városi kórházak és a hozzájuk kapcsolt járóbeteg-ellátást végző intézmények kerültek állami fenntartásba. Ezzel végre számos új lehetőségünk nyílik, lehetőség arra, hogy kórházaink valós teljesítményét összevethessük, egységes és következetes szakmai irányítását valósítsuk meg, és lehetőség arra is, hogy leszámoljunk a korábban átláthatatlan és számtalan homályos érdektől vezérelt rendszerrel.

Megkerülhetetlen ugyanis, hogy röviden visszaemlékezzünk, honnan indultunk el 2010-ben. A korábbi szocialista kormány kapkodó reformkísérlete csúnyán megbukott, sajnos azonban a súlyos következmények itt maradtak. A több százmilliárd forintos pénzkivonás miatt az intézményeket a végsőkig kivéreztették, a kapkodás következménye pedig több bezárt és széthordott nagy hírű kórház, sok rozsdás vizitdíj-automata, átláthatatlanság és káosz volt.

A rendszer stabilizálása és számos fejlesztés mellett ezért is vittük véghez az előbb említett egységes állami felelősség érvényesítését, miközben az új rendszerhez új betegutakat és új progresszivitási szinteket rendeltünk. Tavaly nyáron, az új rendszer indulásakor kiderült, hogy teljesen alaptalannak bizonyultak azok a vészmadár hangok, amelyek szerint komoly problémák lesznek a változásokkal. Épp ellenkezőleg: fennakadás nélkül, zökkenőmentesen sikerült az újjáépítés.

Tisztelt Országgyűlés! A most benyújtott törvényjavaslatunkkal ezt a munkát folytatjuk tovább. Most következő lépcsőként a 2012-es átvétel után kizárólagos állami tulajdonba került, de még gazdasági társasági formában működő kórházak a jövőben költségvetési intézményként fognak tovább működni. Ezáltal megvalósulhat a fenntartói feladatok központi, egységes elvek mentén történő ellátása, az intézmények hatékonyabb fenntartása.

A kormányprogram egyik kiemelt célja, hogy a szervezeti struktúrák igazodjanak az ellátandó közfeladatokhoz, és megvalósuljon az államszervezet újjáépítése. Úgy gondoljuk, hogy az államnak a közfeladatok ellátásáról alapvetően egy erre rendelt szervtípus, a költségvetési szerv útján kell gondoskodnia. Ennek keretében szükséges a törvényjavaslatban meghatározott társaságok átalakítása.

A tavalyi évben a magyar állam tulajdonába, illetve fenntartásába került kórházak egy része gazdasági társasági formában működő egészségügyi intézmény. A törvényjavaslat ezen intézmények közül a kizárólagos állami tulajdonban álló gazdasági társaságok átalakítását célozza. Az eddigi működtetési tapasztalatok azt mutatják, hogy a fenti átalakításra szükség van, hiszen a társaságok több mint fele szinte csőd közeli állapotban van.

Mára egyértelműen kijelenthető tehát, a gazdasági társaság mint működtetési forma, a nagyobb egészségügyi intézmények esetében nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket; a betegellátás általános minősége, a hatékonyság vagy a költségtakarékosság tekintetében igazi javulást nem eredményezett, és egyes intézmények működését nagymértékben nehezíti a korábbi önkormányzati fenntartás időszakában felvett hitelek törlesztése.

Tekintettel arra, hogy egy gazdasági társaság által egy költségvetési szervnek történő feladatátadás pontos, egyértelmű, egyszerű és gyors lebonyolítását lehetővé tevő szabályok nincsenek a hatályos jogszabályokban, szükséges ennek külön törvényben történő szabályozása. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy kiemelten fontos az általános végelszámolási szabályoktól való eltérés. Ezért az egészségügyi szolgáltatóknak egyfajta speciális jogutódlással történő átszervezése javasolt, a jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések ágazatspecifikus módosítása mellett.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az állami feladatátvállalás alatt mindvégig az volt a legfontosabb, hogy fennmaradjon az egészségügyi ellátás folytonossága. Most az intézményi formaváltás során is elengedhetetlen erről gondoskodni. Ennek feltétele, hogy biztosított legyen az OEP-szerződések és működési engedélyek, az európai uniós forrásból megvalósult, illetve folyamatban lévő fejlesztések, valamint a munkaviszonyból származó jogok folytonosságának fenntartása. Ezt a törvényjavaslatban a jogok és kötelezettségek, hatósági engedélyek, perek, uniós projektek vagyon- és munkavállalói jogviszony rendelkezésével biztosítjuk. Fontos eredmény lesz, hogy az átvett intézmények keretében nyújtott ellátás a jövőben nem függ majd a gazdasági társaságok fizetőképességének alakulásától, eladósodottságának mértékétől, differenciált működtetésüktől.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat lényegi elemei röviden a következők. A törvény mellékletében meghatározott gazdasági társaságok 2013. március 31-én e törvény alapján megszűnnek. 28 ilyen gazdasági társaságról van szó. Az általuk ellátott feladatok a mellékletben meghatározott költségvetési szervek, úgynevezett befogadó intézmények által kerülnek átvételre. A befogadó intézmények kijelölésénél figyelemmel voltunk a területi adottságokra, a társaságok jelenlegi együttműködési rendszerére.

(20.30)

A társaság vagyona a magyar államra száll, míg a kötelezettségek és jogosultságok esetében meghatározott kivételekkel jogutódnak a befogadó intézményt kell tekinteni. Az intézmények zavartalan működését segíti elő annak kimondása, hogy a költségvetési szerv általi jogutódlás a követeléseket nem teszi lejárttá. A feladat átvételének időpontjában folyamatban lévő hatósági eljárásokban, peres és nemperes eljárásokban a társaság helyébe a befogadó intézmény lép, a megállapított kötelezettség vagy jogosultság a befogadó intézményt terheli, illetve illeti meg. A társaság egyes jogszabályokban meghatározott, adósságot keletkeztető ügyleteiből származó valamennyi joga és kötelezettsége a feladat átvételének időpontjában az államra száll. A feladat átvételének időpontjától az állam tulajdonába kerülő vagyon tekintetében a tulajdonosi jogokat a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet, azaz a GYEMSZI gyakorolja, hasonlóan a költségvetési szerv formában működő egészségügyi intézményekhez.

A jogbiztonság és az egyértelmű végrehajthatóság érdekében a jogutódláshoz kapcsolódó egyes aktusokhoz határidőket is rendeltünk. Ahogyan már említettem, biztosítani fogjuk, hogy az átalakítás ne befolyásolja az érintett intézmény működését, a folyamatos betegellátást, ezért rögzítettük, hogy a feladat ellátásával összefüggő hatósági engedélyek, valamint a feladathoz kapcsolódó szakellátási kapacitások és az ahhoz tartozó ellátási területek jogosultjának a feladat átvételének időpontjától a befogadó intézményt kell tekinteni. 2013. április 1-jei hatállyal módosítjuk a befogadó intézmény finanszírozási szerződését is.

A feladat átvételével, a jogok és kötelezettségek, valamint a vagyon átszállásával kiüresített társaság megszüntetését az általános szabályoktól eltérően, egyszerű eljárással szükséges végrehajtani, ezért a javaslat kivételt teremt a végelszámolási és a felszámolási eljárásra vonatkozó szabályoktól, s kimondja, hogy a törvény hatálybalépését követően a társasággal szemben felszámolási, illetve csődeljárás nem indítható. Természetesen a társaság szerződéses partnereit, hitelezőit tájékoztatni kell a megszűnés speciális módjáról. A társaságnak a Cégközlönyben felhívást kell közzétennie, melyben tájékoztatást ad arról, hogy a társaság megszűnésére e törvény rendelkezései alapján kerül sor, továbbá ki kell jelölnie a jogutódot és az állam képviseletét ellátó szervet.

Tisztelt Országgyűlés! Kiemelten fontos, hogy külön és részletesen beszéljünk a rendszerben dolgozókról, az átalakulás ugyanis mintegy 18 ezer munkavállalót érint. A munkavállalók továbbfoglalkoztatása keretében garanciális rendelkezéseket teremtünk annak érdekében, hogy a dolgozók ne kerüljenek hátrányos helyzetbe az átalakulással. A dolgozók közalkalmazotti státusba kerülnek, amennyiben továbbra is az érintett betegellátó intézményben kívánják folytatni munkájukat. A fenntartó minden munkavállalót átvesz az átalakult intézményekbe. A javasolt szabályozás mindehhez egy hónapos átmeneti időt biztosít. A kórház orvosainak, szakdolgozóinak az alapilletménye, illetménykiegészítése és a rendszeres illetménypótlékok együttes összege nem lehet alacsonyabb a korábbi társaságnál 2013. január 1-jén érvényes, jogszabály, kollektív szerződés és munkaszerződés alapján járó alapbér és rendszeres bérpótlékok együttes összegénél.

A munkavállalónak a társaságnál az átadást megelőzően megszakítás nélkül munkaviszonyban töltött idejét úgy kell tekinteni, mintha azt az átvevő munkáltatónál töltötte volna el, és így kell a jogszabályban meghatározott jogosultságait is számítani. Annak érdekében, hogy a jogviszony átalakítására, a nyilatkozatok megtételére elegendő idő álljon rendelkezésre, az átmeneti időszakban a befogadó intézmény munkaviszonyban álló személyt is foglalkoztathat. Korábban gondot jelentett, hogy a gazdasági társasági formában működtetett kórházakban dolgozók kimaradtak egyes eseti többletjuttatásokból. Mostantól ezt a problémát is sikerül orvosolni, a továbbiakban nem fordulhat elő, hogy a dolgozókat bármilyen hátrány éri azért, mert nem költségvetési formában működő intézményben dolgoznak.

A gazdasági társaság vezetésének folytonossága érdekében a társaság vezető beosztású munkavállalói közül az intézményvezetőnek, az orvos igazgatónak, az ápolási igazgatónak és a gazdasági vezetőnek a vezetői munkakörét, megbízatását a feladat átvétele nem érinti. Részükre a befogadó intézmény a társaságnál vezetőként eltöltött idő figyelembevételével határozott idejű, de legfeljebb öt évre szóló magasabb vezetői megbízást ad.

Tisztelt Ház! Az elkészült törvényjavaslat lehetőséget ad az említett gazdasági társaságok gyors átalakítására, a hitelezők, szerződéses partnerek számára is megnyugtató módon. Figyelembe vesszük az ellátási érdekeket, és a munkavállalók számára is biztos környezetet teremtünk. Meggyőződésem, hogy e törvény elfogadásával újabb jelentős lépést teszünk egy egységesebb, hatékonyabb, színvonalasabb egészségügyi ellátórendszer felé. Kérem önöket, hogy mindezek alapján támogassák a törvényjavaslatunkat.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  266  Következő    Ülésnap adatai