Készült: 2024.09.23.03:21:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2020.05.19.), 70. felszólalás
Felszólaló Schanda Tamás János
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 13:54


Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Izgalmas vitán vagyunk megint túl, és nem csak ma folytattunk erről a törvényjavaslatról vitát, hiszen sok órán keresztül ütköztettük az érveket és ellenérveket. Engedjék meg, hogy itt a vita végeztével megköszönjek minden egyes hozzászólást, azokat is, amelyek támogatták, és azokat is, amelyek nem. Engedjék meg, hogy tegyek még egy utolsó kísérletet arra, hogy meggyőzzem azokat, akik ezt a törvényjavaslatot nem akarják támogatni az ellenzék padsoraiból, hogy ez egy jó javaslat, egy olyan javaslatról és egy olyan fejlesztésről beszélünk, amire Magyarországnak szüksége van.

S engedjék meg, hogy először a Keresztes képviselő úr által felvetett témákat vegyem előre, részben azért, mert az ő felszólalásában az ellenzéki kritikák túlnyomó többsége egyébként megjelent, részben azért, mert az elmúlt hetekben, ha jól látom, Keresztes képviselő úr számára egy valóban fontos kérdés ennek a törvényjavaslatnak a sorsa.

Az a helyzet, tisztelt képviselő úr, hogy én megnéztem az önök választási programját, méghozzá a 2019-es európai parlamenti választási programját, amiben még úgy tűnt, hogy vasútbarátok és szeretnék a vasútfejlesztéseket támogatni. Engedje meg, hogy idézzek ebből néhány pontot: létfontosságúnak tartjuk a közösségi közlekedés közösségi szintű fejlesztését; 2030-ig egységesíteni kell a vasúti közlekedést Európában; a jó minőségű vasúti közlekedést támogatni kell európai szinten; célnak tekintjük, hogy a személyszállítást az EU-n belül a repülésről és a közútról a vasút irányába tereljük.

Tisztelt Képviselő Úr! A 2019-es európai parlamenti választás az LMP számára nem volt egy sikertörténet, de a választási programját  akkor talán ön volt még a párt elnöke  talán vállalja, és ez a program egy vasútpárti program. Ezzel szemben érthetetlen az, hogy most már hetek óta egy jelentős vasútfejlesztést támadnak, és kérdőjelezik meg ennek a szükségességét. Különösen azért érthetetlen, mert a vitában is számtalanszor elmondtuk  én magam is többször kísérletet tettem erre, hogy láttassam , hogy ez egy európai uniós kötelezettségünk, pontosan azok miatt a célok miatt, amiket önök egyébként megfogalmaztak egy programban, egy saját stratégiában, ezek miatt a célok miatt szükséges ennek a fejlesztésnek a megvalósítása. Európai uniós kötelezettségünk, hogy a TEN-T törzshálózat részét képező Budapest-Belgrád vasútvonalnak a magyarországi fejlesztését elősegítsük és ezt megvalósítsuk.

Én nem értem azt, hogy ha önök egyébként magukat vasútbarátnak tartják, akkor miért nem támogatnak egy olyan fejlesztést, ami Magyarország számára lehetőségeket teremt, másrészt pedig kötelezettség is. Tehát, tisztelt képviselő úr, arra kérném önöket, hogy térjenek vissza ahhoz a programhoz, amit az ön vezetésével fogalmaztak meg, és támogassák a klímapolitikai szempontok, a zöld szempontok miatt is stratégiai jelentőségű Budapest-Belgrád vonal fejlesztését.

Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy arra is fölhívjam a figyelmet, ami itt a vita során szintén elhangzott, de talán nem elég egyértelmű mindenki számára, hogy ennek milyen jelentősége is van: ennek a projektnek ugyanis van nemzetpolitikai jelentősége, és ezt Keresztes képviselő úr számára jelzem, hogy azért sem értem, hogy ön miért ellenzi ezt a projektet, mert az ellenzéki képviselők közül a normalitást képviselve ön volt az, aki aktív és jó kampányt folytatott például a Székely Nemzeti Tanács európai polgári kezdeményezésének a sikeréért. Azt gondolom, hogy ön itt tényleg azt a normalitást képviselte, amire mindannyian vágyunk, és ezt egyébként köszönjük is önnek. Én ezért nem értem azt, hogy egy nemzetpolitikai, nemzetstratégiai szempontból fontos fejlesztést, amelyik nemcsak szellemileg, nemcsak közjogilag, hanem gyakorlatilag fizikailag is közelebb hozza az elszakított részeken élő nemzettársainkat, hiszen jelentősen lecsökken az utazási idő, hamarabb tudunk egymással kapcsolatba kerülni, ezt a fejlesztést miért nem akarják támogatni.

S engedjék meg, hogy arra is fölhívjam a figyelmet, amire Nacsa képviselő úr már utalt, hogy valóban itt egy olyan fejlesztésről van szó, amelyik a közép-európai dimenzió és érdek szempontjából is lényeges, hiszen Budapest és Belgrád összekapcsolása vasúton így a mai 8-9 órás utazási időről 3 óra körüli időtartamra csökken. Ez egy jelentős csökkenés, ami egyrészt valódi alternatívává teszi a vasúti közlekedést például a légi közlekedéssel szemben, és amelyik lehetővé teszi, hogy még szorosabb módon valósuljanak meg az együttműködések a két főváros és a két ország között.

Tisztelt képviselő urak  azt hiszem, fogalmazhatok így , számtalan olyan kérdés fogalmazódott meg, amire igyekszem még gyorsan válaszolni. Egyrészt kérdéseket fogalmaztak meg az árral kapcsolatban. Engedjék meg, hogy fölhívjam a figyelmet arra, hogy ez egy nyílt verseny keretében kialakult ár. Az európai uniós közbeszerzési irányelvnek megfelelően történt egyébként ennek a pályáztatása, és így alakult ki az a végeredmény, amiről most beszélünk.

Engedjék meg, hogy arra is fölhívjam a figyelmet, hogy a beruházást végző Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. mint ajánlatkérő előzetes piaci konzultációra is biztosított lehetőséget, ismertetve a projektet, a beszerzési eljárás főbb sajátosságait, és a tervdokumentációt 32 gazdasági szereplő igényelte és kapta meg. Tehát ez egy nyílt és valós verseny eredményeként kialakuló végeredmény. Én tisztelettel arra kérem, hogy fogadják el ennek az eljárásnak az eredményét.

S valóban a titkosítás kérdéskörére is többször utaltak. Engedjék meg, hogy még egyszer megpróbáljak kísérletet tenni arra, hogy meggyőzzem önöket, hogy semmifajta különleges dologról nincsen szó. Arról van szó, hogy Magyarországnak és Kínának is vannak külgazdasági és külpolitikai érdekei, és a törvényjavaslat azt teszi lehetővé, hogy amikor erre igény van, akkor egyébként dönthessen úgy a magyar fél a kínai fél álláspontját figyelembe véve, hogy ettől a titkosítástól eltekint. Tehát, tisztelt képviselő úr  ön is többször bírálta ezt a pontját , ilyen van, ez egy létező és legitim történet, tiszteletben kell tartani más országok, így Kínának is a külgazdasági és a külpolitikai érdekeit.

Engedjék meg, hogy a számokban is igyekezzek rendet tenni. Szó sincs arról egyébként, hogy az idei évben 140 milliárd forintot fordítanánk erre a fejlesztésre. 85 milliárd forint lesz. Azok a számok, amiket önök itt elmondtak, nem fedik a valóságot.

(12.30)

Egyébként erre a pénzre viszont szükség van ehhez a fejlesztéshez, és amikor gazdasági nehézségek vannak, akkor egyébként nem csökkenteni, hanem növelni kell az erre fordított összegeket, növelni és gyorsítani kell az egyes beruházásokat, hiszen ez a beruházás nem magától fog elkészülni. Ez a beruházás munkahelyeket fog teremteni, emberek megélhetését fogja lehetővé tenni, és azt teszi lehetővé, hogy magyar emberek dolgozzanak és értékteremtő munkát végezzenek. Tehát egyébként, ha növelnénk, az sem lenne probléma, de 85 milliárd forintnál nem fog többe kerülni a 2020-as költségvetésben ennek a projektnek a teljes költsége.

A vasútkilométerek kapcsán is igyekeztem az általános vitában is elmondani önöknek a számokat. Itt dupla vágányról van szó, tehát azok a számok, amelyeket önök összehasonlítanak egymással, nem fedik a valóságot, és értelmetlen összehasonlítások. Tehát itt párhuzamosan tesszük le a síneket, és korszerű biztonsági berendezésekkel is ellátásra kerül ez a szakasz, hiszen itt nagy sebességgel fognak majd a szerelvények közlekedni. Éppen ezért ez más projektekkel összehasonlításban nem drága, hanem olcsó projekt. Ez egy olcsó projekt, tehát arra kérném önöket, hogy ne támadják, hanem éppen ellenkezőleg: támogassák már csak költséghatékonysági szempontból is ezt a fejlesztést.

Tisztelt Országgyűlés! Engedjék meg, hogy arra is felhívjam a figyelmet, hogy itt többször összehasonlításra került a munkahelyteremtésre és munkahelyvédelemre fordított összegekkel ennek a projektnek a nagysága. Engedjék meg, hogy még egyszer elmondjam: az idei évben ez 85 milliárd forintot jelent, és ebből egyébként magyar emberek jutnak munkához, tehát ez is munkahelyteremtési célokat is szolgáló fejlesztés. Azt meg köszönöm, ha önök is elismerik, hogy a magyar kormány jelentős erőfeszítéseket tesz a munkahelyvédelmi bértámogatás keretében, ahol egyébként már lassan százezer munkavállaló számára tudunk valós segítséget nyújtani. Abban bízom, hogy az is egy sikeres program lesz, amit 80 milliárd forinttal hirdettük most meg, ha szükséges, akkor akár ez az összeg még növelhető is, ahol pedig új munkahelyek létrehozására kerülhet sor. De, képviselő úr, azért az nem úgy működik, hogy ha tízszer annyi pénzt költök munkahelyteremtésre, akkor tízszer annyi munkahely fog keletkezni, azért ez ennél bonyolultabb összefüggés.

Engedjék meg, hogy a megtérülés kapcsán is elmondjam, hogy az infrastruktúra- és az ehhez hasonló típusú beruházások esetében nem közgazdasági haszonban érdemes csak és kizárólag számolni. Az utazási idő, a teherszállítási megtakarítás, a környezetterhelés csökkenése, a baleseti kockázatok csökkenése és a többi szempont alátámasztja, hogy erre bizony szükség van.

És valóban, ha felelős zöldpolitikát folytatna az egyesült ellenzék, akkor alapvetően nem támadná a két nagy klímavédelmi fejlesztésünket, Paks II.-t és a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését, hiszen két olyan ügyről van szó, amelyek gazdasági szempontból is különösen jelentősek, hiszen az olcsó áramot teszik egyrészt lehetővé, másrészt pedig Magyarország számára egy komoly kitörési pontot jelentenek azzal, hogy logisztikai központként Magyarország beléphet egy olyan mezőbe, amelyben korábban kevesebb szerep jutott neki. Ezt jelenti egyébként többek között a patrióta gazdaságpolitika: olcsó áram segítségével segíteni a vállalkozásokat és a logisztikai támogatást is biztosítani számukra.

Tisztelt Országgyűlés! Megpróbáltam azt a kísérletet, hogy még egyszer minden kérdésére válaszoljak az ellenzéki hozzászólóknak, és minden olyan kérdésükre adjak valamifajta szakmai választ, amelyik lehetővé teszi, hogy támogassák ezt a törvényjavaslatot. Így még egyszer tisztelettel arra kérem önöket, van még idő a szavazásig, hogy gondolják végig, hiszen egy valóban fontos beruházásról van szó, amelyik a zöldszempontokat is maximálisan képviseli, és jelentős mértékben hozzájárul a magyar munkahelyek megvédéséhez és új munkahelyek teremtéséhez. Ne mondjanak erre a mai nap nemet! Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  70  Következő    Ülésnap adatai