Készült: 2024.09.23.19:35:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

201. ülésnap (2001.04.18.), 282. felszólalás
Felszólaló Perlaki Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:41


Felszólalások:  Előző  282  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PERLAKI JENŐ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Először Kósáné dr. Kovács Magda felvetéseivel szeretnék egypár gondolat erejéig foglalkozni.

Azt gondolom, hogy a törvényjavaslatnak az ügykezelőkre és a fizikai dolgozókra vonatkozó részei előnyösek mindkét csoport számára; előnyösek azért, mert a bérezést szabaddá teszik, és azért is, mert a bértáblának az emelkedése folytán, ha egy bérhierarchiába próbálja a szerv vezetője rendezni, akkor nagyobb lehetőségeket kaphat. Általában a teljesítmény csökkenéséhez vezetett a korábbi időkben az, ha a szigorú bérhierarchiákban kezeltek fizikai állományúakat.

Ami azt illeti - kérdezte Kósáné -, hogy az ügykezelők esetében, akiknek a munkaköre nagyon közel áll az érdemi ügyintézőkéhez, ezeknek a tisztviselőknek a sorsát el lehessen rendezni, szándékomban áll olyan módosító indítványt benyújtani, amely, mondjuk így, az átmeneti zónában dolgozóknak lehetőséget nyújt.

Megítélésem szerint azok a garanciák, amelyeket a köztisztviselői törvény hatálya alól való kikerüléssel kapcsolatban kívánt Kósáné, támogatásra leltek, és azt gondolom, hogy a támogatott javaslatok valóban helyes javaslatok, és ennek a mintegy... - én két javaslatra emlékszem valószínűleg... (Kósáné dr. Kovács Magda: A másik technikai, ne keresse!) Igen, a másik máshova vonatkozik, valóban igaza van. Nos, az, hogy a juttatások és a jogosultságok megmaradjanak, ha kikerülnek vagy áthelyezésre kerülnek intézményhez, abban az esetben is megfelelő garanciáik legyenek, ez így helyes és támogatandó.

Szeretnék néhány szót szólni a főtisztviselőkkel kapcsolatban. Ebben az esetben azt gondolom, hogy az rossz, aki rosszra gondol. A főtisztviselői rendszerrel kapcsolatban úgy veszem észre, mintha az ellenzéki képviselőtársaim egy kicsit merev szerkezetben gondolkodnának. Azokban az országokban, ahol nyílt a köztisztviselői pálya, ott éppen arra gondolnak, hogy az idő előrehaladtával olyan szakmai tudásra is lehet szükség, amely nem jellemzően a hivatalokban születik meg. Mondok rá példát:

Mondjuk, érzékelhették önök azt, hogy az informatika robbanásszerűen fejlődik, és eljutunk hamarosan oda, hogy szükségünk lesz olyan ügyvitelszervezőkre például, akik a papírmentes irodákat képesek megszervezni. Ma, ahol nagyobb archiváló rendszereket igyekeznek létrehozni, ott a bankok is, mondjuk így, külső céggel, outsourcinggal oldják meg a dolgot, és nagyon-nagyon szakszerűen. És azok nem bankárok, akik azokat az archiváló rendszereket ott betanítják, ellenőrzik, létrehozzák. Tehát lesznek és vannak olyan tudások, amelyek nem elsősorban hivatalokban születnek.

 

 

(21.00)

 

A munka minőségére rendkívül jó hatással van az, ha a versenyszférából kiváló szaktudású emberek tudnak akár az informatika, akár az orvostudomány, akár a szervezéstudomány területéről bejönni. Nem gondolom, hogy monopolizálni kellene a hivatalokban ma dolgozók számára a jövőre nézve azt, hogy csak ők ülhetnek a hivatalokban. Tehát az, hogy a főtisztviselői pozícióba bekerülhet kívülről - a hivatalokból és a kormányzati szervekből - is valaki, ez előnyére válik a rendszernek.

Azt is érzékelnünk kell, ha ma vonakodnak a versenyszférából a közigazgatásba vándorolni jogászok, mérnökök, tudósok, akkor ezen csak úgy lehet segíteni, ha megfelelő garanciákat nyújtunk számukra, hogy az egyes kormányváltások esetén is van módjuk arra, hogy elkötelezetten tovább dolgozhassanak a közigazgatásban, ha ezt a pályát választják. Lamperth Mónika képviselőtársam utalt a 140. számú módosító indítványra, amit nem támogatott a kormány - nem értem, hogy miért nem támogatta -, az éppen ezt támasztja alá. Véleményem szerint ha egy kiváló szakember bekerül a főtisztviselői körbe, az nem hátrányos és nem negatív, ha politikai államtitkár vagy miniszter lesz belőle, hiszen a szaktudás nem hátrány a minisztereknél. A minisztereknél nyilván a siker záloga az, hogy kiemelkednek valamely szakterületen. A magam részéről természetesnek tartom, ha erre az esetre is biztonságot nyújtunk. Nem gondolom, hogy nekünk, politikusoknak szabad valami fertőző betegségnek tekintenünk a politikát. Én a politikát úgy fogom fel napról napra, hogy a közjó érdekében fogalmazunk meg véleményeket és ellenvéleményeket, és vitáinkkal előrevisszük a közjót. Ezek után ha a politikus valamiféle szörnyeteg volna, akkor mi is szörnyetegek volnánk, de nem vagyunk azok.

Amikor az önkormányzatba kerültem, és először keveredtem vitába, akkor sokan azt mondták, hogy milyen borzalmas az önkormányzati rendszer, mert mennyi parttalan vita és áskálódás folyik ott. Az a helyzet, hogy a viták hozadéka a jó döntés, viták nélkül úgyszólván lehetetlen jó döntéseket hozni. Én természetes velejárójának tartom a közjó elérésének azt, hogy vitázunk, és nem gondolom, ettől szörnyetegek a politikusok.

Hack képviselőtársam megemlítette, az is helytelen volna, ha a jegyzők, főjegyzők és a vezető beosztásba kinevezést nyertek szakvizsgát tehetnének. Ez ugyancsak a rendszer nyitottságát jelenti, amit én pozitívumként könyvelek el, úgy látszik, hogy ön nem.

Egyelőre ennyit kívántam elmondani. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  282  Következő    Ülésnap adatai