Készült: 2024.05.16.07:11:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2009.11.16.), 231. felszólalás
Felszólaló Márton Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:49


Felszólalások:  Előző  231  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÁRTON ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Jómagam a szóban forgó törvényjavaslathoz négy módosító javaslatot nyújtottam be, amelyek az 1., 2., 3. és 4. pontban találhatók.

Az 1., 2. és a 4. pontban jelzett módosító javaslatok lényegében tartalmilag összefüggnek egymással. Alapvetően itt arról van szó, hogy a benyújtott módosító javaslatokban a légiközlekedési hatóság ellenőrzési gyakorlatához kapcsolódóan szeretnék néhány kiegészítést tenni. A törvényjavaslat megfogalmazásakor bekerült a törvényjavaslatba, hogy a törvény hatálybalépése után a légiközlekedési hatóságnak egyrészt az új szakszolgálati engedélyek kiadásakor, másrészt pedig a légiközlekedési tevékenység végzésekor végzendő ellenőrzéskor mindenképpen ellenőriznie kell az erkölcsi alkalmasságot, tehát hogy az adott időpillanatban az adott szakszolgálatot ellátó személy úgymond alkalmas-e arra, hogy az adott tevékenységet végezze.

Meggyőződésem szerint az a megfogalmazás, amely a törvény szövegében van, nem megfelelő és nem kellően pontos, hiszen a törvénytervezet megfogalmazása szerint egyértelműen az erkölcsi alkalmasság ellenőrzését is mintegy kötelező jelleggel teszi a légiközlekedési hatóság, illetve a mindenkori ellenőrzést végzők feladatává. Viszont meggyőződésem, hogy ma Magyarországon nem áll rendelkezésre az a fajta technikai háttér, amellyel mindez megvalósítható. Képzeljük el a következő helyzetet: egy repülőtéren megjelenik, mondjuk, a légiközlekedési hatóság egyik dolgozója egy légi rendésszel együtt, és az adott repülőtéren a tevékenységet végzőket vagy a tevékenységet végzők egy részét ellenőrzik, hogy valóban a feladatok ellátására alkalmasak-e, megvannak-e a megfelelő szakszolgálati engedélyek, orvosi alkalmasság, mondjuk, a hajózó személyzet esetében, és minden egyéb olyan dokumentum, amely ehhez szükséges.

A nagy kérdés az, hogy - mivel nem várható el senkitől sem, hogy lényegében 90 naponként új erkölcsi bizonyítványt kérjen, tehát helyben nem áll rendelkezésre ott, abban az időpillanatban senkinek sem az erkölcsi bizonyítványa, hiszen azt a szakszolgálati engedély megszerzésekor csatolta a szükséges iratokhoz - viszont, ha az eredeti, a törvény megfogalmazása szerinti szövegezéssel lenne elfogadva, akkor ott az ellenőrzést végző hatósági személynek lényegében a helyszínen ellenőriznie kellene, hogy az adott szakszolgálatot ellátó személy benne van-e a bűnügyi nyilvántartásban, vagy sem, tehát hogy az adott időpillanatban kapna-e erkölcsi bizonyítványt, vagy sem.

Ezért nagyon zavaró ez a megfogalmazás, és ezért nyújtottam be ezt a módosító javaslatot, amely tulajdonképpen mintegy lehetőséget biztosít a hatóság számára, bízván abban, hogy valamikor egyszer a közeljövőben talán a magyar légiközlekedési hatóság, illetve a légi rendészet is rendelkezik majd azzal a technikai háttérrel, mint tőlünk nyugatabbra néhány ország, ahol adott esetben online módon lekérdezhetők különböző nyilvántartásokban lévő adatok.

(19.50)

Mivel ma ez még nem áll így rendelkezésre, úgy gondolom, hogy ez a megfogalmazás teljességgel felesleges, illetve nem felesleges, hanem valami olyasmit szabályozna a törvény, amit, ha szó szerint értelmezzük a törvényjavaslatot, akkor egész egyszerűen ezt nem tudja ma megtenni a hatóság. Tehát olyasmit szabályoznánk törvényileg, amelynek a végrehajtására ma per pillanat a hatóság egész egyszerűen nem rendelkezik a szükséges eszközökkel. Ezért nyújtottam be tehát ezt a három módosító indítványt, az 1., 2., illetve a 4. számmal jelzettet.

A 3. számmal jelzett módosító indítványommal pedig egy olyan anomáliát szeretnék kiküszöbölni, illetve megszüntetni, amely, nyugodtan fogalmazhatok így, egy teljesen nonszensz helyzetet és állapotot idéz elő ma. Ugyanis az a helyzet, hogy ha bármilyen, mondjuk, hajózó szakszolgálati engedéllyel rendelkező személy elkövet ma, mondjuk, akár csak egy olyan súlyosabb közlekedési szabálysértést, amely miatt ma már eljárás alá vonják az illetőt, akkor a légiközlekedési hatóságnak fel kell függesztenie az illető szakszolgálati engedélyét. Tehát van ugyan érvényes engedélye, de a tevékenységet, amelyre feljogosítaná az engedély, azt nem gyakorolhatja.

Ez egy eléggé képtelen helyzetet idéz elő. Ugyanis előállhat az a helyzet, ahogy már említettem is, mondjuk, egy sebességtúllépésért, tegyük fel, egy kint felejtett, mondjuk, 40-es tábla mellett - ahol egyébként 90-nel lehetne normál körülmények között menni személygépkocsival - valaki elmegy 90-nel, az már a megengedett sebesség jelentős túllépése, ebben az esetben már olyan eljárást kell kezdeményeznie a rendőrségnek, amely a mostani megfogalmazás szerint maga után vonhatja azt, hogy az illetőnek, mondjuk, a repülőgép-vezetésre jogosító szakszolgálati engedélyét vagy a légi közlekedés irányítására vonatkozó szakszolgálati engedélyét fel kell függeszteni. Tehát addig a tevékenységét nem gyakorolja. Úgy gondolom, hogy ez egy teljességgel nonszensz állapot, tehát itt mindenképpen pontosításra van szükség.

A módosító indítvány konkrét megfogalmazásában én azt említettem, hogy légiközlekedési vagy légi közlekedéssel összefüggő bűncselekmények esetében legyen ez igaz. Ma volt bizottsági ülésünk, és ott elhangzott, hogy a tárca ezt a javaslatot ebben a formában nem támogatja, úgyhogy itt jelzem, hogy kapcsolódó módosító indítványt fogok ehhez benyújtani, amelyben részletesen kívánjuk és kívánom majd szabályozni, hogy pontosan milyen eljárások esetében legyen valóban a szakszolgálati engedély akár még a vizsgálati szakaszban is felfüggesztve; ha ott alapos a gyanú egyébként különböző ügyek esetében, amelyek legyenek azok a konkrét helyzetek és esetek, amikor a szakszolgálati engedély felfüggesztésére, illetve a tevékenységvégzés felfüggesztésére sor kerülhet. Pontosan azért, hogy a törvényi megfogalmazás is valóban életszerű helyzetekre adjon lehetőséget, és ne kerüljön be a törvénybe olyan jogi nonszensz, amely egyébként semmi összefüggésben nincs a valós légiközlekedési tevékenységgel, illetve egy adott szakszolgálat ellátásával.

Röviden ennyit szerettem volna elmondani az általam benyújtott módosító javaslatokról. Köszönöm szépen a szót, elnök asszony.




Felszólalások:  Előző  231  Következő    Ülésnap adatai