Készült: 2024.09.19.07:12:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2006.07.10.), 20. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János (SZDSZ)
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:06


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Frakcióvezető-helyettes Úr! Mindenekelőtt szeretném pontosítani az adatait. Valószínűleg rossz rubrikát nézhetett a benzinkútnál, hiszen kezemben van az Eurostat 2006. július 3-ai kimutatása, amely a 25 európai ország benzin- és gázolajárait hasonlítja össze. Ebből az derül ki, hogy átlagosan, valamennyi forgalmazási helyet tekintve mintegy 4, azaz négy forint különbség van a szlovén és a magyar árak között. Ugyanez a táblázat azt is mutatja, hogy Szlovákiában és Ausztriában is magasabb az üzemanyag - úgy a benzin, mint a gázolaj - fogyasztói ára. Egyébként ha Magyarországon az átlagot tekintjük, akkor azt látjuk, hogy az euro 95-ös motorbenzin magyarországi nettó fogyasztói ára 7,3 forinttal, a dízelolaj fogyasztói ára 3,1 forinttal marad el a 25 európai ország átlagától.

Mint ahogy képviselő úr is bizonyosan tudja, 2002 májusához képest a kőolaj világpiaci ára a korábbinak közel a háromszorosára nőtt, az utóbbi hónapokban, csak az utóbbi nyolc hónapban közel 40 százalékos áremelkedés volt a nemzetközi piacokon, az utóbbi néhány hónapban pedig 7-8 százalékos dollárerősödést regisztrálhattunk a forinthoz képest. Ezek eredője határozza meg egy nagymértékben importfüggő ország számára a benzin, illetve a gázolaj fogyasztói árát, azokét a termékekét, melyeknek a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi forgalomba hozatala a szabad piac jól szabályozott mechanizmusainak eredménye.

Képviselő úr felvetett egy érdekes kérdést a jövedéki adókkal kapcsolatban. Vizsgáljuk meg, hogy mi történt! Valóban volt jövedékiadó-emelkedés 2002-ben, az önök döntése nyomán. Amikor a Fidesz-kormány úgy döntött, hogy megemeli a benzinnél is és a gázolajnál is a jövedéki adót 2002 nyári hatálybalépéssel, ezt követően az új kormány, a Medgyessy-kormány döntött úgy, hogy gázolaj esetében csökkenti a jövedékiadó-tartalmat. A jövedéki adó egyébként annak idején lényegesen kisebb részét tette ki a végfelhasználói árnak, hiszen a nemzetközi kőolajárak alacsonyabbak voltak, ezért a magyarországi kutaknál tapasztalható árak is alacsonyabbak voltak. Azóta a jövedéki adó egyetlen centtel sem emelkedett. Tudniuk kell, hogy a jövedéki adó egy tételes adóforma, és nem az üzemanyag százalékos arányában van kifejezve.

Ön felvetett és képviselői módosító indítvánnyal beadott egy javaslatot, amely a jövedéki adó csökkentését irányozza elő. Én azt mondom, hogy rendben van, beszéljünk erről - csak tegyenek oda mellé egy másik indítványt: honnan vegyük el azt az adót? Kit adóztassunk jobban? Melyik társadalmi csoporttól vegyünk el pénzt? (Közbeszólások.) Vonjunk el pénzt az oktatástól, vonjunk el pénzt a nyugdíjtól, vagy vonjunk el pénzt a gazdaságtól? Honnan pótoljuk azt a bevételt, amire nézve önök az autózókat most mentesíteni szeretnék? Szerintem úgy korrekt, ha azok fizetik meg az adót, akik használják az útjainkat, ezek pedig nyilvánvalóan azok, akik a gépjárműveikbe benzint vagy gázolajat tankolnak.

Képviselő úr utalt egy megállapodásra - a megállapodás másolata itt van előttem -, amit a kormány kötött a fuvarozókkal a terület versenyképességének javítása érdekében tett intézkedésekre vonatkozóan. Felszólalása előtt végignéztem ezeket a pontokat, és örömmel mondom önnek, hogy az elejétől a végéig ezek szerint a pontok szerint cselekszünk a magyar fuvarozói szektor fokozottabb védelme és versenyképességének erősítése érdekében.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai