Készült: 2024.09.23.10:00:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2006.07.10.), 18. felszólalás
Felszólaló Nógrádi László (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÓGRÁDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Körülbelül két évvel ezelőtt, 2004 májusában, amikor az Országgyűlés a jövedékiadó-törvényt tárgyalta, akkor már felszólaltam és elmondtam, hogy a nyugati határ mellett sok ott élő honfitársammal együtt rendszeresen a határon túl tankolunk, hiszen jelentős különbség van a kinti üzemanyagár és a hazai között. (Zaj. - Az elnök csenget.)

A helyzet két év óta nem változott. A hét végén megszokásból Szlovéniában tankoltam 249,50 tolárért. Ránéztem a MOL-kútra, amikor átléptem a határt, tíz kilométerrel beljebb: 309,9 forint. A határ mellett élők gyakori gazdasági együttműködés révén körülbelül egy az egyben számítják át a tolárt forintra, tehát nagyságrendileg 60 forint a differencia egy liter üzemanyag között. Persze, akik euróban próbálnak - az önök kormányának áldásos tevékenysége révén a forint rohamosan romlik -, ez rosszabbodik, mert az elmúlt hónapban romlott a forint árfolyama, akár 10-15 százalékkal is.

(14.00)

Azt hiszem, a gazdaságnak nincs olyan területe, amit az üzemanyagárak, maga a közlekedés ne befolyásolna döntően. Semminek nincs - még a megszorító intézkedéseknek, az adó- és egyéb törvényeknek sincs - olyan általános negatív hatása a gazdaság fejlődésére, mint ha az üzemanyagárak a csillagos égbe szöknek. Különösen érinti ez a magánszemélyeken kívül azokat, akik hivatásból járják a közutakat, a személyi és teherfuvarozókat.

A Magánvállalkozó Nemzetközi Fuvarozók Ipartestülete, valamint a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége 2005. augusztus 23-án megállapodást kötött a kormánnyal, hogy megpróbálja a versenyképességet és a fejlődést elősegíteni. Ez év májusában, illetve a Fuvosz júniusban megtartott közgyűlésén megállapították, hogy ez a megállapodás a kormány részéről nagyon sok pontban nem lett betartva. Levelet intéztek a Magyar Köztársaság miniszterelnökéhez, és kérték a mintegy 23 ezer kis és közepes fuvarozóvállalkozást és ezek mintegy 60 ezer családtagját érintő problémák kiküszöbölését, különös tekintettel a gázolaj jövedéki adójának csökkentését és valamilyen módon az üzemanyagárak megfelelő szinten tartását. Elmondták, hogy a 2006-2008-as Új Egyensúly program további olyan tehernövekedést vetített előre a fuvarozók számára - gépjárműadó, átírási illeték változásai -, amelyek nem az egyensúlyt, az igazságos teherviselést, hanem újabb többletkiadásokat, már-már az ellehetetlenülést hozzák ezen ágazat dolgozói számára. Ráadásul szabad verseny van, és olyan országok vállalkozásaival versenyeznek, mely országok nemzeti szabályozásai, közterhei biztonságosabb és kiegyensúlyozottabb helyzetet teremtenek.

Szeretném emlékeztetni a tisztelt képviselőtársakat, hogy 2000-ben hasonló volt a helyzet, amikor a fuvarozók Európa-szerte leálltak, úton-útfélen sztrájkoltak, Magyarországon azonban sikerült megállapodást kötni, ami példaértékű volt; egyedül nálunk nem volt úttorlasz és tüntetés, és megállapodott az Orbán-kormány, hogy amíg a Brent-nyersolaj átlagára 25 dollár felett van, addig nem emeli a jövedéki adót. Abban az időben még az volt a szokás, hogy a megállapodásokat, az ígéreteket betartják, és be is tartották. További kedvezményekkel próbáltuk a fuvarosok helyzetét javítani. Kérem ennek megfontolását.

Képviselőtársaimmal, Mádi Lászlóval, Domokos Lászlóval, Latorcai Jánossal és Soltész Miklóssal beadtunk a CXXVII. törvényhez, a jövedéki termékek forgalmazásáról szóló törvényhez módosító javaslatokat. Kérem ennek figyelembevételét és gondos tanulmányozását.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai