Készült: 2024.04.27.19:29:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

132. ülésnap (2008.03.18.), 32. felszólalás
Felszólaló Pettkó András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:29


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! És mondanám, hogy tisztelt ORTT-elnök úr, és mondanám azt, hogy tisztelt miniszter úr vagy tisztelt államtitkár úr, ha a teremben tartózkodna a kormánynak bármelyik képviselője. Tudom, hogy ennél a napirendi pontnál nem muszáj a kormánynak képviseltetni magát. Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy a média tekintetében néhány hónapon vagy néhány éven belül nagyon fontos átalakulások lesznek, hiszen a digitális televíziózás elindulásával egy olyan technikai forradalom fog megtörténni szerte a világon és Magyarországon is, amit a magyar kormánynak is különböző módon támogatni volna szükséges.

A vita elején, amíg a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára néhány percig itt tartózkodott a teremben, azt gondoltam, hogy talán azért van itt, mert azon szeretnének ők is gondolkodni, hogy hogyan lehetne a vidék Magyarországán, mondjuk, a digitális átállást a lehető legjobban támogatni. Hiszen mindannyian tudjuk, akik ezzel a témával foglalkozunk, hogy a vidéken, a kistelepülésen élő embereket, ahol nincs kábeltelevízió, ahol más technika van, fogja a lehető legjobban sújtani a digitális átállás néhány hónapon, másfél-két éven belül.

Áttérve a beszámolóra: a több mint 500 oldalas, az eddigieknél sokkal átláthatóbb és információkban jóval gazdagabb beszámoló nemcsak az ORTT-vel kapcsolatos és azzal többé-kevésbé összefüggő eseményeket, történéseket érinti, hanem egy meglepően egységes képet ad a médiavilág 2007-es helyzetéről és kihívásairól. Erről a kérdésről szinte valamennyi frakcióban ülő képviselőtársam, azt gondolom, egyformán beszélt a mai vita során. Ezzel, előnyére, jóval túlhaladta a médiatörvény 43. §-ában meghatározott, beszámolóra vonatkozó minimálkövetelményeket.

Ami pozitívum és a beszámoló részletes és nagyon precíz kimutatásai alapján egyértelmű: létezik egy kiépült és viszonylag hatékonyan működő tartalomszabályozási rendszer. Az elmúlt év bebizonyította, hogy tényleg nem lehet büntetlenül kiskorúak személyiségfejlődésére ártalmas és káros tartalmakat közzétenni reggeli és más egyéb magazinműsorokban, hiszen a testület valóban kiszűri ezeket a jogsértéseket, és a jogerősen kiszabott több milliós bírságok a bírói jogalkalmazás viszonylagos egységét is mutatják e kérdéskörben.

A reklámkorlátokra vonatkozó és egyéb tartalomszabályozó normák tekintetében is hatékony a jogalkalmazás, mindezt pedig egy jól funkcionáló monitoringgépezet segíti a testületen belül. Mindez így van még akkor is, ha néha mást érzékelünk. Gondolok itt arra, hogy többször becsúszik olyan műsor reklámja, amit nem lenne szabad abban a műsorsávban sugározni, vagy például gondolok arra is, hogy több délutáni műsort bár sikerült egy kicsit megváltoztatni, de azért mondjuk ki, előfordul, hogy a 12-es karikás műsor is többször nem oda való dolgot tartalmaz.

Tisztelt Képviselőtársaim! A médiaszabályozás egyre sürgetőbb kihívása a digitalizáció és az ennek kapcsán átalakuló médiarendszer jogszabályi megteremtése. A beszámolót ebből a szempontból is, azt gondolom a Magyar Demokrata Fórum képviselőjeként, meg kell vizsgálni. A tavalyi év során többször módosult a médiatörvény, megszületett a digitális átállásról szóló jogszabály, és a 2007. év zárásaként a parlament a digitális és médiatörvény újabb módosításával egy frekvenciamoratóriumot rendelt el az új médiatörvény elfogadásáig. Az átmeneti rendelkezések jogpolitikai célja nyilvánvalóan egyértelmű, hiszen egy átmeneti időszakról van szó.

Itt már csak halkan jegyzem meg, hogy ezeket a módosításokat mintegy másfél-két évvel ezelőtt is elfogadhattuk volna, hiszen a tisztelt Ház falai között volt már egyszer a digitális átállásról szóló törvénynek egy módosítása - az előző országgyűlési ciklus végére gondolok -, amikor sajnos nem sikerült elfogadni ezt a törvénymódosítást. Azonban mára egyre inkább kitűnik, hogy a rendelkezések - főleg, hogy az új médiatörvény elfogadása és hatálybalépése még kissé bizonytalan - gyakorlatilag befagyasztják az ORTT érdemi működését, ami a magyar médiapiacra, annak hatósági felügyeletére nézve beláthatatlan, a jövőben igen nehezen orvosolható károkat okozhat. Legyen szó bármely felügyeleti tevékenységről, társadalomirányítási funkcióról a közigazgatás bármely területén, az alapfunkciókat egy interregnum idején is működtetni kell, hiszen ennek hiányában nem átmeneti időszakról, hanem inkább káoszról beszélhetünk majd. A kérdés feloldása tehát a jogalkotásra vár, de a jelenlegi moratórium fenntartása, már csak a jogbiztonság alkotmányos alapkövetelményeire is tekintettel, alaposan átgondolandó.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összegzésképpen tehát elmondható, hogy a jelenlegi médiaszabályozás komoly anomáliával küzd, aminek orvoslása egyértelműen a jogalkotás feladata. Azonban a jelenlegi beszámolóból is kitűnik, hogy az elmúlt 11 évben egy jól és hatékonyan működő rendszer épült ki, a tartalomszabályozás szempontjából mindenképpen - ezt valljuk be -, amelynek fenntartása mindenképpen indokolt, és a meglevő és működő infrastruktúra miatt célszerű is.

Képviselőtársaimnak azt javaslom a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja nevében, hogy az ORTT benyújtott jelentését fogadjuk el.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MDF padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai