Készült: 2024.09.21.05:25:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

6. ülésnap (2018.06.05.), 65. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:24


Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár Úr! Nagyon sajnálom, hogy nincsenek itt a miniszterek, hogy nincs itt például az ön minisztere sem, és egyébként nem látom már Kósa Lajost sem, aki a Honvédelmi és rendészeti bizottság elnöke lesz. Én arra szeretném kérni önt  mivel úgymond szakavatottként ön van itt a teremben -, hogy legyen kedves, nyomjon gombot majd, és mondja el a véleményét, mondja el a kérdéseinkre a válaszokat, amiket várunk ebben a vitában. Tehát ne úgy nézzen ki ez a vita, hogy mindenki elmondja a vezérszónoki hozzászólást meg egyébként a felszólalásokat, a kormánypárti képviselők is az előre megírt felszólalásukat, és egyébként semmilyen érdemi válasz nincs azokra a kérdésekre, amiket fölteszünk; én is jó párat fel fogok önnek tenni, államtitkár úr, úgyhogy kérem, hogy ezekre mindenféleképpen válaszoljon, amennyiben tényleg komolyan gondolják ezt az egész dolgot.Az teljesen egyértelmű, hogy a bevándorláspolitika nemzeti hatáskörben kell maradjon. Hozzáteszem, egyébként ez már évtizedes gyakorlat, tehát ez nem egy újdonság, ezt nem is kérdőjelezi meg az LMP sem. Az, hogy minden államnak joga van eldönteni, hogy kivel él együtt, az pedig szintén egy alapvetés, tehát ez természetesen Magyarországra is érvényes, és ez a szuverenitásnak egy fontos alapja. Viszont az is alapvető fontosságú, hogy Magyarország biztonságát érdemben lehessen garantálni, és egyébként ezt jogállami keretek között kell megtenni, és az EU-s partnerekkel együttműködésben kell biztosítani.

Amit az illegális migráció elleni fellépésben mindenféleképpen meg kell tenni, azt gondolom, hogy három pontban lehet összegezni: hatékonyság, átláthatóság és nemzetközi együttműködés, amelynek természetesen része az, hogy a magyar kormánynak is be kell tartania az egyébként Magyarország által, saját maga által vállalt nemzetközi kötelezettségeket is.

Ami javaslatcsomag most előttünk fekszik, az egy összetákolt és nagyon-nagyon gyenge javaslat. Államtitkár úr, ez nem biztosítja Magyarország biztonságát, ezt ön is pontosan tudja. A legfontosabb az Európai Unió külső határai védelmének a megerősítése. Ha valamiért egyébként nagyon erőteljesen kell fellépjen a kormány például az Európai Unióban, akkor ez egy ilyen pont, ebben igenis nagyon aktív politikára és cselekvésre van szükség.

Emellett nagyon érdekelne az majd, államtitkár úr, hogy önök támogatják-e a Frontex megerősítését, hiszen most számos olyan javaslat van az Európai Unióban, és elindult róla egy diskurzus, amely egyébként konkrétumokat fogalmaz meg végre, és ennek egy nagyon fontos része például az európai határőrizeti, határvédelmi ügynökség megerősítése. A Frontex létszámát egyébként tízezer főre kellene emelni, és szó volt arról, hogy azon túl, hogy a tagállamok hozzárendelik ehhez a megfelelő forrásokat is, jelenleg egy 2027-es dátum van kitűzve célként, ami azt gondolom, egy rendkívül kései dátum, tehát ezt a dátumot is előre kell hozni. A kormány fel fog-e lépni azért, hogy jóval előbb megerősítésre kerüljön a Frontex mind a létszámbővítéssel, mind pedig a források emelésével?

Továbbá az Európai Uniót képessé kell tenni arra, hogy egy aktív cselekvést tudjon megvalósítani a külső határain kívül, tehát olyan érdemi, cselekvő, regionális fejlesztések legyenek  a regionális fejlődési különbségek kiegyenlítése és egyébként az adott területek fejlesztése fenntarthatóan valósuljon meg -, ami biztosítja azt, hogy meg lehessen állítani azt a globális folyamatot, ami ezekből az egyenlőtlenségekből adódóan elindult, és egyébként sokkal nagyobb nyomást helyezhet a teljes Európai Unióra, a tagállamokra, így egyébként Magyarországra is, mint amivel eddig például találkozni lehetett.

Nagyon kíváncsi vagyok, mi a kormány véleménye például egy új előrejelző rendszer kialakításáról, ami a nemzetközi együttműködés jegyében, mondjuk, a balkáni országokkal együttműködésben hozna létre egy olyan hatékony előrejelző rendszert, ami időben jelzi a migrációs folyamatokat.

Aradszki képviselőtársam megemlítette Macedóniát. Nem gondolom, hogy az, hogy odaküldünk három rendőrt, egyébként ott bármit is megoldana. Tehát amikor nemzetközi együttműködésről beszélünk, akár bilaterális, akár multilaterális alapon, akkor nem ennyiben kellene ez a dolog kimerüljön. Egyébként például egy ilyen balkáni országokkal való együttműködés, akár egy olyan központnak a létrehozása, ahová ezek az előrejelzések időben befutnak, és ezek kiértékelésre kerülnek, azt gondolom, hogy például a Frontexet is nagyban erősíthetnék, és egy olyan aktív szerepvállalás valósulhatna meg, amiben igenis közvetlenül ez Magyarország biztonságát javítaná érdemben, és biztosítékot jelentene a jövőre nézve, hogy sokkal kiszámíthatóbbá válnak bizonyos folyamatok, és föl lehet erre készülni.

(14.30)

Emellett egyébként kezdeményezzük, és ezt végig is fogjuk vinni szintén, hogy a kormány számoljon be a Honvédelmi és rendészeti bizottságban arról, hogy például a ’20-27-es ciklusra szóló európai uniós költségvetés elfogadását miért akarja elodázni az európai parlamenti választások utánra, hiszen ez a költségvetés jóval markánsabb védelmi ráfordításokat határoz meg az Unió számára. Elemi érdeke Magyarországnak, hogy ez mielőbb elfogadásra kerüljön, nem várhat ez az európai parlamenti választások utánig. Erről mi a kormányzat elképzelése?

Mi az elképzelése a Frontexről?  ezt említettem már. Milyen konkrét szakmai javaslatai vannak a kormánynak az Európai Unió felé, amiket meg kellene tenni, mondjuk, a külső határok védelmének a megerősítésére? Ez is nagyon érdekelne. Továbbá, egyébként öt éve egy migrációs stratégiát fogadott el a magyar kormány, és nagyon érdekel minket, hogy abból például milyen intézkedéseket hajtottak végre, hiszen ez egyébként öt fejezetet tartalmaz, öt fontos fejezetet, és ebből csak egyetlenegy, ami az illegális migrációval foglalkozik. Úgyhogy önök is maguknak számos feladatot határoztak meg, és még egyszer mondom, ez már öt évvel ezelőtt történt.

Látnunk kell, hogy mit csináltak az elmúlt években. Látjuk, hogy épült egy kerítés. Ez rendben is van, elmondtuk, igen, szükség van a kerítésre. Emellett számos más dologra lenne szükség; egyrészt a saját magunk által vállalt nemzetközi kötelezettségeknek a betartására. Hiszen például, ha ez nem történik meg, akkor milyen alapon lehet azt várni, hogy mondjuk, a Frontex majd segít megvédeni a határokat?

Milyen felkészítést kapott az állomány, a határvadászok milyen kiképzést kaptak, milyen jogi felkészítést kaptak, milyen nemzetközi jogi felkészítést kaptak? A magyar hatóságok például hány embercsempészt fogtak el, és milyen bilaterális vagy multilaterális együttműködéseket indított el a kormány annak érdekében, hogy tényleg érdemben aktuálisan meg tudja szerezni az információkat, és föl lehessen készülni az esetlegesen előálló helyzetek kezelésére?

Konkrétan a Btk.-módosítás kapcsán azt kell mondjam, hogy már most is megvannak a megfelelő tényállások. Eleve van egy embercsempészés és egy jogellenes tartózkodás nevű tényállás, amelyek egyébként bőven elegendőek ahhoz, hogy az illegális cselekményeket meg lehessen akadályozni és megfelelően lehessen büntetni, amennyiben ilyen valósul meg. Tehát most sincsen semmi akadálya az illegális migráció elleni küzdelemnek. Az a kérdés, hogy egyébként csinál-e valamit a kormány, és mondjuk, az érintett szervezetek mit tesznek ebben az ügyben. Hiszen ha bárki most bűncselekményt követ el, akkor büntethető és elfogható.

Ezenfelül viszont az látszik, hogy telerakták ezt az egész javaslatot gumiszabályokkal, amit mindenki úgy értelmez nagyjából, ahogy akar. Ez egyébként zavart is okozhat, és ténylegesen akár később hivatalos személyek is bíróság előtt állhatnak akár jogértelmezési problémák miatt, és nyilván nagyon sokan elszenvedői lehetnek ezeknek a problémáknak.

Tehát, államtitkár úr, most már végre azt kellene lássák, hogy nem falmelléki jogászkodással lehet megvédeni Magyarországot, hanem valós, aktív kormányzati cselekvéssel. Ezt várjuk önöktől, és ezt akarjuk látni, és ezt is fogjuk számonkérni. Ezt meg fogjuk tenni a Honvédelmi és rendészeti bizottságban, és egyébként nyilvánvalóan minden migrációval kapcsolatos intézkedésről is ugyanúgy, mint ahogy nyilván más szakterületeken is.

Tehát nem vagyunk arról meggyőződve, hogy ez a most benyújtott javaslat egyáltalán hatékony eszköz lehetne, és ezért is mondtam azt, hogy ez egy rendkívül gyenge javaslat, amennyiben tényleg az a célja a kormánynak, hogy küzdjön az illegális mígráció ellen, ami ellen egyébként küzdeni kell. Hatékonyan kell küzdeni, tehát az illetékes szerveknek el kell tudniuk látni a feladatukat, sajnos ez most nem valósul meg. Átlátható kell legyen az egész folyamat, hiszen minden ezzel kapcsolatos beszerzés és eljárás transzparens kell legyen, hiszen nem keveset költenek a közösből ezekre a feladatokra, az állampolgároknak joguk van látni, hogy ezek a pénzek mire mennek el, és megfelelő nemzetközi együttműködésben szükséges megtenni ezeket az intézkedéseket.

Egyébként a 2015-ös migrációs hullám eredményeképpen arra késztette az Unió tagállamait ez a menekültválság, hogy újragondolják a bevándorlással kapcsolatos politikájukat, és egyébként újra kell fogalmazni közös uniós politikájukat is természetesen, és össze kell hangolni a magyar emberek jogos biztonságigényét, az uniós polgárok jogos biztonságigényét a nemzetközi szerződésekben vállaltakkal is és hatékony, hathatós intézkedésekkel.

A migrációs politika alakításában az államok építhetnek ezen a területen az évtizedek óta működő civil szervezetek tapasztalataira és a segítő közreműködésükre. Egy olyan bonyolult helyzetben, amiben egyébként ma is vagyunk, nagyon nagy könnyelműség lenne lemondani az ő tapasztalataikról és erről a segítségről. A magyar kormány egyébként megteszi, hiszen lemond erről. Ahelyett, hogy erőforrásként tekintene ezekre a szervezetekre, kriminalizálni próbálja őket és elriasztani a tevékenységüktől. Közben pedig az látszik, hogy semmilyen közép- vagy hosszú távú stratégiája nincsen a kormánynak. Hiszen, ahogy említettem, nagyon érdekes, hogy 2013-ban tudták, hogy szükség van átfogó koncepcióra, és azt is tudták, hogy a nemzetközi vállalásokat be kell tartani. Úgy tűnik, mintha ezt azóta elfelejtették volna, és ténylegesen az érdemi cselekvés az, ami érdemben elmarad.

További kérdéseim államtitkár úrhoz: mit gondol arról, hogy ha Schengent fenn akarjuk tartani, és a külső határokat meg akarjuk védeni…  márpedig ezt akarjuk, mi legalábbis ezt szeretnénk, nagyon remélem, hogy a magyar kormány is, egyébként Berlinben pár mondat hangzott el Szijjártó Pétertől a mai napon ezzel kapcsolatban, csak az az érdekes, hogy amikor hazaér külföldről, akkor valahogy mindig elfelejti, hogy ott miket mondott. Jó lenne, ha nem tenné ezt; lehet, hogy tényleg a néppárti nyomás egyébként működött akár ebben az ügyben is. De tudják-e, hogy ehhez egyébként valós együttműködésre van szükség?

Miért gondolják azt, hogy később kell elfogadni az európai uniós költségvetést? Mit gondolnak a Frontexről?  ezt már említettem. Mi az álláspontja a magyar kormánynak arról, hogy többen egyébként Schengen felülvizsgálatán gondolkodnak az Európai Unióban? Nem gondolják-e, hogy a külső határokat kellene megerősíteni, és nem lenne-e érdekünk, hogy Schengen valójában érdemben tudjon működni?

Sajnos az látszik, hogy azon túl, hogy ennek a falmelléki jogászkodásnak, amit most elénk raktak, semmilyen haszna nincsen, ettől nem lesz nagyobb biztonság, minden eszköz rendelkezésükre áll, minden jogi eszköz, anyagi eszköz ahhoz, hogy megtegyék a megfelelő intézkedéseket, hogy elfogjanak bűnözőket, elfogjanak embercsempészeket. Azt akarjuk most már látni, hogy ezt tényleg meg is valósítják, de emellett egyébként felmerülnek azok a kérdések, amikor önök saját maguk szegik meg a saját maguk által hozott törvényeket, és egyébként például a schengeni rendszeren is lyukakat és biztonsági réseket ütnek.

Például megnézhetjük itt a letelepedési kötvények ügyét, hiszen maguk az offshore cégek azok, akik szervezik ezt a fajta bevándorlást, Rogán Antal ötletére és egyébként a fideszes körök hasznára bízták meg ezeket a cégeket. Felmerült itt a vitában, hogy újsághirdetést adnak föl bizonyos szervezetek, hogy szervezzék a migrációt; hát, újsághirdetést adtak föl ezek az offshore cégek, amelyek Rogán Antalhoz köthetőek, hogy minél többen jöjjenek ide letelepedési kötvénnyel úgy, hogy nem estek át ezek az emberek érdemi ellenőrzésen. Egy konkrét példát hadd emeljek ki: az Aszad-rezsim pénzmosó embere az, aki például letelepedési kötvénnyel érkezett, élethosszig tartó letelepedési engedélyt kapott, tehát a schengeni övezetben is szabadon mozog, és úgy érzi a Bevándorlási Hivatal vezetője meg önök is, hogy ezzel nincsen semmi probléma.

Tehát ad hoc rendészeti és rendőri intézkedéseken túl terveznek-e még valamit, államtitkár úr?  mert ezek önmagukban borzasztó törékenyek, és nem jelentenek megoldást. Egyébként nem egy tömegoszlatási feladatról beszélünk, hanem egy olyan komplex problémáról (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), amit érdemben kell kezelni.

Tehát ez a törvényjavaslat csupán egy pótcselekvés, hiába halmozzák a paragrafusokat, az semmit nem fog megoldani. Úgyhogy mi a magunk részéről nem tartjuk támogathatónak ezt a javaslatot. Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  65  Következő    Ülésnap adatai