Felszólalás adatai
234. ülésnap (2005.06.07.), 73. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Kékesi Tibor (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Költségvetési bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 5:11 |
Felszólalások: Előző 73 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
KÉKESI TIBOR, a költségvetési és pénzügyi bizottság alelnöke, a bizottság előadója: Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Miniszter Úr! A költségvetési és pénzügyi bizottság a 4-es metróról szóló törvény módosításával, egész pontosan: a régi törvény helyett új törvény elfogadásával kapcsolatban pozitív álláspontot alakított ki. Jó hír ez a fővárosiaknak, a budapestieknek és természetesen mindazoknak, akik Budapesten intézik ügyes-bajos dolgaikat, akinek valamilyen átutazásból vagy utazásból, turistáskodás célzattal Budapesten van dolga, mert világos és mindenki előtt tiszta, hogy ez az a közlekedési eszköz, ez az a közlekedési forma, ami a leghatékonyabban és a legolcsóbban, a legköltséghatékonyabban szolgálja a tömegközlekedés céljait.
Az első szakasz 7,3 kilométeres, 10 állomásos, a két pályaudvart, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvart összekötő szakaszát további négy állomással toldja meg a jelen törvényjavaslat. Ilyen módon mintegy 10-15 százalékkal teszi olcsóbbá a teljes metróhossz megépítésének a költségeit az eredeti állapothoz képest az, hogy egyben van lehetőség az építkezésről dönteni, a finanszírozást biztosítani.
A korábbi 154 milliárdos állami finanszírozási költséget természetesen tartalmazza az új, mintegy 209 milliárdos finanszírozási költség, változatlan a főváros és az állam közötti finanszírozási arány, ahogy ez az előterjesztésben elhangzott, 21:79 százalékos.
Úgy gondoljuk - a bizottsági többség véleménye alapján -, hogy a törvényjavaslat jól célozza meg azokat a beruházást segítő lépéseket, amelyekre már számos más, hasonlóan nagy volumenű állami beruházás vagy PPP-program esetében lehetőség nyílt. Így a forrás biztosítása folyamatosan megtörténik évről évre a különféle, költségvetési törvényben foglalt előirányzatok számára; az áfa-visszaigényléssel kapcsolatos megfinanszírozást, megelőlegezést a főváros 60 napra megkapja, hasonlóan az autópálya-beruházások esetében az áfa-előfinanszírozás módszeréhez; és természetesen a beruházás megvalósítására egy előzetes táblázatban tájékoztatást kaptunk az évek során szükséges, de természetesen 2002. évi tervezési szinten megfogalmazott árakról.
(17.00)
Ez a költségvetési törvény különféle előirányzatai keretében majd egy folyóáras, tárgyévi áras összegként fog megjelenni.
A bizottság érzékelte, hogy a metró megépítésének három lehetséges technológiája van, és ebből még a jelen állapotban nem tudjuk, hogy melyik kerül véglegesen kiválasztásra, hiszen ez különféle engedélyezési, környezetvédelmi, vasúthatósági engedélyezési eljárások után válik véglegesíthetővé. A törvényjavaslat éppen ezért a legmagasabb finanszírozási szükséglettel rendelkező metódus pénzügyi követelményeit irányozza elő, tehát biztosak lehetünk abban, hogy bármely technológia kerül kiválasztásra, az a jelen törvényjavaslattal biztosan megvalósítható lesz.
Az állam szerepe kismértékben változik a korábbi lehetőségekhez képest. Eddig az állam részesként, bevont személyként szerepelt a beruházásban; most azért, hogy ezt a feladatát hatékonyabban tudja elvégezni, bizonyos költségkeret biztosításával, ami egy kontrollpozíció gyakorlását jelenti, évente ellenőrizheti a beruházás költségeit. Ugyanakkor az ellenőrzésből megtakarított összegek a beruházás létesítése tárgyévi költségeinek célját szolgálja, tehát ahhoz kerül hozzáírásra.
Úgy gondoljuk, a bizottságban sem volt ellenzője ennek a törvényjavaslatnak, hogy mindenképpen az ország, és különösképpen a főváros, Budapest érdekeit, a lakosság, az emberek érdekeit szolgáló törvényjavaslatról beszélünk, amely felváltja, kiváltja a korábbi törvényjavaslatot. A bizottság ezért többségi szavazással támogatta, általános vitára alkalmasnak találta.
Köszönöm a szót, köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)
Felszólalások: Előző 73 Következő Ülésnap adatai