Készült: 2024.09.22.15:50:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

178. ülésnap (2008.11.18.), 358. felszólalás
Felszólaló Demendi László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:58


Felszólalások:  Előző  358  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMENDI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A benyújtott törvényjavaslat általános vitájában én elhiszem és el is fogadom mindazoktól, akik azt mondják, hogy nehezen olvasható; én elfogadom. Általában a törvények és a jogszabályok nem szórakoztató tanulmányok és olvasmányok. Nyilván ezzel a hozzáállással, megközelítéssel kell ezt nézni.

Ugyanakkor azért azt szeretném hangsúlyozni és nagyon kihangsúlyozni, hogy a szabályok alkotása és rendbetétele kimondottan a gazdák érdekében van. Ha nincsenek megfelelő szabályok, ha a szabályozás nincs megfelelően aktualizálva, akkor bizony ebből gondjaink keletkezhetnek. Azért keletkezhetnek gondjaink, amit mindenki tud, mert az európai uniós adófizető polgárok pénzével, nagyon természetes, el kell számolni, ugyanúgy, ahogy a magyar adófizetők pénzeivel is. E tekintetben, azt gondolom, hogy ez a törvényjavaslat nem terjeszkedik túl, a legszükségesebbekkel foglalkozik, de azokkal kimondottan.

Még egy szempont miatt nagyon fontos, hogy ez rendben legyen, az pedig az, hogy a jelen történések szerint a kifizető ügynökség összes feltételrendszere, mindannyian tudjuk, finoman szólva: ki van hegyezve. Ez azt jelenti, hogy ha megfelelő rend van, kapcsolatrendszer van, együttműködő partnerek vannak a rendszerben, akkor lehet ennek az a következménye, hogy a Magyarország számára jogos európai uniós forrásokat le tudjuk hívni, és nyilván mindannyiunk és az ország érdekében tudjuk felhasználni.

Nem állítom, hogy a törvényjavaslat imitt-amott nem szorul módosításra. Nyilván a beterjesztett törvényjavaslatban vannak olyan javaslatok, amelyek átgondolást igényelhetnek. Lehetnek nyilván olyanok: a határidők megállapítására vonatkozóan egyik helyen 90 napot ad az eljáró szervezetnek, a másik helyen 8 napot ad az ügyfélnek. Nyilván lehet ezeket közelíteni, de önmagában a törvényjavaslat, most is szeretném hangsúlyozni, vitára alkalmas, és szakmailag jól össze van állítva.

Még egy dolgot szeretnék megemlíteni az általános vitában is, hogy a mulasztási bírság javasolt nagyságrendje nagy valószínűséggel - ezt is újra lehet gondolni vagy át lehet gondolni - eléggé taxatív ahhoz képest, hogy milyen nagyságrendű mulasztások lehetnek. Egy sima adatközlés elmulasztása esetén, ami eléggé életszerű dolog, mondjuk, abban az esetben, ha a gazdálkodásnál valamilyen probléma adódik, nem biztos, hogy egy ilyenért rögtön egy 1 forinttól 500 ezer forintig terjedő bírságot kellene alkalmazni. És még számos más olyan dolog van, amelyet végig lehet gondolni, de szerintem módosítókkal ezt megfelelő formába lehet önteni.

A főbb módosítások közül az ügyfél-nyilvántartási rendszer létrehozása, alakítása, amely 2009. január 1-jei bevezetésre kerülő kölcsönös megfeleltetési és egységes támogatási rendszert tesz szükségessé, azt gondolom, hogy ennek az ügyfél-nyilvántartási rendszernek az átalakítása segíti a rendszer hivatali és valamennyi ágazati szereplőjét is. Az ügyfélnyilvántartás egy olyan információs bázis, amelyet a javasolt rend szerint olyan naprakészen lehet tartani, amiből azért nagyon sokan a döntéshozók különböző szintjén tudnak majd dolgozni.

A közösségi előírásoknak megfelelően az intervenciós raktárregiszter bevezetésére, illetve működtetésére is sor kerül a javasolt szabályozás szerint. Európai uniós szabályozás, kötelesek vagyunk, hogy a kifizető ügynökség a raktározás területén e tekintetben naprakész nyilvántartásokat, jegyzéket vezessen, és a módosítás ezt is tartalmazza.

A főbb módosítások között szerepel még új elemként a kérelmek elkülönítése és egységesítése, amely a többéves kötelezettségvállalások esetében az ügyek nyomon követését segítheti elő. Én is szeretném kiemelni, hangsúlyozni, hogy megteremti a rendszer a működtetendő monitoring jogi kereteit. Sokkal több lehetősége van a monitoringnak, mint amit az elmúlt években azért ebből szakmailag is ki tudtunk hozni, és tudtunk használni. Azt gondolom, hogy a jövőt illetően azért ez is előremutató, mert minden egyes felhasznált támogatás monitoringrendszere mögött kell hogy legyen majd egy olyan szakmai értékelés is, hogy hogyan történt a pénzek felhasználása.

Azt gondolom, hogy nem kell attól a vitától megijedni, ami az elektronikus bevallás körül korábban is meg most is felmerült. Megvannak a feltételek, megteremthetők. Abban igaza van mindazoknak, akik ebben aggályt fogalmaznak meg, nem önmagában attól, hogy most a gazdálkodó fogja tudni ezt megcsinálni, de megfelelő intézményi rendszerrel rendelkezünk ahhoz, hogy ezt végre tudjuk hajtani, és ez megfelelő segítséget jelent.

Azt gondolom, hogy mindezekkel együtt a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak, módosító indítványokkal elfogadhatónak tartom.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  358  Következő    Ülésnap adatai